5.6.4 Vzdělávací obor - Zeměpis - Přírodní obraz Země

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Přírodní obraz Země

žák

Z-9-2-01 zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy
Z-9-2-02 prokáže na konkrétních příkladech tvar planety Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život lidí a organismů
Z-9-2-03 rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary zemského povrchu
Z-9-2-04 porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a na lidskou společnost

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

Z-9-2-02p objasní důsledky pohybů Země
Z-9-2-04p ví o působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vlivu na přírodu a na lidskou společnost
Z-9-2-04p ví o působení přírodních vlivů na utváření zemského povrchu

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

 

Z-9-2-02p objasní důsledky pohybů Země

   V tomto tematickém celku je teorii zapotřebí spojovat bezprostředně s praxí – s pomocí modelů, obrázků apod. Doporučuje se využívat různé zdroje informací (internet, výukové programy). Obtíže u žáků s LMP mohou nastat při osvojování a zapamatování nových pojmů. Lze rovněž očekávat obtíže při logickém uvažování. Důraz je nutno klást na spojení abstraktních pojmů s praktickou činností, systematicky rozvíjet slovní zásobu a vyjadřovací schopnosti žáků s LMP.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- zhodnotí postavení Země ve vesmíru a srovnává podstatné vlastnosti Země s ostatními tělesy sluneční soustavy

1. popíše umístění Země ve sluneční soustavě a ve vesmíru
2. porovná vlastnosti planety Země s ostatními planetami z hlediska podmínek pro život na Zemi

- prokáže na konkrétních příkladech tvar planety Země, zhodnotí důsledky pohybů Země na život lidí a organismů

1. objasní konkrétní důkaz tvaru planety Země podle určitých jevů nebo podle zjištění pomocí přístrojů
2. vyjmenuje důsledky sklonu zemské osy na život organismů a lidí
3. vyjádří vlastními slovy důsledky oběhu Země kolem Slunce, rotace Země kolem osy a pohybů Měsíce
4. vyjádří na příkladech vliv pohybů Země a Měsíce na život organismů a lidí

- rozlišuje a porovnává složky a prvky přírodní sféry, jejich vzájemnou souvislost a podmíněnost, rozeznává, pojmenuje a klasifikuje tvary zemského povrchu

1. přiřadí vybraný přírodní prvek k příslušné složce přírodní sféry
2. vyjmenuje příklady příčinných vztahů v krajině
3. ilustruje na příkladech tvary zemského povrchu

- porovná působení vnitřních a vnějších procesů v přírodní sféře a jejich vliv na přírodu a lidskou společnost

1. rozliší síly, které utvářely a utvářejí zemský povrch
2. porovná působení vnitřních a vnějších sil na utváření zemského povrchu, na život organismů a lidí
3. na mapách určí a ohraničí podnebné pásy
4. vyjmenuje vlivy šířkové pásmovitosti a výškové stupňovitosti na život lidí a organismů, zejména na zemědělství
5. vysvětlí rozdíl mezi pojmy počasí a podnebí
6. pojmenuje činitele, které ovlivňují počasí a podnebí
7. vysvětlí svými slovy rozmístění vody na Zemi a význam vody pro život lidí a organismů
8. vysvětlí podstatu oběhu vody na Zemi a vztahy mezi srážkami, výparem a odtokem
9. srovná dostupnost vodních zdrojů v různých regionech světa
10. rozliší s pomocí školního atlasu světa rozmístění hlavních typů půd
11. uvede příklady procesu znehodnocení půdy a jeho dopad na zemědělskou činnost a lidskou společnost
12. vysvětlí rozdíly hlavních přírodních krajin (biomů) a ilustruje jejich prostorový výskyt na Zemi

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

Očekávané výstupy nejsou v tomto tematickém celke pro tyto žáky formulovány.

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 4200x od 10 December 2015 do 13 August 2024