5.8.1 Vzdělávací obor - Výchova ke zdraví
Výchova ke zdraví
žák
VZ-9-1-01 respektuje přijatá pravidla soužití mezi spolužáky i jinými vrstevníky a přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v komunitě
VZ-9-1-02 vysvětlí role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti zdraví
VZ-9-1-03 vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím; vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví
VZ-9-1-04 posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví
VZ-9-1-05 usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví
VZ-9-1-06 vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí
VZ-9-1-07 dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky
VZ-9-1-08 uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami; svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc
VZ-9-1-09 projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu; dobrovolně se podílí na programech podpory zdraví v rámci školy a obce
VZ-9-1-10 samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonávání únavy a předcházení stresovým situacím
VZ-9-1-11 respektuje změny v období dospívání, vhodně na ně reaguje; kultivovaně se chová k opačnému pohlaví
VZ-9-1-12 respektuje význam sexuality v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a pozitivními životními cíli; chápe význam zdrženlivosti v dospívání a odpovědného sexuálního chování
VZ-9-1-13 uvádí do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka; uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni; v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo druhým
VZ-9-1-14 vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt; uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi
VZ-9-1-15 projevuje odpovědné chování v rizikových situacích silniční a železniční dopravy; aktivně předchází situacím ohrožení zdraví a osobního bezpečí; v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc
VZ-9-1-16 uplatňuje adekvátní způsoby chování a ochrany v modelových situacích ohrožení, nebezpečí i mimořádných událostí
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
VZ-9-1-01p chápe význam dobrého soužití mezi vrstevníky i členy rodiny
VZ-9-1-03p uvědomuje si základní životní potřeby a jejich naplňování ve shodě se zdravím
VZ-9-1-04p, VZ-9-1-09p respektuje zdravotní stav svůj i svých vrstevníků a v rámci svých možností usiluje o aktivní podporu zdraví
VZ-9-1-05p projevuje zdravé sebevědomí a preferuje ve styku s vrstevníky pozitivní životní cíle, hodnoty a zájmy
VZ-9-1-07p dodržuje správné stravovací návyky a v rámci svých možností uplatňuje zásady správné výživy a zdravého stravování
VZ-9-1-08p svěří se se zdravotním problémem
VZ-9-1-13p dává do souvislosti zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a provozováním hazardních her
VZ-9-1-13p uplatňuje osvojené sociální dovednosti při kontaktu se sociálně patologickými jevy
VZ-9-1-14p zaujímá odmítavé postoje ke všem formám brutality a násilí
VZ-9-1-15p uplatňuje způsoby bezpečného chování v sociálním kontaktu s vrstevníky, při komunikaci s neznámými lidmi, v konfliktních a krizových situacích a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc; ví o centrech odborné pomoci, vyhledá a použije jejich telefonní čísla
VZ-9-1-16p chová se odpovědně při mimořádných událostech a prakticky využívá základní znalosti první pomoci při likvidaci následků hromadného zasažení obyvatel
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP k MDÚ VZ-9-1-05p.pdf
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP k MDÚ VZ-9-1-07p.pdf
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Člověk a zdraví «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP v oboru Výchova ke zdraví
VZ-9-1-01p chápe význam dobrého soužití mezi vrstevníky i členy rodiny
Dobré soužití spoluvytvářejí ve třídě (škole) všichni žáci i všichni učitelé. Dobré vztahy musí být založeny na důvěře a pochopení, bez ohledu na to, co který ze žáků zvládá. Žáci oceňují otevřenost, vzájemný respekt, motivující a spravedlivé hodnocení, které vychází z individuálních předpokladů žáků a jejich individuální snahy. Důležitým prvkem pohody je vůle ke spolupráci a vzájemné pomoci, snášenlivost a vstřícnost i tam, kde se nedaří individuální nebo společný záměr. I žáci s LMP by měli být tvůrci společných pravidel jednání a chování a měli by se účastnit i jejich vyhodnocování.
VZ-9-1-03p uvědomuje si základní životní potřeby a jejich naplňování ve shodě se zdravím
Výstup směřuje především k tomu, aby si žáci uvědomovali základní fyziologické potřeby (potřebu jídla, pití, dýchání, přiměřené teploty, pohybu, spánku atd.), ale i další potřeby týkající se bezpečí, sounáležitosti, uznání a seberealizace. Sounáležitost je vhodné posilovat společnými činnostmi, úpravou společného prostředí, společným hodnocením a diskusemi k zajímavým problémům, především pak chápáním školní práce jako společného „díla“ učitelů a žáků. Především pro žáky s LMP je důležité naplňování potřeby sebedůvěry.
