5.6.4 Vzdělávací obor - Zeměpis - Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie

žák

Z-9-1-01 organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
Z-9-1-02 používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
Z-9-1-03 přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině
Z-9-1-04 vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

Z-9-1-02p rozumí základní geografické, topografické a kartografické terminologii
Z-9-1-04p získá osobní představu o prostředí, které nás obklopuje, umí ho popsat a určit jednoduché vazby, vyjádří, co mu prospívá a škodí

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

Z-9-1-02p rozumí základní geografické, topografické a kartografické terminologii

   Lze doporučit vést žáky k osvojování pouze základních pojmů a termínů, nezahlcovat množstvím informací a dat, která žáci neumí samostatně zpracovat ani s nimi dále pracovat. Veškeré pojmy je třeba vždy spojit s názorem, konkrétní činností, obrázkem apod., u práce s daty a grafy pouze do té míry, aby se žáci dokázali orientovat. Nejlépe je začít pracovat společně a teprve potom individuálně zařadit samostatnou práci. Rovněž je třeba žáky průběžně kontrolovat, případné chyby ihned odstraňovat, aby si je žák nestihl zafixovat. U žáků s LMP lze očekávat obtíže při osvojování cizích slov a málo frekventovaných nebo odborných termínů, které je třeba dostatečně procvičit jak ústně, tak písemně, opakovat ve spojení s konkrétní činností (práce s textem).

Z-9-1-04p získá osobní představu o prostředí, které nás obklopuje, umí ho popsat a určit jednoduché vazby, vyjádří, co mu prospívá a škodí

   Je potřebné využívat mezipředmětové vztahy, vést žáky k uplatňování základních myšlenkových operací, uplatnit týmovou práci, vhodně volit otázky tak, aby žáky vedly k vyjadřování celými větami, otázky a pokyny zadávat jednoznačně. Důležité je poskytnout žákům čas a prostor k vyjádření vlastních myšlenek, vhodně korigovat a usměrňovat, motivovat žáky především pochvalou, povzbuzením, aby se nebáli své myšlenky prezentovat veřejně.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů

1. rozpozná geografické informace
2. vybere a použije prakticky geografické informace obsažené v učebnicích, školních atlasech, v tištěných a elektronických mapách a v dalších informačních zdrojích
3. vyjádří svými slovy požadované geografické informace o vybraných lokalitách nebo jevech a procesech

- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii

1. doplní ze zdrojů informací vybrané geografické, topografické a kartografické pojmy
2. vysvětlí základní geografické, topografické a kartografické pojmy

- přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině

1. rozliší vybrané významné geografické objekty, jevy a procesy v pozorované reálné nebo zobrazené krajině
2. vybere a použije vhodné tištěné nebo elektronické mapy pro lokalizaci a srovnávání geografických objektů a jevů
3. využije různé informační zdroje pro srovnání geografických objektů a jevů
4. objasní rozdíly a podobnosti geografických objektů a jevů
5. vysvětlí vlastními slovy na příkladech vybrané zákonitosti, souvislosti a podmíněnosti mezi objekty, jevy a procesy v pozorované krajině

- vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu

1. vytvoří osobní jednoduchá myšlenková schémata pro orientaci v regionu
2. nakreslí mentální mapu oblíbených anebo rizikových míst v obci a okolí nebo mentální mapu s jiným obsahem
3. srovná vytvořenou mentální mapu s mapou nebo plánem stejného území
4. používá mentální mapu k vysvětlení lokalizace objektů, jevů a procesů a jejich vzájemných vazeb v prostorovém vnímání vybraného regionu

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • orientovat se na mapě podle barev, rozlišit vodstvo, horstvo, nížiny
  • orientovat se na mapě města podle významných bodů
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 5498x od 10 December 2015 do 13 August 2024