5.6.4 Vzdělávací obor - Zeměpis - Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
Terénní geografická výuka, praxe a aplikace
žák
Z-9-7-01 ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu
Z-9-7-02 aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny
Z-9-7-03 uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu v krajině, uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
Z-9-7-01p ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu
Z-9-7-03p uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Člověk a příroda «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Z-9-7-01p ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu
Z-9-7-03p uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě
Pro většinu žáků s LMP je samostatná orientace v terénu náročná, proto je důležité práci s topografickými pomůckami a přístroji nejdříve nacvičovat a osvojovat společně. Později, podle individuálních schopností, mohou žáci s LMP v terénu pracovat samostatně, lépe je ovšem, pokud jsou zařazeni ve skupinách nebo dvojicích. Je zapotřebí spojit poznávací proces žáků s LMP s konkrétními činnostmi a praktickými dovednostmi. Při praktických činnostech a nácvicích řešení modelových situací je vždy nutné přihlédnout k mentální úrovni a individuálním zvláštnostem žáků a vhodnou motivací a způsobem vedení výuky předejít neadekvátním a nežádoucím reakcím na vzniklé situace.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- ovládá základy praktické topografie a orientace v terénu |
1. se orientuje v terénu s pomocí orientačních objektů (body, linie, plochy), plánů a map |
- aplikuje v terénu praktické postupy při pozorování, zobrazování a hodnocení krajiny |
1. rozliší konkrétní objekty, jevy a procesy ve sledované krajině |
- uplatňuje v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu v krajině, uplatňuje v modelových situacích zásady bezpečného chování a jednání při mimořádných událostech |
1. respektuje zásady bezpečného pohybu a pobytu v krajině |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- uplatňovat v praxi zásady bezpečného pohybu a pobytu ve volné přírodě
- adekvátně jednat při nebezpečí živelné pohromy a ohrožení života