5.8.1 Vzdělávací obor - Výchova ke zdraví - doporučení

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                                               
Doporučení, inspirace a náměty
                                                                                                                                                                                               

Charakteristika vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením
   Výchova ke zdraví (VkZ) poskytuje žákům s LMP informace o ochraně jejich zdraví i zdraví jiných lidí. Vede je k poznání a rozlišování toho, co je zdravé (podporuje zdraví) a co není zdravé (ohrožuje zdraví). Směřuje ke zdravému způsobu života, upevňuje hygienické, stravovací, pohybové a pracovní návyky. Zároveň rozvíjí sociální dovednosti žáků s LMP, včetně dovednosti odmítat škodlivé látky, chovat se vhodně v dopravě, adekvátně reagovat na situace úrazu i na mimořádné situace. Cílem VO VkZ je osvojit si a dodržovat zásady zdravého způsobu života a získat schopnost rozhodovat se v různých životních situacích ve prospěch zdraví a jeho podpory.
   Dosažení tohoto cíle je možné realizovat v případě žáků s LMP několika způsoby:

  • - rozvojem vědomostí a dovedností v rámci VO VkZ (osvojení vybraného učiva);
  • - vytvářením režimu dne a školní práce, které vedou k praktickému poznání a uplatnění zásad zdravého životního stylu;
  • - vytvářením postojů a názorů motivujících k dodržování zdravého životního stylu; 
  • - rozvojem sociálních dovedností v souvislosti s učivem VO VkZ.

   Pro žáka s LMP je zásadní osvojení těch znalostí, dovedností a postojů, které jsou využitelné v jeho praktickém životě, které zvyšují kvalitu jeho života a vedou ho k osvojení zásad zdravého životního stylu.
   Při výuce ve VO VkZ je důležité zohledňovat u žáků s LMP jejich snížené kognitivní schopnosti, které vedou často k nedostatečnému porozumění učivu. Žáci s LMP mohou obtížně chápat abstraktní pojmy (např. morálka, duševní hygiena, sociální dovednosti). Osvědčeným způsobem výuky je předkládání učiva pomocí příkladů z praktického života. Vhodné je navázat výuku na konkrétní životní zkušenosti žáků. V případě učiva, které se týká zdravého způsobu života a rizik ohrožujících zdraví není navázání na konkrétní zkušenosti žáka problémem. Při využívání příkladu z rodinného života žáka s LMP je třeba postupovat velmi citlivě, protože žák s LMP bývá na své rodinné prostředí silně vázán a snadno podléhá afektu. Naučené je třeba cyklicky opakovat, aby bylo zamezeno rychlému zapomínání nových poznatků. Zapamatování je dobré podporovat prožitkem. V praxi se stále osvědčuje používání memorování při stavbě nové slovní zásoby.
   Nedostatečné smyslové vnímání žáků s LMP může vést k odlišnému prostorovému vnímání a vyžaduje toleranci ze strany pedagoga v tom, že žáci nevnímají vcelku všechny jednotlivé detaily prostoru. Je doporučeno mít toto na zřeteli, např. při práci s názornými pomůckami.
   Pozornost žáka s LMP může být během vyučovací hodiny snížená (i opakovaně). Žák může mít problém s paralelním vykonáváním více činností zároveň. Je vhodné realizovat výuku žáka s LMP tak, aby se mohl soustředit na jednu činnost a poskytnout mu v případě souběhu více činností podporu. Zadání úkolu je vhodné pro žáka s LMP diferencovat.
   Také nižší schopnost žáků s LMP ovládat své emoce je vhodné zohledňovat při výchovně vzdělávací práci učitele a pracovat s touto skutečností při osobnostním a sociálním rozvoji žáka. Potřeba podpory při výuce souvisí i se sníženou mírou samostatnosti, která může být v případě žáků s LMP evidentní. Problémem může být také zvýšená závislost na rodičích, dospělých a ostatních lidech, což s sebou nese snadnou ovlivnitelnost a podléhání názorům druhých. Na druhou stranu je pro žáky s LMP typické trvání na svém. Tyto charakteristiky je vhodné zvažovat při diskusních, názorových a postojových aktivitách. Schopnost vyjádřit svůj názor nebo postoj je u žáků s LMP vysoce individuální.

Komentáře k organizaci výuky žáků s LMP
   Vzhledem k převažujícím praktickým režimovým a bezpečnostním návykům a dovednostem, k nimž VkZ směřuje, je vhodné, aby měla výuka jasnou strukturu. Byla postavena na porozumění postupů podložených konkretizací výuky (obraz, modelová situace, hraní rolí, praktické ukázky a úkoly). Je třeba využívat zkušenosti žáků, žáky povzbuzovat, udržovat jejich pozornost. Je vhodné častěji zařazovat individuální způsoby práce se žákem.
   V průběhu výuky učitel sleduje, jak žák s LMP učivo zvládá, jak využívá to, co se naučil, v čem se zlepšil a v čem stále chybuje. Toto sledování využívá při hodnocení žáka, kdy je žádoucí hodnotit individuální pokrok žáka a zohledňovat možnosti a předpoklady žáka. Takové hodnocení postihuje nejen znalosti žáka s LMP, ale popíše zároveň, jak probíhá proces učení žáka.
   Specifičnost a náročnost výuky VkZ spočívá v tom, že učitel hovoří o zdraví (vede žáky k podpoře a ochraně zdraví), ale zároveň má ve třídě žáky (žáka) se zdravotním znevýhodněním. Pro učitele to znamená velmi promyšleně volit postupy a metody práce, citlivě zvažovat a vysvětlovat podobu „optimálního“ (ničím nenarušeného) zdraví i „relativního“ zdraví, kdy lze pouze zlepšovat nebo udržovat tělesnou, duševní či sociální úroveň zdraví. Znamená to obezřetně přistupovat k učivu a jeho korekci, k podobě kladených otázek i úloh a jejich vyhodnocování, k vedení diskusí. Především ale vytvářet vstřícné a ohleduplné prostředí naplněné vzájemným pochopením a podporou.

