X Korupce
Obsah upravených očekávaných výstupů
Výchova k občanství:
- diskutuje o příčinách a důsledcích korupčního jednání
V očekávaném výstupu má žák prokazovat schopnost diskutovat o tom, co je to korupce, jak se projevuje, proč vzniká, jaké jsou její důsledky. Tato problematika je součástí společenského a politického dění, proto je vhodné pracovat s různými mediálními sděleními. Ve výuce doporučujeme tuto problematiku propojovat s běžným životem žáků (kde by se mohli s korupcí setkat, podle jakých signálu by mohli korupční jednání rozpoznat, jak se v takové situaci zachovat). Přiblížení problematiky korupce žákům může probíhat prostřednictvím diskuze, kritického sledování mediálních sdělení nebo prostřednictvím inscenačních metod.
Příklady dílčích výstupů:
- uvede příklady korupčního jednání (8., 9. ročník)
- diskutuje o příčinách, důsledcích a řešení korupčního jednání v konkrétních situacích (8., 9. ročník)
Pokud současné dílčí výstupy (školní výstupy) obsahují vědomosti a dovednosti, které byly naznačeny v příkladech, pak ŠVP není nutné upravovat. Pokud tomu tak není, je třeba zvažovat doplnění dílčích výstupů.
Člověk a jeho svět:
Vzhledem k tomu, že ve vzdělávacím oboru Člověk a jeho svět je problematika korupce doplněna pouze do učiva (v očekávaných výstupech se neobjevuje), je vhodné zvážit, zda tuto problematiku promítnout také do školních očekávaných výstupů tohoto vzdělávacího oboru.
Obsah doplněného učiva
Navigace
Dotazy
7 Konzultační centrum 7
Náměty, další inspirace a diskuze
7 Diskuze k tématu 7
Kde v RVP ZV se téma vyskytuje
V očekávaných výstupech:
Vzdělávacího oboru Výchova k občanství:
diskutuje o příčinách a důsledcích korupčního jednání
V učivu:
Vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět:
právo a spravedlnost – základní lidská práva a práva dítěte, práva a povinnosti žáků školy, protiprávní jednání a korupce, právní ochrana občanů a majetku včetně nároku na reklamaci, soukromého vlastnictví, duševních hodnot
Vzdělávacího oboru Výchova k občanství:
protiprávní jednání – druhy a postihy protiprávního jednání včetně korupce, trestní postižitelnost; porušování předpisů v silničním provozu, porušování práv k duševnímu vlastnictví
Jak vyučovat o korupci?
S orientací v této problematice Vám může pomoci Metodická příručka pro pedagogy středních škol KORUPCE V ČR (v pdf), kterou pro Respekt Institut zpracovala v roce 2012 Magdaléna Klimešová.
Metodická příručka obsahuje základní informace o korupci v ČR, jejích příčinách, rozsahu i důsledcích. Dále v publikaci naleznete příklady modelových vyučovacích hodin, rozmanitá cvičení, soubor zajímavých odkazů.
Inspirací také mohou být materiály a kurzy Transparency International
- projekt Kurz občanské protikorupční sebeobrany
- publikace Občan proti korupci. Příručka občanské protikorupční sebeobrany
- textová hra Příběh jednoho úředníka