5.6.4 Vzdělávací obor - Zeměpis - Regiony světa
Regiony světa
žák
Z-9-3-01 rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionů světa
Z-9-3-02 lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony světa podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny
Z-9-3-03 porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných makroregionů světa a vybraných (modelových) států
Z-9-3-04 zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
Z-9-3-02p vyhledá na mapách jednotlivé světadíly a oceány
Z-9-3-03p rozliší zásadní přírodní a společenské znaky světových regionů
Z-9-3-03p charakterizuje polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry vybraných světadílů, oceánů a vybraných států
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Člověk a příroda «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Z-9-3-02p vyhledá na mapách jednotlivé světadíly a oceány
U žáků s LMP je nutno řešit problémy s prostorovou orientací a pravolevou orientací, opakovat a procvičit základní orientaci na mapě. Doporučuje se pracovat společně, využívat jak centrální nástěnnou mapu, tak atlasy, průběžná kontrola práce žáků s postupným zapojením všech žáků do výuky, možnost využití PC interaktivních programů, spojit proces poznávací s konkrétní činností.
Z-9-3-03p rozliší zásadní přírodní a společenské znaky světových regionů
Doporučuje se redukovat množství faktografických informací, zaměřit se spíše na základní charakteristiky, pokud je to možné, navázat na znalosti a poznatky žáků. Pracovat s více zdroji informací (internet), mezipředmětové vztahy, opět spojit teorii s praktickou činností, rozvíjet slovní zásobu, učit žáky odlišovat podstatná fakta od nepodstatných.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- rozlišuje zásadní přírodní a společenské atributy jako kritéria pro vymezení, ohraničení a lokalizaci regionů světa |
1. uvede příklady, ve kterých přírodní podmínky mají vliv na rozmístění regionů světa |
- rozlišuje a lokalizuje na mapách světadíly, oceány a makroregiony světa podle zvolených kritérií, srovnává jejich postavení, rozvojová jádra a periferní zóny |
1. lokalizuje na základě zadaných přírodních a společenských charakteristik jednotlivé světadíly, oceány a velké oblasti (regiony) světa |
- porovnává a přiměřeně hodnotí polohu, rozlohu, přírodní, kulturní, společenské, politické a hospodářské poměry, zvláštnosti a podobnosti, potenciál a bariéry jednotlivých světadílů, oceánů, vybraných regionů světa a vybraných (modelových) států |
1. lokalizuje geografickou polohu a rozlohu jednotlivých světadílů, oceánů a modelových států (regionů) |
- zvažuje, jaké změny ve vybraných regionech světa nastaly, nastávají, mohou nastat a co je příčinou zásadních změn v nich |
1. vysvětlí svými slovy, jak se různé regiony světa vyvíjejí z hlediska přírodních charakteristik a procesů |