VZ-9-1-04p, VZ-9-1-09p respektuje zdravotní stav svůj i svých vrstevníků a v rámci svých možností usiluje o aktivní podporu zdraví
Při dosahování tohoto výstupu vychází učitel z konkrétní situace třídy a navozuje respekt každého žáka vůči všem ostatním. Žáci by měli znát své zdraví i své případné obtíže, včetně postupů, jak jim předcházet. Na druhou stranu jde o uskutečňování základních zásad humanismu v podmínkách školy, které vycházejí z přesvědčení, že každý člověk zasluhuje úctu a důvěru, bez ohledu na svůj věk, původ, postavení, vlastnosti, zdravotní stav – na své odlišnosti. Učitel by měl žáky vést k postojům, které netrpí předsudky vůči žádné odlišnosti, ale naopak vytváří podmínky pro setkávání různých osobností a ke snášenlivosti v mezilidských vztazích.
VZ-9-1-05p projevuje zdravé sebevědomí a preferuje ve styku s vrstevníky pozitivní životní cíle, hodnoty a zájmy
Pro žáky s LMP jde o jeden z nejobtížnějších výstupů, kterého může dosahovat jen s podporou všech učitelů a žáků. Sebevědomí je dáno vlastními úspěchy a respektem vlastní osoby. Zde záleží skutečně na dovednosti učitelů vytvářet vstřícné prostředí a eliminovat situace, v nichž je žák s LMP stavěn do situací, které snižují jeho sebevědomí.
VZ-9-1-07p dodržuje správné stravovací návyky a v rámci svých možností uplatňuje zásady správné výživy a zdravého stravování
Dosažení tohoto výstupu by naopak nemělo být pro žáky s LMP velkým problémem. Stravovací návyky jsou upevňovány vhodným stravovacím a pitným režimem ve škole a průběžným připomínáním hlavních stravovacích zásad.
VZ-9-1-08p svěří se se zdravotním problémem
Jde především o vybudování důvěry žáků k někomu z pedagogů (pracovníků školy), jemuž by se žák dokázal v případě problémů svěřit (nejde jen o nemoc, ale i o všechny projevy šikany, osobních problémů atd.). Jde také o překonání vlastního ostychu hovořit o osobních problémech. Této dovednosti mohou nahrávat modelové situace, kdy se žák učí svěřit s „neosobním“ problémem, kdy má možnost diskutovat o pocitech ostychu, nejistoty atd.
VZ-9-1-13p dává do souvislosti zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a provozováním hazardních her; uplatňuje osvojené sociální dovednosti při kontaktu se sociálně patologickými jevy
Tato rizika jsou pro žáky s LMP relativně větší, protože jsou mnohdy důvěřivější. Při výuce je třeba stavět na modelových situacích a nácviku dovednosti odmítat experiment s těmito riziky.
VZ-9-1-14p zaujímá odmítavé postoje ke všem formám brutality a násilí
Složitější situace ve výuce a v životě školy je navodit takové prostředí a vzájemné vztahy, které by jakékoli projevy brutality a násilí eliminovali. Znamená to především čestný a nekonfliktní přístup učitelů k žákům a k jejich rodičům, používání účinných postupů k zamezení šikany, výsměchu, násilí. Vhodné je vytvářet místa a situace pro vzájemné neformální setkávání žáků, učitelů, učitelů se žáky, učitelů s rodiči a žáky atd. Důležitá je i včasná informovanost o jakékoli změně v organizaci činností, v toku informací atd., která by mohla vyvolávat konflikty. Osvědčuje se i zřízení schránky či linky důvěry na škole.
VZ-9-1-15p uplatňuje způsoby bezpečného chování v sociálním kontaktu s vrstevníky, při komunikaci s neznámými lidmi, v konfliktních a krizových situacích a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc; ví o centrech odborné pomoci, vyhledá a použije jejich telefonní čísla
Výstup se částečně překrývá s výstupy 13p a 14p, které vedou k dovednostem předcházet rizikovým situacím ve vazbě na návykové látky, hazardní hry a násilí. Další skupina rizikových situací může být spojena s účastí v dopravě, při komunikaci na elektronických médiích atd. Zde jde vesměs o praktické situace, které lze upevňovat ve výuce nebo při akcích školy. Je důležité dané chování v těchto situacích připomínat, hodnotit, upozorňovat na možná rizika spojená s těmito situacemi a učit žáky je řešit – ať už samostatně, s pomocí dospělých nebo odborných pracovišť (krizových linek).
