5.8.1 Vzdělávací obor - Výchova ke zdraví

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Výchova ke zdraví

žák

VZ-9-1-01 respektuje přijatá pravidla soužití mezi spolužáky i jinými vrstevníky a přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v komunitě
VZ-9-1-02 vysvětlí role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti zdraví
VZ-9-1-03 vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím; vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví
VZ-9-1-04 posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za vlastní zdraví i zdraví druhých a vyvozuje z nich osobní odpovědnost ve prospěch aktivní podpory zdraví
VZ-9-1-05 usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví
VZ-9-1-06 vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí
VZ-9-1-07 dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky
VZ-9-1-08 uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami; svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc
VZ-9-1-09 projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu; dobrovolně se podílí na programech podpory zdraví v rámci školy a obce
VZ-9-1-10 samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonávání únavy a předcházení stresovým situacím
VZ-9-1-11 respektuje změny v období dospívání, vhodně na ně reaguje; kultivovaně se chová k opačnému pohlaví
VZ-9-1-12 respektuje význam sexuality v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a pozitivními životními cíli; chápe význam zdrženlivosti v dospívání a odpovědného sexuálního chování
VZ-9-1-13 uvádí do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka; uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni; v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo druhým
VZ-9-1-14 vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt; uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi
VZ-9-1-15 projevuje odpovědné chování v rizikových situacích silniční a železniční dopravy; aktivně předchází situacím ohrožení zdraví a osobního bezpečí; v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc
VZ-9-1-16 uplatňuje adekvátní způsoby chování a ochrany v modelových situacích ohrožení, nebezpečí i mimořádných událostí

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

VZ-9-1-01p chápe význam dobrého soužití mezi vrstevníky i členy rodiny
VZ-9-1-03p uvědomuje si základní životní potřeby a jejich naplňování ve shodě se zdravím
VZ-9-1-04p, VZ-9-1-09p respektuje zdravotní stav svůj i svých vrstevníků a v rámci svých možností usiluje o aktivní podporu zdraví
VZ-9-1-05p projevuje zdravé sebevědomí a preferuje ve styku s vrstevníky pozitivní životní cíle, hodnoty a zájmy
VZ-9-1-07p dodržuje správné stravovací návyky a v rámci svých možností uplatňuje zásady správné výživy a zdravého stravování
VZ-9-1-08p svěří se se zdravotním problémem
VZ-9-1-13p dává do souvislosti zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a provozováním hazardních her
VZ-9-1-13p uplatňuje osvojené sociální dovednosti při kontaktu se sociálně patologickými jevy
VZ-9-1-14p zaujímá odmítavé postoje ke všem formám brutality a násilí
VZ-9-1-15p uplatňuje způsoby bezpečného chování v sociálním kontaktu s vrstevníky, při komunikaci s neznámými lidmi, v konfliktních a krizových situacích a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc; ví o centrech odborné pomoci, vyhledá a použije jejich telefonní čísla
VZ-9-1-16p chová se odpovědně při mimořádných událostech a prakticky využívá základní znalosti první pomoci při likvidaci následků hromadného zasažení obyvatel

Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP v oboru Výchova ke zdraví

VZ-9-1-01p chápe význam dobrého soužití mezi vrstevníky i členy rodiny

   Dobré soužití spoluvytvářejí ve třídě (škole) všichni žáci i všichni učitelé. Dobré vztahy musí být založeny na důvěře a pochopení, bez ohledu na to, co který ze žáků zvládá. Žáci oceňují otevřenost, vzájemný respekt, motivující a spravedlivé hodnocení, které vychází z individuálních předpokladů žáků a jejich individuální snahy. Důležitým prvkem pohody je vůle ke spolupráci a vzájemné pomoci, snášenlivost a vstřícnost i tam, kde se nedaří individuální nebo společný záměr. I žáci s LMP by měli být tvůrci společných pravidel jednání a chování a měli by se účastnit i jejich vyhodnocování.

