5.6.3 Vzdělávací obor - Přírodopis - Základy ekologie

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Základy ekologie

žák

P-9-7-01 uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi
P-9-7-02 rozlišuje a uvede příklady systémů organismů – populace, společenstva, ekosystémy a objasní na základě příkladu základní princip existence živých a neživých složek ekosystému
P-9-7-03 vysvětlí podstatu jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech a zhodnotí jejich význam
P-9-7-04 uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

P-9-7-01p uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi
P-9-7-02p rozliší populace, společenstva, ekosystémy a objasní základní princip některého ekosystému
P-9-7-03p vysvětlí podstatu jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech
P-9-7-04p popíše změny v přírodě vyvolané člověkem a objasní jejich důsledky
P-9-7-04p pozná kladný a záporný vliv člověka na životní prostředí

Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

  Obsah tematické oblasti Základy ekologie se zaměřuje na příklady výskytu organismů v prostředí a jejich vzájemné vztahy, rozlišování základních ekologických pojmů, vysvětlení podstaty jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech a příklady ovlivňování přírody člověkem. Obecně se jedná o tematiku žákům s LMP poměrně srozumitelnou, nicméně je potřeba dodržovat obecné zásady výuky uvedené v obecných charakteristikách tohoto materiálu.
  V rámci výuky se nabízí zkoumání různorodých prostředí (např. stromů, živých plotů, záhonů, míst pod kameny), vyhledávání a pozorování přítomných rostlin a živočichů. U jednotlivých typů prostředí si žáci mohou tvořit záznam o podmínkách daného prostředí (např. osluněné/zastíněné; suché/mokré) a zkoumat místní organismy. Zároveň je dobré zaznamenat výskyt organismu na daném stanovišti třeba pořízením fotografie. Ve škole si pak žáci mohou z pořízených záznamů vytvořit prezentaci, kterou ve skupinách představí spolužákům a následně porovnají vlastní zjištění.

Příklad:

Pro žáky může být rovněž zajímavou aktivitou, pokud dostanou obrázek určité rostliny nebo živočicha a mají k němu dohledat jinou rostlinu, případně živočicha, který se podobá tomu na obrázku (např. pampeliška/jestřábník; kobylka/saranče; mnohonožka/stonožka). Při nálezu si žáci daný organismus vyfotografují a ve škole pak představí ostatním spolužákům. Takto zaměřenou aktivitou se žáci učí třídit organismy na základě vzhledu. Žáci také mohou v malých skupinách připravovat model ekosystému blízkého okolí školy vlepováním obrázků konkrétních organismů do velkého archu papíru a pokusit se vytvářet vazby mezi jeho jednotlivými složkami.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi

1. uvede příklady organismů v přírodních i umělých ekosystémech naší přírody
2. vysvětlí význam autotrofních organismů a různých způsobů výživy heterotrofních organismů v ekosystému
3. uvede příklady různých vztahů mezi organismy

- rozlišuje a uvede příklady systémů organismů – populace, společenstva, ekosystémy – a objasní na základě příkladu základní princip existence živých a neživých složek ekosystému

1. rozliší termíny populace, společenstvo, ekosystém a uvede příklady
2. vysvětlí význam slunečního záření jako zdroje energie pro ekosystém
3. vysvětlí význam vztahů mezi organismy pro oběh látek v přírodě

- vysvětlí podstatu jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech a zhodnotí jejich význam

1. vysvětlí vztahy v potravních řetězcích pastevně-kořistnických a rozkladných
2. vysvětlí důležitost biologické regulace a kdy se organismus může stát škůdcem
3. vytvoří příklady jednoduchých potravních řetězců k různým ekosystémům

- uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému

1. posoudí, které lidské činnosti životní prostředí ohrožují a které přispívají k jeho zlepšování
2. uvede příklady narušení rovnováhy ekosystému
3. navrhne aktivity, kterými je možné stav životního prostředí zlepšovat
4. vyhledá a popíše činitele ovlivňující životní prostředí v místě bydliště a blízkém okolí

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • znát význam lesa, společenství stromů, rostlin a hub
  • vědět, které činnosti přírodnímu prostředí pomáhají a které ho poškozují 
  • vědět, jak chránit přírodu na úrovni jedince
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 3684x od 10 prosinec 2015 do 19 duben 2024