VZ-9-1-16p chová se odpovědně při mimořádných událostech a prakticky využívá základní znalosti první pomoci při likvidaci následků hromadného zasažení obyvatel
Pro dosažení tohoto výstupu je vhodné využít instruktážní videa, praktické ukázky rizikového chování a záchranných akcí příslušníky policie, hasičů a dalších složek záchranného sboru. Důležité jsou především ukázky vedoucí k ochraně proti požárům, při znečištění ovzduší, při úniku škodlivin apod.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy – 2. stupeň |
Indikátory |
žák |
žák |
- respektuje přijatá pravidla soužití mezi spolužáky i jinými vrstevníky a přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v komunitě |
1. vysvětlí pojmy jedinec, skupina, komunita, společnost |
- vysvětlí role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti zdraví |
1. rozliší a vysvětlí na příkladech různé role v rodině, třídě, vrstevnické skupině a hierarchii vztahů v daných komunitách |
- vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím; vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví |
1. interpretuje zdraví jako stav úplné tělesné, psychické, sociální, případně duchovní pohody a nejen jako nepřítomnost nemoci nebo úrazu |
- posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za své zdraví |
1. vysvětlí pojem „rizikového chování" |
- usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví |
1. vysvětlí význam aktivního přístupu ke zdraví (vlastní péče o zdraví) |
- vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí |
1. sestaví žebříček vlastních životních hodnot a zdůvodní jejich hierarchii |
- dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky |
1. vysvětlí význam základních živin (bílkovin, tuků, sacharidů), vedlejších živin (vitamínů a minerálních látek) a vody pro organismus; uvede příklady zdrojů jednotlivých živin v potravě |
- uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami; svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc |
1. vysvětlí pojem nemoc a možné příčiny jejího vzniku (biologické, mechanické, chemické, fyzikální aj.) |
- projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu; dobrovolně se podílí na programech podpory zdraví v rámci školy a obce |
1. formuluje hlavní důvody odpovědnosti každého jedince za své zdraví |
- samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonávání únavy a předcházení stresovým situacím |
1. charakterizuje správné držení těla; uplatňuje zásady správného sezení při práci |
- respektuje změny v dospívání, vhodně na ně reaguje; kultivovaně se chová k opačnému pohlaví |
1. charakterizuje jednotlivá období lidského života |
- respektuje význam sexuality v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a pozitivními životními cíli; chápe význam zdrženlivosti v dospívání a odpovědného sexuálního chování |
1. charakterizuje lidskou sexualitu jako kombinaci fyziologické a psychosociální složky osobnosti (uvede význam vůle, rozumu, citu a pudu v sexualitě) |
- uvádí do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka; uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni; v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo druhým |
1. charakterizuje fyzickou, psychickou a sociální závislost |
- vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt; uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi |
1. vyjádří vlastními slovy, jak mohou některé sociální skupiny nebo jednotlivci manipulovat ostatními lidmi a uvede možná rizika manipulace |
- projevuje odpovědné chování v rizikových situacích silniční a železniční dopravy, aktivně předchází situacím ohrožení zdraví a osobního bezpečí, v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc |
1. analyzuje konkrétní situaci v silničním provozu nebo v železniční dopravě; uvede nebezpečí (pro sebe i druhé) plynoucí z nevhodného chování v roli chodce, cyklisty, cestujícího v dopravních prostředcích |
- uplatňuje adekvátní způsoby chování a ochrany v modelových situacích ohrožení, nebezpečí i mimořádných událostí |
1. charakterizuje možná nebezpečí vyplývající z konkrétních situací běžného života i z mimořádných událostí; uvede příčiny jejich vzniku i možné dopady na zdraví, životy lidí, majetek a životní prostředí |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- vědět o významu dobrého soužití mezi vrstevníky i členy rodiny
- chápat základní životní potřeby a jejich naplňování ve shodě se zdravím
- respektovat zdravotní stav svůj i svých vrstevníků, umět popsat své zdravotní problémy a potíže
- znát správné stravovací návyky a v rámci svých možností dodržovat a uplatňovat zásady správné výživy
- uplatňovat způsoby bezpečného chování v sociálním kontaktu s vrstevníky, při komunikaci s neznámými lidmi, v konfliktních a krizových situacích a vědět, kde v případě potřeby vyhledat pomoc
- uplatňovat osvojené sociální dovednosti při kontaktu se sociálně patologickými jevy
- zaujímat odmítavé postoje ke všem formám brutality a násilí
- vědět o souvislosti mezi konzumací návykových psychoaktivních látek a poškozováním zdraví
- použít důležitá telefonní čísla v případě potřeby pomoci
- řídit se pokyny odpovědných osob při mimořádných událostech