VZ-9-1-03p uvědomuje si základní životní potřeby a jejich naplňování ve shodě se zdravím

   Výstup směřuje především k tomu, aby si žáci uvědomovali základní fyziologické potřeby (potřebu jídla, pití, dýchání, přiměřené teploty, pohybu, spánku atd.), ale i další potřeby týkající se bezpečí, sounáležitosti, uznání a seberealizace. Sounáležitost je vhodné posilovat společnými činnostmi, úpravou společného prostředí, společným hodnocením a diskusemi k zajímavým problémům, především pak chápáním školní práce jako společného „díla“ učitelů a žáků. Především pro žáky s LMP je důležité naplňování potřeby sebedůvěry.

VZ-9-1-04p, VZ-9-1-09p respektuje zdravotní stav svůj i svých vrstevníků a v rámci svých možností usiluje o aktivní podporu zdraví

   Při dosahování tohoto výstupu vychází učitel z konkrétní situace třídy a navozuje respekt každého žáka vůči všem ostatním. Žáci by měli znát své zdraví i své případné obtíže, včetně postupů, jak jim předcházet. Na druhou stranu jde o uskutečňování základních zásad humanismu v podmínkách školy, které vycházejí z přesvědčení, že každý člověk zasluhuje úctu a důvěru, bez ohledu na svůj věk, původ, postavení, vlastnosti, zdravotní stav – na své odlišnosti. Učitel by měl žáky vést k postojům, které netrpí předsudky vůči žádné odlišnosti, ale naopak vytváří podmínky pro setkávání různých osobností a ke snášenlivosti v mezilidských vztazích.

VZ-9-1-05p projevuje zdravé sebevědomí a preferuje ve styku s vrstevníky pozitivní životní cíle, hodnoty a zájmy

   Pro žáky s LMP jde o jeden z nejobtížnějších výstupů, kterého může dosahovat jen s podporou všech učitelů a žáků. Sebevědomí je dáno vlastními úspěchy a respektem vlastní osoby. Zde záleží skutečně na dovednosti učitelů vytvářet vstřícné prostředí a eliminovat situace, v nichž je žák s LMP stavěn do situací, které snižují jeho sebevědomí.

VZ-9-1-07p dodržuje správné stravovací návyky a v rámci svých možností uplatňuje zásady správné výživy a zdravého stravování

   Dosažení tohoto výstupu by naopak nemělo být pro žáky s LMP velkým problémem. Stravovací návyky jsou upevňovány vhodným stravovacím a pitným režimem ve škole a průběžným připomínáním hlavních stravovacích zásad.

VZ-9-1-08p svěří se se zdravotním problémem

   Jde především o vybudování důvěry žáků k někomu z pedagogů (pracovníků školy), jemuž by se žák dokázal v případě problémů svěřit (nejde jen o nemoc, ale i o všechny projevy šikany, osobních problémů atd.). Jde také o překonání vlastního ostychu hovořit o osobních problémech. Této dovednosti mohou nahrávat modelové situace, kdy se žák učí svěřit s „neosobním“ problémem, kdy má možnost diskutovat o pocitech ostychu, nejistoty atd.

VZ-9-1-13p dává do souvislosti zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a provozováním hazardních her; uplatňuje osvojené sociální dovednosti při kontaktu se sociálně patologickými jevy

   Tato rizika jsou pro žáky s LMP relativně větší, protože jsou mnohdy důvěřivější. Při výuce je třeba stavět na modelových situacích a nácviku dovednosti odmítat experiment s těmito riziky.

VZ-9-1-14p zaujímá odmítavé postoje ke všem formám brutality a násilí

   Složitější situace ve výuce a v životě školy je navodit takové prostředí a vzájemné vztahy, které by jakékoli projevy brutality a násilí eliminovali. Znamená to především čestný a nekonfliktní přístup učitelů k žákům a k jejich rodičům, používání účinných postupů k zamezení šikany, výsměchu, násilí. Vhodné je vytvářet místa a situace pro vzájemné neformální setkávání žáků, učitelů, učitelů se žáky, učitelů s rodiči a žáky atd. Důležitá je i včasná informovanost o jakékoli změně v organizaci činností, v toku informací atd., která by mohla vyvolávat konflikty. Osvědčuje se i zřízení schránky či linky důvěry na škole.

