5.6.4 Vzdělávací obor - Zeměpis - Česká republika

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Česká republika

žák

Z-9-6-01 vymezí a lokalizuje místní oblast (region) podle bydliště nebo školy
Z-9-6-02 hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, možnosti dalšího rozvoje, přiměřeně analyzuje vazby místního regionu k vyšším územním celkům
Z-9-6-03 hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, lidský a hospodářský potenciál České republiky v evropském a světovém kontextu
Z-9-6-04 lokalizuje na mapách jednotlivé kraje České republiky a hlavní jádrové a periferní oblasti z hlediska osídlení a hospodářských aktivit
Z-9-6-05 uvádí příklady účasti a působnosti České republiky ve světových mezinárodních a nadnárodních institucích, organizacích a integracích států

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

Z-9-6-01p vymezí a lokalizuje území místní krajiny a oblasti (regionu) podle bydliště nebo školy
Z-9-6-02p charakterizuje přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu
Z-9-6-03p určí zeměpisnou polohu a rozlohu České republiky a její sousední státy
Z-9-6-03p zná přírodní podmínky České republiky, popíše povrch a jeho členitost
Z-9-6-03p uvede hlavní údaje o rozmístění obyvatelstva
Z-9-6-04p vyhledá na mapách jednotlivé kraje České republiky a charakterizuje hospodářské poměry, přírodní zvláštnosti a kulturní zajímavosti

Navigace

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

- vymezí a lokalizuje místní oblast (region) podle bydliště nebo školy

1. lokalizuje místní region podle zvolených kritérií (bydliště, sídlo školy, obec s pověřeným obecním úřadem, obec s rozšířenou působností – město, statutární město, krajské město, kraj, chráněná krajinná oblast, národní park, euroregion apod.)
2. vysvětlí na příkladech znaky a specifika místního regionu

- hodnotí na přiměřené úrovni přírodní, hospodářské a kulturní poměry místního regionu, možnosti dalšího rozvoje, přiměřeně analyzuje vazby místního regionu k vyšším územním celkům

1. vyjmenuje silné a slabé stránky (přírodní, společenské a kulturní) místního regionu s využitím různých zdrojů
2. zařadí místní region do příslušného kraje a do vyšších územních celků
3. reprodukuje perspektivy místního regionu

- hodnotí a porovnává na přiměřené úrovni polohu, přírodní poměry, přírodní zdroje, lidský a hospodářský potenciál České republiky v evropském a světovém kontextu

1. vysvětlí význam polohy České republiky v rámci střední Evropy, v rámci Evropské unie
2. reprodukuje s využitím různých zdrojů přírodní, hospodářské a společenské charakteristiky České republiky
3. porovná s využitím různých dostupných zdrojů a podle vybraných kritérií (například HDP, kupní síla, klasifikace regionů Evropské unie) přírodní, hospodářské a společenské charakteristiky České republiky s vybranými (modelovými) zahraničními státy

- lokalizuje na mapách jednotlivé kraje České republiky a hlavní jádrové a periferní oblasti z hlediska osídlení a hospodářských aktivit

1. lokalizuje na mapách jednotlivé kraje České republiky a další vybrané regiony
2. vyjmenuje a ukáže na mapách hlavní jádrové a periferní oblasti České republiky, přiměřeně popíše jejich rozvojové charakteristiky, zacílení rozvoje
3. objasní přírodní, společenské a hospodářské charakteristiky krajů a dalších vybraných regionů České republiky

- uvádí příklady účasti a působnosti České republiky ve světových mezinárodních a nadnárodních institucích, organizacích a integracích států

1. vyjmenuje příklady zapojení České republiky do světových mezinárodních a nadnárodních institucí, organizací a integrací států
2. svými slovy vysvětlí význam členství České republiky v Evropské unii

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • najít na mapě zeměpisnou polohu České republiky a její sousední státy, vědět, co jsou státní hranice
  • vyhledat na mapě České republiky kraj (region) podle bydliště nebo místa školy
  • vědět o druzích a způsobech dopravy v regionu, na území ČR, do zahraničí
  • vědět o přírodních zvláštnostech a kulturních zajímavostech svého regionu
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 3878x od 10 prosinec 2015 do 26 duben 2024