5.6.4 Vzdělávací obor - Zeměpis - Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie
žák
Z-9-1-01 organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
Z-9-1-02 používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
Z-9-1-03 přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině
Z-9-1-04 vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
Z-9-1-02p rozumí základní geografické, topografické a kartografické terminologii
Z-9-1-04p získá osobní představu o prostředí, které nás obklopuje, umí ho popsat a určit jednoduché vazby, vyjádří, co mu prospívá a škodí
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Člověk a příroda «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Z-9-1-02p rozumí základní geografické, topografické a kartografické terminologii
Lze doporučit vést žáky k osvojování pouze základních pojmů a termínů, nezahlcovat množstvím informací a dat, která žáci neumí samostatně zpracovat ani s nimi dále pracovat. Veškeré pojmy je třeba vždy spojit s názorem, konkrétní činností, obrázkem apod., u práce s daty a grafy pouze do té míry, aby se žáci dokázali orientovat. Nejlépe je začít pracovat společně a teprve potom individuálně zařadit samostatnou práci. Rovněž je třeba žáky průběžně kontrolovat, případné chyby ihned odstraňovat, aby si je žák nestihl zafixovat. U žáků s LMP lze očekávat obtíže při osvojování cizích slov a málo frekventovaných nebo odborných termínů, které je třeba dostatečně procvičit jak ústně, tak písemně, opakovat ve spojení s konkrétní činností (práce s textem).
Z-9-1-04p získá osobní představu o prostředí, které nás obklopuje, umí ho popsat a určit jednoduché vazby, vyjádří, co mu prospívá a škodí
Je potřebné využívat mezipředmětové vztahy, vést žáky k uplatňování základních myšlenkových operací, uplatnit týmovou práci, vhodně volit otázky tak, aby žáky vedly k vyjadřování celými větami, otázky a pokyny zadávat jednoznačně. Důležité je poskytnout žákům čas a prostor k vyjádření vlastních myšlenek, vhodně korigovat a usměrňovat, motivovat žáky především pochvalou, povzbuzením, aby se nebáli své myšlenky prezentovat veřejně.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů |
1. rozpozná geografické informace |
- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii |
1. doplní ze zdrojů informací vybrané geografické, topografické a kartografické pojmy |
- přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině |
1. rozliší vybrané významné geografické objekty, jevy a procesy v pozorované reálné nebo zobrazené krajině |
- vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu |
1. vytvoří osobní jednoduchá myšlenková schémata pro orientaci v regionu |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- orientovat se na mapě podle barev, rozlišit vodstvo, horstvo, nížiny
- orientovat se na mapě města podle významných bodů