VZ-9-1-15p uplatňuje způsoby bezpečného chování v sociálním kontaktu s vrstevníky, při komunikaci s neznámými lidmi, v konfliktních a krizových situacích a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc; ví o centrech odborné pomoci, vyhledá a použije jejich telefonní čísla

   Výstup se částečně překrývá s výstupy 13p a 14p, které vedou k dovednostem předcházet rizikovým situacím ve vazbě na návykové látky, hazardní hry a násilí. Další skupina rizikových situací může být spojena s účastí v dopravě, při komunikaci na elektronických médiích atd. Zde jde vesměs o praktické situace, které lze upevňovat ve výuce nebo při akcích školy. Je důležité dané chování v těchto situacích připomínat, hodnotit, upozorňovat na možná rizika spojená s těmito situacemi a učit žáky je řešit – ať už samostatně, s pomocí dospělých nebo odborných pracovišť (krizových linek).

VZ-9-1-16p chová se odpovědně při mimořádných událostech a prakticky využívá základní znalosti první pomoci při likvidaci následků hromadného zasažení obyvatel

   Pro dosažení tohoto výstupu je vhodné využít instruktážní videa, praktické ukázky rizikového chování a záchranných akcí příslušníky policie, hasičů a dalších složek záchranného sboru. Důležité jsou především ukázky vedoucí k ochraně proti požárům, při znečištění ovzduší, při úniku škodlivin apod.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy – 2. stupeň

Indikátory

žák

žák

 - respektuje přijatá pravidla soužití mezi spolužáky i jinými vrstevníky a přispívá k utváření dobrých mezilidských vztahů v komunitě

1. vysvětlí pojmy jedinec, skupina, komunita, společnost
2. odůvodní, proč je nutné stanovovat pravidla ve společnosti (ve třídě, komunitě), a vysvětli rozdíl mezi legislativními a etickými pravidly
3. se podílí se na tvorbě pravidel soužití ve třídě
4. vyjmenuje přijatá pravidla a vyhodnocuje dopad vlastního jednání a jednání spolužáků na utváření mezilidských vztahů v komunitě
5. rozlišuje na základě reálných situací ve třídě, škole nebo jiné komunitě, které způsoby jednání mají pozitivní a které negativní vliv na vztahy v komunitě

 - vysvětlí role členů komunity (rodiny, třídy, spolku) a uvede příklady pozitivního a negativního vlivu na kvalitu sociálního klimatu (vrstevnická komunita, rodinné prostředí) z hlediska prospěšnosti zdraví

1. rozliší a vysvětlí na příkladech různé role v rodině, třídě, vrstevnické skupině a hierarchii vztahů v daných komunitách
2. uvede příklady chování, které přispívají k utváření dobrého sociálního klimatu (např. přátelství, vstřícnost, důvěra) nebo ho narušují (např. agresivní chování a šikana)
3. určí možný dopad vlastního jednání a chování na utváření klimatu ve třídě či jiné komunitě

 - vysvětlí na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním a sociálním zdravím; vysvětlí vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví

1. interpretuje zdraví jako stav úplné tělesné, psychické, sociální, případně duchovní pohody a nejen jako nepřítomnost nemoci nebo úrazu
2. uvede faktory (determinanty), které ovlivňují lidské zdraví (životní styl, prostředí, zdravotnická péče, genetické faktory)
3. uvede možné klady a zápory jednotlivých oblastí životního stylu (výživa, pohybová aktivita, sexuální chování, režimová opatření, stres, duševní hygiena aj.)
4. vysvětlí význam základních (biologických) a tzv. vyšších lidských potřeb a uvede příklady jejich uspokojování
5. uvede příklady, jak mohou mít neuspokojené základní lidské potřeby vliv na zdraví člověka

 - posoudí různé způsoby chování lidí z hlediska odpovědnosti za své zdraví

1. vysvětlí pojem „rizikového chování"
2. určí, které způsoby chování mohou ohrozit jeho zdraví i zdraví ostatních lidí (např. zneužívání alkoholu a jiných drog; rizikové sexuální chování, vč. možnosti neplánovaného těhotenství či nákazy pohlavně přenosnou chorobou; rizikové chování v dopravě, při sportu, při manipulaci s nebezpečnými látkami a materiály; chování při riziku infekčních onemocnění i při možnosti vzniku neinfekčních epidemií)
3. uvede příklady celospolečenské odpovědnosti za zdraví na úrovni státu, regionu, obce (např. ochrana kvality vody, ovzduší, optimální hlukové a světelné pohody, zdravotnický systém)
4. rozhodne, pomocí uvedených příkladů chování mediálně známých postav (reálných i fiktivních), zda jednají ve prospěch svého zdraví či nikoliv

