5.6.4 Vzdělávací obor - Zeměpis - Společenské a hospodářské prostředí

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Společenské a hospodářské prostředí

žák

Z-9-4-01 posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace, její rozložení, strukturu, růst, pohyby a dynamiku růstu a pohybů, zhodnotí na vybraných příkladech mozaiku multikulturního světa
Z-9-4-02 posoudí, jak přírodní podmínky souvisí s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné základní geografické znaky sídel
Z-9-4-03 zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje
Z-9-4-04 porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit
Z-9-4-05 porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků
Z-9-4-06 lokalizuje na mapách jednotlivých světadílů hlavní aktuální geopolitické změny a politické problémy v konkrétních světových regionech

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

Z-9-4-02p ví, jak přírodní podmínky souvisejí s funkcí a rozmístěním lidských sídel
       -         vyhledá na mapách nejznámější oblasti cestovního ruchu a rekreace

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

Z-9-4-02p ví, jak přírodní podmínky souvisejí s funkcí a rozmístěním lidských sídel

   Při výuce tohoto tematického celku je třeba spojit teorii s praktickou činností. Je důležité vést žáky k samostatnému vyhledávání informací, využívat různé zdroje pro získání informací, zejména takové, které budou žáci využívat v praktickém životě. Žáky, včetně žáků s LMP, je třeba zapojit do výuky dle individuálních možností a schopností jednotlivců a usilovat o vytváření samostatného úsudku na základě vhodně formulovaných otázek.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- posoudí na přiměřené úrovni prostorovou organizaci světové populace, její rozložení, strukturu, růst, pohyby a dynamiku růstu a pohybů, zhodnotí na vybraných příkladech mozaiku multikulturního světa

1. porovná rozdíly v rozložení a základních charakteristikách obyvatelstva různých částí světa (podle hustoty zalidnění, podle věkové a náboženské struktury, podle zaměstnanecké struktury) na základě využití vybraných informačních zdrojů
2. svými slovy charakterizuje obyvatelstvo hospodářsky vyspělých a méně vyspělých zemí podle různých hledisek
3. porovná společenské a kulturní odlišnosti různých částí světa
4. vysvětlí svými slovy na příkladech kulturní odlišnosti ve svém osobním okolí (školní třída, rodina, přátelé, sousedé, denní život dětí apod.)

- posoudí, jak přírodní podmínky souvisí s funkcí lidského sídla, pojmenuje obecné základní geografické znaky sídel

1. vyjmenuje význam polohy a přírodních podmínek pro vznik a vývoj sídel
2. popíše na příkladech sídla různé hierarchické úrovně a různých funkcí
3. svými slovy jmenuje specifika života na venkově a ve městě
4. svými slovy vysvětlí vzájemný vztah mezi venkovem a městem

- zhodnotí přiměřeně strukturu, složky a funkce světového hospodářství, lokalizuje na mapách hlavní světové surovinové a energetické zdroje

1. rozliší sektorovou strukturu hospodářství a její vývoj, nejlépe podle sektorové zaměstnanosti v jednotlivých zemích
2. lokalizuje nejvýznamnější zdroje surovin a energií ve světě a nejvýznamnější země jejich spotřeby, nejlépe na příkladu ropy
3. popíše složky a funkce světového hospodářství
4. svými slovy vysvětlí funkci zemědělství pro život lidí
5. vyjádří vlastními slovy funkci zpracovatelského průmyslu ve světovém hospodářství

- porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit

1. vyjmenuje obecné předpoklady pro územní rozmístění výroby a spotřeby
2. vysvětlí na příkladech hlavní lokalizační faktory konkrétních vybraných hospodářských aktivit

- porovnává státy světa a zájmové integrace států světa na základě podobných a odlišných znaků

1. zařadí do určitých kategorií státy světa a regiony států světa podle různých kritérií – kulturních, hospodářských, obchodních, politických, bezpečnostních (vojenských)
2. jmenuje příklady nejvýznamnějších organizací a integrací států světa
3. vysvětlí na příkladech oblasti působení světových organizací a institucí

- lokalizuje na mapách jednotlivých světadílů hlavní aktuální geopolitické změny a politické problémy v konkrétních světových regionech

1. lokalizuje příklady ohnisek napětí a konfliktů ve světě
2. pojmenuje na příkladech charakter napětí a konfliktů ve světě a vysvětlí jejich nebezpečí
3. uvede význam a úlohu vybraných mezinárodních institucí a organizací při řešení konfliktních situací

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

Očekávané výstupy nejsou v tomto tematickém celke pro tyto žáky formulovány.

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 5204x od 10 prosinec 2015 do 28 březen 2024