5.6.3 Vzdělávací obor - Přírodopis - Základy ekologie
Základy ekologie
žák
P-9-7-01 uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi
P-9-7-02 rozlišuje a uvede příklady systémů organismů – populace, společenstva, ekosystémy a objasní na základě příkladu základní princip existence živých a neživých složek ekosystému
P-9-7-03 vysvětlí podstatu jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech a zhodnotí jejich význam
P-9-7-04 uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
P-9-7-01p uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi
P-9-7-02p rozliší populace, společenstva, ekosystémy a objasní základní princip některého ekosystému
P-9-7-03p vysvětlí podstatu jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech
P-9-7-04p popíše změny v přírodě vyvolané člověkem a objasní jejich důsledky
P-9-7-04p pozná kladný a záporný vliv člověka na životní prostředí
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP k MDÚ P-9-7-01p 03p.pdf
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Člověk a příroda «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Obsah tematické oblasti Základy ekologie se zaměřuje na příklady výskytu organismů v prostředí a jejich vzájemné vztahy, rozlišování základních ekologických pojmů, vysvětlení podstaty jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech a příklady ovlivňování přírody člověkem. Obecně se jedná o tematiku žákům s LMP poměrně srozumitelnou, nicméně je potřeba dodržovat obecné zásady výuky uvedené v obecných charakteristikách tohoto materiálu.
V rámci výuky se nabízí zkoumání různorodých prostředí (např. stromů, živých plotů, záhonů, míst pod kameny), vyhledávání a pozorování přítomných rostlin a živočichů. U jednotlivých typů prostředí si žáci mohou tvořit záznam o podmínkách daného prostředí (např. osluněné/zastíněné; suché/mokré) a zkoumat místní organismy. Zároveň je dobré zaznamenat výskyt organismu na daném stanovišti třeba pořízením fotografie. Ve škole si pak žáci mohou z pořízených záznamů vytvořit prezentaci, kterou ve skupinách představí spolužákům a následně porovnají vlastní zjištění.
Příklad:
Pro žáky může být rovněž zajímavou aktivitou, pokud dostanou obrázek určité rostliny nebo živočicha a mají k němu dohledat jinou rostlinu, případně živočicha, který se podobá tomu na obrázku (např. pampeliška/jestřábník; kobylka/saranče; mnohonožka/stonožka). Při nálezu si žáci daný organismus vyfotografují a ve škole pak představí ostatním spolužákům. Takto zaměřenou aktivitou se žáci učí třídit organismy na základě vzhledu. Žáci také mohou v malých skupinách připravovat model ekosystému blízkého okolí školy vlepováním obrázků konkrétních organismů do velkého archu papíru a pokusit se vytvářet vazby mezi jeho jednotlivými složkami.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- uvede příklady výskytu organismů v určitém prostředí a vztahy mezi nimi |
1. uvede příklady organismů v přírodních i umělých ekosystémech naší přírody |
- rozlišuje a uvede příklady systémů organismů – populace, společenstva, ekosystémy – a objasní na základě příkladu základní princip existence živých a neživých složek ekosystému |
1. rozliší termíny populace, společenstvo, ekosystém a uvede příklady |
- vysvětlí podstatu jednoduchých potravních řetězců v různých ekosystémech a zhodnotí jejich význam |
1. vysvětlí vztahy v potravních řetězcích pastevně-kořistnických a rozkladných |
- uvede příklady kladných i záporných vlivů člověka na životní prostředí a příklady narušení rovnováhy ekosystému |
1. posoudí, které lidské činnosti životní prostředí ohrožují a které přispívají k jeho zlepšování |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- znát význam lesa, společenství stromů, rostlin a hub
- vědět, které činnosti přírodnímu prostředí pomáhají a které ho poškozují
- vědět, jak chránit přírodu na úrovni jedince