 - usiluje v rámci svých možností a zkušeností o aktivní podporu zdraví

1. vysvětlí význam aktivního přístupu ke zdraví (vlastní péče o zdraví)
2. určí oblasti životního stylu, ve kterých může aktivně podporovat své zdraví
3. charakterizuje pojem prevence a uvede význam prevence (zejména primární) při posilování zdraví a při minimalizaci negativních vlivů na zdraví
4. uvede a zhodnotí zásady zdravého životního stylu a aktivní podpory zdraví, které aplikuje do svého běžného života

 - vyjádří vlastní názor k problematice zdraví a diskutuje o něm v kruhu vrstevníků, rodiny i v nejbližším okolí

1. sestaví žebříček vlastních životních hodnot a zdůvodní jejich hierarchii
2. odůvodní, proč zdraví patří mezi důležité hodnoty lidského života
3. diskutuje se svými vrstevníky o žebříčku životních hodnot a vhodně argumentuje pro nutnost podpory zdraví a aktivního přístupu ke zdraví
4. uvede příklady konkrétního chování lidí ze svého nejbližšího okolí (rodina, kamarádi), kterými pozitivně či negativně ovlivňují své zdraví

 - dává do souvislostí složení stravy a způsob stravování s rozvojem civilizačních nemocí a v rámci svých možností uplatňuje zdravé stravovací návyky

1. vysvětlí význam základních živin (bílkovin, tuků, sacharidů), vedlejších živin (vitamínů a minerálních látek) a vody pro organismus; uvede příklady zdrojů jednotlivých živin v potravě
2. rozpozná správný stravovací a pitný režim, který podporuje zdraví a minimalizuje jeho možné poškození; ve škole uplatňuje zásady správného stravování
3. vybere do (svého) jídelníčku potraviny a potravinové skupiny na základě aktuálních výživových doporučení (omezuje příjem jednoduchých cukrů, nevhodných a skrytých tuků, několikrát denně volí zeleninu a ovoce, cereálie ap.).
4. určí, které faktory ovlivňují jeho výživu (rodina, kultura, media, vč. reklamy, hlad, chuť, čas aj.), a z nich rozlišuje pozitivní a negativní vlivy na stravovací návyky
5. uvede vliv výživy jako jednoho z faktorů životního stylu na zdravotní stav a možný výskyt civilizačních, tj. chronických neinfekčních nemocí (cukrovka II. typu, obezita, zubní kaz, srdečněcévní choroby, nádorová onemocnění aj.)
6. žák diskutuje o poruchách příjmu potravy (mentální anorexie a mentální bulimie) v souvislosti s jejich vznikem a příznaky

 - uplatňuje osvojené preventivní způsoby rozhodování, chování a jednání v souvislosti s běžnými, přenosnými, civilizačními a jinými chorobami; svěří se se zdravotním problémem a v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc

1. vysvětlí pojem nemoc a možné příčiny jejího vzniku (biologické, mechanické, chemické, fyzikální aj.)
2. uvede cesty přenosu infekčních chorob a preventivní opatření před jejich nákazou (respirační, alimentární, pohlavně přenosné nemoci a nemoci spojené s pobytem v přírodě);
3. uplatňuje základní hygienická opatření při prevenci nákazy i šíření přenosných nemocí
4. dává do souvislosti jednotlivé faktory životního stylu se vznikem chronických neinfekčních onemocnění (civilizačních chorob)
5. objasní význam preventivních zdravotních prohlídek a povinného očkování
6. vysvětlí, proč je nutné v případě vzniku nemoci či jiné poruchy zdraví vyhledat zdravotnickou pomoc; uvede možná odborná zařízení v jeho okolí, která lze v případě potřeby kontaktovat

 - projevuje odpovědný vztah k sobě samému, k vlastnímu dospívání a pravidlům zdravého životního stylu; dobrovolně se podílí na programech podpory zdraví v rámci školy a obce

