5.6.4 Vzdělávací obor - Zeměpis - Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Geografické informace, zdroje dat, kartografie a topografie

žák

Z-9-1-01 organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů
Z-9-1-02 používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii
Z-9-1-03 přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině
Z-9-1-04 vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

Z-9-1-02p rozumí základní geografické, topografické a kartografické terminologii
Z-9-1-04p získá osobní představu o prostředí, které nás obklopuje, umí ho popsat a určit jednoduché vazby, vyjádří, co mu prospívá a škodí

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

Z-9-1-02p rozumí základní geografické, topografické a kartografické terminologii

   Lze doporučit vést žáky k osvojování pouze základních pojmů a termínů, nezahlcovat množstvím informací a dat, která žáci neumí samostatně zpracovat ani s nimi dále pracovat. Veškeré pojmy je třeba vždy spojit s názorem, konkrétní činností, obrázkem apod., u práce s daty a grafy pouze do té míry, aby se žáci dokázali orientovat. Nejlépe je začít pracovat společně a teprve potom individuálně zařadit samostatnou práci. Rovněž je třeba žáky průběžně kontrolovat, případné chyby ihned odstraňovat, aby si je žák nestihl zafixovat. U žáků s LMP lze očekávat obtíže při osvojování cizích slov a málo frekventovaných nebo odborných termínů, které je třeba dostatečně procvičit jak ústně, tak písemně, opakovat ve spojení s konkrétní činností (práce s textem).

Z-9-1-04p získá osobní představu o prostředí, které nás obklopuje, umí ho popsat a určit jednoduché vazby, vyjádří, co mu prospívá a škodí

   Je potřebné využívat mezipředmětové vztahy, vést žáky k uplatňování základních myšlenkových operací, uplatnit týmovou práci, vhodně volit otázky tak, aby žáky vedly k vyjadřování celými větami, otázky a pokyny zadávat jednoznačně. Důležité je poskytnout žákům čas a prostor k vyjádření vlastních myšlenek, vhodně korigovat a usměrňovat, motivovat žáky především pochvalou, povzbuzením, aby se nebáli své myšlenky prezentovat veřejně.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- organizuje a přiměřeně hodnotí geografické informace a zdroje dat z dostupných kartografických produktů a elaborátů, z grafů, diagramů, statistických a dalších informačních zdrojů

1. rozpozná geografické informace
2. vybere a použije prakticky geografické informace obsažené v učebnicích, školních atlasech, v tištěných a elektronických mapách a v dalších informačních zdrojích
3. vyjádří svými slovy požadované geografické informace o vybraných lokalitách nebo jevech a procesech

- používá s porozuměním základní geografickou, topografickou a kartografickou terminologii

1. doplní ze zdrojů informací vybrané geografické, topografické a kartografické pojmy
2. vysvětlí základní geografické, topografické a kartografické pojmy

- přiměřeně hodnotí geografické objekty, jevy a procesy v krajinné sféře, jejich určité pravidelnosti, zákonitosti a odlišnosti, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává hranice (bariéry) mezi podstatnými prostorovými složkami v krajině

1. rozliší vybrané významné geografické objekty, jevy a procesy v pozorované reálné nebo zobrazené krajině
2. vybere a použije vhodné tištěné nebo elektronické mapy pro lokalizaci a srovnávání geografických objektů a jevů
3. využije různé informační zdroje pro srovnání geografických objektů a jevů
4. objasní rozdíly a podobnosti geografických objektů a jevů
5. vysvětlí vlastními slovy na příkladech vybrané zákonitosti, souvislosti a podmíněnosti mezi objekty, jevy a procesy v pozorované krajině

- vytváří a využívá osobní myšlenková (mentální) schémata a myšlenkové (mentální) mapy pro orientaci v konkrétních regionech, pro prostorové vnímání a hodnocení míst, objektů, jevů a procesů v nich, pro vytváření postojů k okolnímu světu

1. vytvoří osobní jednoduchá myšlenková schémata pro orientaci v regionu
2. nakreslí mentální mapu oblíbených anebo rizikových míst v obci a okolí nebo mentální mapu s jiným obsahem
3. srovná vytvořenou mentální mapu s mapou nebo plánem stejného území
4. používá mentální mapu k vysvětlení lokalizace objektů, jevů a procesů a jejich vzájemných vazeb v prostorovém vnímání vybraného regionu

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • orientovat se na mapě podle barev, rozlišit vodstvo, horstvo, nížiny
  • orientovat se na mapě města podle významných bodů
RVP ZV

Zpětná vazba

trekideal polardivvy - 04 leden 2024, 9:40

I appreciate you providing information regarding the live professional seminar hostedmoto x3m

 

Teledic Ranoac - 10 leden 2024, 2:38

The conclusions of this study will be applicable to different contexts and could prove useful in the future for managing internationalization's medical elements, including medical tourism, as the authors have noted. geometry dash lite

Ferriss Timothy - 10 leden 2024, 8:41

Podpora mezipředmětových vztahů a týmové práce může pomoci žákům lépe porozumět a sdílet své myšlenky immaculate grid

Wilson Rosie - 23 leden 2024, 5:52

As the authors have pointed out, the study's findings will be relevant in many settings and may be helpful for future medical element management in internationalization, such as medical tourism. connections game

Dosan Nam - 25 leden 2024, 7:45

A geographic information system (GIS) is a computer system for capturing, storing, checking, and displaying data related to positions on Earth's surface. GIS can show many different kinds of data on one map, such as streets, buildings, and vegetation. car games

Ernesto Sincere - 14 únor 2024, 10:58

Are you looking for niche relevant do-follow links? Then you are at right place!
Yes! its Niche Related Niche blog comments on actual Do-follow pages.

Dylan Walker - 07 březen 2024, 9:31

You have shown a creative and unique perspective paper minecraft in your writing. I'm very impressed with that. Looking forward to enjoying more of your products.

Erelim Seraph - 21 březen 2024, 9:22

Actually, in this field of geography, research spreads and develops strongly. It's easy to see the support and the long process. To have published results certainly requires a long process geometry dash lite

john cena - 03 duben 2024, 7:43

These little girls from Goa Call Girls can put their performances on soccer round the clock. It will be made handy in full in Goa. One may no longer refute the true reality that the Goa Call Girl are faithfully excessive satisfactory and captivating, they are especially thoughtful, charismatic, and lovable as well. Goa need to be approached via escorts who facilitate them indicates in the whole town center, which includes the suburbs and the network.

sapna mathur - 03 duben 2024, 12:52

Come take this ride with us… we mean come ride the sweet tingly chics that cannot wait to frolic with you. Welcome to Aerocity Call Girls Service. We offer far more than you could ask for

Pohled byl zobrazen 5078x od 10 prosinec 2015 do 19 duben 2024