8.3 Podmínky vzdělávání děti s přiznanými podpůrnými opatřenímii
Podmínky pro vzdělávání dětí musí vždy odpovídat individuálním potřebám dětí 1). Podmínky pro vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními stanovuje školský zákon a vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. Učitel zajišťuje tyto podmínky s ohledem na vývojová a osobnostní specifika těchto dětí a měl by být vzdělán v oblasti speciální pedagogiky.
Pro úspěšné vzdělávání dětí s přiznanými podpůrnými opatřeními je potřebné zabezpečit (případně umožnit):
-
uplatňování principu diferenciace a individualizace vzdělávacího procesu při plánování a organizaci činností, včetně určování obsahu, forem i metod vzdělávání;
-
realizaci všech stanovených podpůrných opatření 2) při vzdělávání dětíosvojení specifických dovedností v úrovni odpovídající individuálním potřebám
a možnostem dítěte zaměřených na samostatnost, sebeobsluhu a základní hygienické návyky v úrovni odpovídající věku dítěte a stupni postižení; -
spolupráci se zákonnými zástupci dítěte, školskými poradenskými zařízeními, v případě potřeby spolupráci s odborníky mimo oblast školství;
-
snížení počtu dětí ve třídě v souladu s právními předpisy;
-
přítomnost asistenta pedagoga podle stupně přiznaného podpůrného opatření.
Vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřských školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona se uskutečňuje na základě školních vzdělávacích programů upravených podle speciálních vzdělávacích potřeb dětí.
1) Nař. v oblasti věcného prostředí, životosprávy dětí, psychosociálního klimatu, organizace vzdělávání, personálního a pedagogického zajištění, spolupráce mateřské školy s rodinou apod.
2) § 16 odst. 2 školského zákona.
Podkapitoly upravující vzdělávání dětí se SVP v mateřské škole
Poznámky k úpravám
Podkapitola zapracovává do svého textu možnosti poskytnutí podpůrných opatření upravujících podmínky pro vzdělávání dětí se SVP. Poskytuje i odkazy na části školského zákona, které stanovují další možnosti úprav podmínek vzdělávání. Tyto úpravy podmínek je případně možné popsat v rámci ŠVP.