1. formuluje hlavní důvody odpovědnosti každého jedince za své zdraví
2. vysvětlí, proč je období dospívání zásadní pro přijetí odpovědného vztahu k sobě samému, ke svému zdraví, k životnímu stylu a životním hodnotám; zhodnotí hlavní faktory ovlivňující jeho zdraví a zdravý vývoj
3. navrhne (posoudí) denní rozvrh činností dospívajícího s ohledem na zásady zdravého životního stylu
4. vyhledá a porovná nabídku programů podpory zdraví v rámci školy, určí, které jsou vhodné pro jeho vlastní zapojení a podílí se na organizaci programů pro mladší spolužáky

 - samostatně využívá osvojené kompenzační a relaxační techniky a sociální dovednosti k regeneraci organismu, překonávání únavy a předcházení stresovým situacím

1. charakterizuje správné držení těla; uplatňuje zásady správného sezení při práci
2. uplatňuje v režimu školy vhodné relaxační cviky pro uvolnění, zklidnění, zvládání stresu
3. jednoduchými pohybovými testy ohodnotí úroveň svých posturálních a fázických svalů (svalů s tendencí ke zkracování a ochabování)
4. předvede jednoduchou sestavu cvičení, která obsahuje zahřátí, protahovací cviky, cviky pro posilování dolních a horních končetin, břicha a mezilopatkového svalstva, dýchací a relaxační cvičení
5. v modelové situaci uplatní vhodnou sociální dovednost pro předcházení stresové situaci (např. pozorování druhých, empatické naslouchání, vedení dialogu, přesvědčování, vyjednávání, omluvu, dovednost říci „nevím“, „neumím“, „potřebuji pomoci“, uznání prohry).

 - respektuje změny v dospívání, vhodně na ně reaguje; kultivovaně se chová k opačnému pohlaví

1. charakterizuje jednotlivá období lidského života
2. popíše s užitím vhodné terminologie tělesné a fyziologické změny v období dospívání
3. charakterizuje mechanismus početí a období gravidity
4. uvede příklady, jak vhodně reagovat na změny v psychosociální oblasti v období dospívání: sebeuvědomění, sebeprosazování, abstraktní myšlení, výkyvy nálad, nabývání vlastních postojů a odpovědnosti, osobních životních hodnot, rozlišování vlastních silných a slabých stránek, zájem o sexualitu, navazování vztahů ve skupině vrstevníků, odpoutávání od rodičů aj.
5. uplatňuje v praxi (ve třídě, škole) respekt k opačnému i stejnému pohlaví a základní pravidla etikety

 - respektuje význam sexuality v souvislosti se zdravím, etikou, morálkou a pozitivními životními cíli; chápe význam zdrženlivosti v dospívání a odpovědného sexuálního chování

1. charakterizuje lidskou sexualitu jako kombinaci fyziologické a psychosociální složky osobnosti (uvede význam vůle, rozumu, citu a pudu v sexualitě)
2. rozliší, které chování odpovídá sexuální normě a které ji překračuje (z hlediska věku, zdraví, práva, etiky, sociokulturního prostředí aj.)
3. popíše rizika předčasného pohlavního styku v dospívání pro tělesné zdraví (např. riziko pohlavně přenosných infekcí, možné vedlejší účinky antikoncepce, riziko předčasného otěhotnění), pro psychické zdraví (např. nesprávná motivace k sexu), pro sociální zdraví (např. nedostatečné rozvinutí sexuality)
4. rozhodne na modelových příkladech o vhodném řešení vzniklých rizikových situací v oblasti reprodukčního zdraví a lidské sexuality
5. popíše souvislost mezi reprodukčním chováním (věrným vztahem, manželstvím, partnerstvím) a možnou životní perspektivou

 - uvádí do souvislostí zdravotní a psychosociální rizika spojená se zneužíváním návykových látek a životní perspektivu mladého člověka; uplatňuje osvojené sociální dovednosti a modely chování při kontaktu se sociálně patologickými jevy ve škole i mimo ni; v případě potřeby vyhledá odbornou pomoc sobě nebo druhým