Komentáře k práci učitele se vzdělávacím obsahem 
Osobnostní a sociální rozvoj, vztahy mezi lidmi
   Rozvíjení dané problematiky směřuje k poznávání sebe sama i jiných lidí, k respektování názorů druhých, rozvíjení vhodných kontaktů a vztahů ve škole i v rodině aj. Rozvíjení a posilování osobnostních vlastností a vzájemných vztahů musí vycházet z příjemné a vstřícné atmosféry ve škole a ve výuce. U žáků s LMP by měly být situace a příklady orientovány spíše na přítomnost, na prožívání příznivých situací, na prožívání úspěchů. Pokud se jedná o budoucnost, je třeba se reálně (na základě současných zkušeností) se žáky s LMP zamýšlet nad tím, co je motivuje, s čím se dokáží identifikovat atd.
Zdravý způsob života a péče o zdraví
   Toto téma je pro žáky s LMP zřejmě nejbližší. Vychází z každodenních situací, týká se zdravé výživy, pitného režimu, kvality osvětlení a ovzduší, tělesné a duševní hygieny, pohybového režimu, ochrany před přenosnými a nepřenosnými chorobami. Pro učitele to znamená důsledně navozovat, kontrolovat a hodnotit režimové situace prolínající životem školy a podporující zdraví. Na těchto každodenních situacích ukazovat praktické výhody a rizika péče o zdraví.
Změny v životě člověka, sexuální dospívání a reprodukční zdraví
   Pro žáky s LMP jde o téma přirozené (dosavadní vývoj a prožívání změn), na druhé straně je poměrně obtížné představovat si budoucí vztahy, plánování rodinného života, ochranu reprodukčního zdraví atd. Výuka by měla směřovat k názornosti prostřednictvím např. jednoduchých scének, filmových a obrazových ukázek atd.
Rizika ohrožující zdraví a jejich prevence
   Podstatné je učit žáky s LMP dovednostem ochrany zdraví na jednotlivých konkrétních situacích, vést je k osvojení pevných postojů a hodnot, volit a fixovat správné (modelové) způsoby jednání a řešení situací. V řadě případů je možné využívat činnosti související s chodem školy (vycházky, výlety, kurzy atd.), nebo záměrně vytvářet modelové situace, v nichž žáci ztvárňují různé role a diskutují o nich.
Hodnota a podpora zdraví
   Žáci s LMP by měli vnímat, že vše, co se o zdraví a jeho ochraně dozvídali, co si osvojili, směřuje k poznání hodnoty zdraví, jako jednoho z nejdůležitějších předpokladů spokojeného života. Pro žáky s LMP je toto hodnotové „vyústění“ VO VkZ náročné a obtížně uchopitelné. Vhodné je vycházet z opakovaných praktických situací, které jasně dokládají vhodnost péče o zdraví (pravidelná hygiena, vhodná strava a pitný režim, ošetření poranění atd.) a na jejichž základu lze zobecňovat užitečnost péče o zdraví.

Komentáře k metodám práce s žákem s LMP
   Při výuce VO VkZ je při zapojení žáka s LMP vhodné volit metody práce, které posilují spolupráci mezi žáky. V praxi se osvědčuje kooperativní učení, tj. učení ve skupině (doporučený počet do šesti žáků), které směřuje ke konkrétnímu cíli.    Důležité je jasné zadání úkolu, které je pochopitelné pro všechny žáky. Jako druh kooperativního učení lze označit i metodu vzájemné podpory vrstevníků. Vybraný spolužák pomáhá žákovi s LMP při řešení úkolu. Situace se tak přibližuje působení asistenta pedagoga.

Komentáře k využití učebních pomůcek
   Při vzdělávání žáků s LMP ve VO VkZ se osvědčuje časté používání učebních pomůcek. Využitelné jsou sady obrázků (např. režim dne), konkrétní předměty z praktického života (např. obaly potravin nebo hygienických potřeb), knihy a encyklopedie, připravené strukturované texty (např. zásady BOZP, propagační materiály se zdravotnickou tématikou), výukové programy na PC atd. Pomůcky pomáhají žákům s LMP vytvářet názorné představy, motivují je, šetří čas učitele, umožňují samostatnou práci žáka, dovolují opakovaným využitím pomůcek realizovat cyklickou výuku.

Navigace

«  O průvodci a úpravách (úvod) «

  Úpravy ŠVP

  Plány (IVP, PLPP)

 

  Obsah RVP ZV 

‹    Člověk a zdraví

Odkaz na očekávané výstupy

Očekávané výstupy se zobrazí po kliknutí na tematický celek vzdělávacích oborů.

5.8. 1 Výchova ke zdraví

  2. stupeň
VÝCHOVA KE ZDRAVÍ

 

Odpovědi na často kladené dotazy

Pohled byl zobrazen 1995x od 19 únor 2016 do 19 duben 2024