5.8.2 Vzdělávací obor - Tělesná výchova - 1. období 1. stupně

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Tělesná výchova 1. období 1. stupně

žák

TV-3-1-01 spojuje pravidelnou každodenní pohybovou činnost se zdravím a využívá nabízené příležitosti
TV-3-1-02 zvládá v souladu s individuálními předpoklady jednoduché pohybové činnosti jednotlivce nebo činnosti prováděné ve skupině; usiluje o jejich zlepšení
TV-3-1-03 spolupracuje při jednoduchých týmových pohybových činnostech a soutěžích
TV-3-1-04 uplatňuje hlavní zásady hygieny a bezpečnosti při pohybových činnostech ve známých prostorech školy
TV-3-1-05 reaguje na základní pokyny a povely k osvojované činnosti a její organizaci

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

TV-3-1-01p zvládá podle pokynů přípravu na pohybovou činnost
TV-3-1-05p reaguje na základní pokyny a povely k osvojované činnosti
TV-3-1-04p dodržuje základní zásady bezpečnosti při pohybových činnostech a má osvojeny základní hygienické návyky při pohybových aktivitách
        -           projevuje kladný postoj k motorickému učení a pohybovým aktivitám
        -           zvládá základní způsoby lokomoce a prostorovou orientaci podle individuálních předpokladů

Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP v oboru Tělesná výchova

TV-3-1-01p – zvládá podle pokynů přípravu na pohybovou činnost

   Stejně jako u konkrétních pohybových činností je i příprava na pohybovou činnost spojena s pochopením toho, co má žák dělat (a proč). U žáků s LMP je třeba používat názornou ukázku činnosti (předvedení činnosti), motivovat k činnosti příběhem, rytmem atd. Je třeba se stále přesvědčovat, že žáci vědí, co dělají. Vhodná je zpočátku i osobní dopomoc atd.

TV-3-1-05p – reaguje na základní pokyny a povely

   Pohybové činnosti je možné provádět spontánně, na základě ukázky či obrázku, nejčastěji se však používá přímý slovní pokyn, který je rychlý, přesný a včasný. Proto je důležité, aby i žáci s LMP zvládali reakci na základní pokyny a povely. Není možné spoléhat na to, že si žáci pamatují, jak mají reagovat. Je třeba opakovaně upevňovat vazby mezi pokynem (povelem) a pohybovou reakcí. K tomu je vhodné využívat osvědčené motivační prvky, opakované ukázky atd.

TV-3-1-04p – dodržuje základní zásady bezpečnosti při pohybových činnostech a má osvojeny základní hygienické návyky při pohybových aktivitách

   Snížená úroveň kognitivních procesů u žáků s LMP a jejich spontánnost může vést k podcenění bezpečnosti (neuvědomění si rizika). Žáci „nedomyslí“, co by se mělo stát, opožděně reagují na nebezpečí (střet, letící náčiní atd.), mají horší odhad a pomaleji vyhodnocují vzniklou situaci. Podobně je třeba dbát na vhodnost sportovního oblečení a obutí. Proto je třeba opakovaně a důsledně připomínat základní pravidla bezpečnosti, modelově vytvářet situace, kdy se tato pravidla procvičují. Jednodušší je to s hygienickými návyky, i když i tady je třeba především zpočátku pravidelná kontrola dodržování hygienických postupů.

 – zvládá základní způsoby lokomoce a prostorovou orientaci podle individuálních předpokladů

   Základní lokomoce – chůze, běh, poskoky jsou základem většiny přirozených pohybových aktivit. Jejich zvládnutí dává předpoklady pro celoživotní pohybovou činnost. U žáků s LMP dochází k různým problémům při koordinaci lokomočních pohybu, při rychlé lokomoci, rytmicky odlišné lokomoci, při lokomoci v různě omezeném, odlišně vymezeném či neznámém prostoru. Je třeba trpělivě a opakovaně procvičovat lokomoci. Stavět žáky s LMP do přirozených situací, kdy nebudou jejich výkony (pokusy) vystaveny kritice či posměchu. Vést (naučit) ostatní žáky, jak jim pomáhat, posilovat jejich sebevědomí apod.

Indikátory očekávaných výstupů

Pro 1. období 1. stupně nejsou indikátory formulovány.

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • mít kladný postoj k pohybovým aktivitám
  • zvládat podle pokynů přípravu na pohybovou činnost
  • reagovat na základní pokyny a povely k osvojované činnosti
  • mít osvojeny základní pohybové lokomoce, dovednosti a prostorovou orientaci podle individuálních předpokladů
  • dodržovat základní zásady bezpečnosti při pohybových činnostech a mít osvojeny základní hygienické návyky při pohybových aktivitách
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 6891x od 4 prosinec 2015 do 29 březen 2024