1. charakterizuje fyzickou, psychickou a sociální závislost
2. uvede důvody, proč jsou některé návykové látky společností tolerovány a jiné zákonem zakázány; vysvětlí, proč zákon zakazuje prodej alkoholu a tabákových výrobků do 18 let věku
3. vyjmenuje základní legální a nelegální návykové látky; uvede zdravotní a jiná rizika jejich zneužívání
4. v modelové situaci předvede vhodné způsoby odmítnutí nabízené návykové látky
5. diskutuje o nelátkových závislostech v souvislosti s jejich vlivem na zdraví a život jedince (o závislosti na práci, na osobě, na výherních automatech aj.).
6. vyhledá kontakty na specializovaná zařízení pro prevenci a léčbu závislostí ve svém regionu

 - vyhodnotí na základě svých znalostí a zkušeností možný manipulativní vliv vrstevníků, médií, sekt; uplatňuje osvojené dovednosti komunikační obrany proti manipulaci a agresi

1. vyjádří vlastními slovy, jak mohou některé sociální skupiny nebo jednotlivci manipulovat ostatními lidmi a uvede možná rizika manipulace
2. odůvodní potřebu kritického přístupu k mediálním informacím
3. vyhodnotí informace na obalech výrobků a dalších dostupných informačních materiálech; zhodnotí pravdivost tvrzení v konkrétních reklamách
4. uvede pravidla asertivní komunikace; asertivních a dalších komunikačních dovedností využije v modelových situacích na obranu proti manipulativním vlivům
5. diskutuje o manipulaci a agresivním chování; uvede příklady možného řešení pro oběť manipulace či agrese (např. kontakty na odbornou pomoc)
6. uvede pravidla bezpečného chování na internetu a sociálních sítích

 - projevuje odpovědné chování v rizikových situacích silniční a železniční dopravy, aktivně předchází situacím ohrožení zdraví a osobního bezpečí, v případě potřeby poskytne adekvátní první pomoc

1. analyzuje konkrétní situaci v silničním provozu nebo v železniční dopravě; uvede nebezpečí (pro sebe i druhé) plynoucí z nevhodného chování v roli chodce, cyklisty, cestujícího v dopravních prostředcích
2. vysvětlí na modelové situaci vztahy a etické chování jednotlivých účastníků silniční a železniční dopravy
3. popíše prvky výbavy cyklisty a použití zádržných systémů v dopravních prostředcích a vysvětlí jejich smysl
4. předvede, jak v případě ohrožení zdraví či života přivolá zdravotní a technickou pomoc
5. v modelových situacích demonstruje postup poskytnutí první pomoci při úrazových stavech

 - uplatňuje adekvátní způsoby chování a ochrany v modelových situacích ohrožení, nebezpečí i mimořádných událostí

1. charakterizuje možná nebezpečí vyplývající z konkrétních situací běžného života i z mimořádných událostí; uvede příčiny jejich vzniku i možné dopady na zdraví, životy lidí, majetek a životní prostředí
2. vysvětlí význam Integrovaného záchranného systému a jeho složek při přípravě na mimořádné události a při záchranných a likvidačních pracích
3. volí v modelových situacích ohrožení a mimořádných událostí vhodné způsoby jednání a chování, které vedou k bezpečí a ochraně jeho zdraví (i zdraví jiných)
4. rozliší signály používané při vzniku mimořádných událostí

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • vědět o významu dobrého soužití mezi vrstevníky i členy rodiny
  • chápat základní životní potřeby a jejich naplňování ve shodě se zdravím
  • respektovat zdravotní stav svůj i svých vrstevníků, umět popsat své zdravotní problémy a potíže
  • znát správné stravovací návyky a v rámci svých možností dodržovat a uplatňovat zásady správné výživy
  • uplatňovat způsoby bezpečného chování v sociálním kontaktu s vrstevníky, při komunikaci s neznámými lidmi, v konfliktních a krizových situacích a vědět, kde v případě potřeby vyhledat pomoc
  • uplatňovat osvojené sociální dovednosti při kontaktu se sociálně patologickými jevy
  • zaujímat odmítavé postoje ke všem formám brutality a násilí
  • vědět o souvislosti mezi konzumací návykových psychoaktivních látek a poškozováním zdraví
  • použít důležitá telefonní čísla v případě potřeby pomoci
  • řídit se pokyny odpovědných osob při mimořádných událostech
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 7728x od 4 prosinec 2015 do 25 duben 2024