X Korupce

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                                               
Doporučení, inspirace a náměty
                                                                                                                                                                                               

Obsah upravených očekávaných výstupů

Výchova k občanství:
- diskutuje o příčinách a důsledcích korupčního jednání
V očekávaném výstupu má žák prokazovat schopnost diskutovat o tom, co je to korupce, jak se projevuje, proč vzniká, jaké jsou její důsledky. Tato problematika je součástí společenského a politického dění, proto je vhodné pracovat s různými mediálními sděleními. Ve výuce doporučujeme tuto problematiku propojovat s běžným životem žáků (kde by se mohli s korupcí setkat, podle jakých signálu by mohli korupční jednání rozpoznat, jak se v takové situaci zachovat). Přiblížení problematiky korupce žákům může probíhat prostřednictvím diskuze, kritického sledování mediálních sdělení nebo prostřednictvím inscenačních metod.
   Příklady dílčích výstupů:
- uvede příklady korupčního jednání (8., 9. ročník)
- diskutuje o příčinách, důsledcích a řešení korupčního jednání v konkrétních situacích (8., 9. ročník)
Pokud současné dílčí výstupy (školní výstupy) obsahují vědomosti a dovednosti, které byly naznačeny v příkladech, pak ŠVP není nutné upravovat. Pokud tomu tak není, je třeba zvažovat doplnění dílčích výstupů.

Člověk a jeho svět:
Vzhledem k tomu, že ve vzdělávacím oboru Člověk a jeho svět je problematika korupce doplněna pouze do učiva (v očekávaných výstupech se neobjevuje), je vhodné zvážit, zda tuto problematiku promítnout také do školních očekávaných výstupů tohoto vzdělávacího oboru.

Obsah doplněného učiva

Učivo zařazené do RVP ZV doplňuje stávající učivo. Přestože je učivo doporučené, jeho rozšíření v RVP ZV znamená odpovědět si při úpravách ŠVP tyto otázky:
Zahrnuje dosavadní učivo rozpracované v ŠVP i téma korupce, které bylo doplněno do RVP ZV?
•   pokud ano, pak nejsou úpravy ŠVP nutné
•   pokud ne, je třeba zvážit, co do ŠVP doplnit a kam (ročník, téma), s čím bude nové učivo spojeno, na co bude navazovat atd.
Není potřeba s realizací problematiky korupce zdůraznit v učebních osnovách i specifické formy výuky?
•   např. diskuze, inscenační metody, projektovou výuku
Nepřináší doplnění problematiky korupce nové možnosti mezipředmětových vztahů a využití průřezových témat?
•   pokud ne, pak nejsou úpravy ŠVP nutné 
•   pokud ano, na jaké předměty a témata bude nové učivo navazovat, jaké náměty průřezových témat lze využít, kde je třeba to vyznačit v ŠVP 
•   doporučujeme především propojení s průřezovým tématem Osobnostní a sociální výchova, Výchova demokratického občana a Mediální výchova

Navigace

«   O průvodci a úpravách (úvod) «

   Jak postupovat při úpravách 

«   Obsah RVP ZV « 

Dotazy

Nenašli jste zde odpověď na své dotazy k tomuto tématu? Napište je do Konzultačního centra, kde budou zodpovězeny odbornými pracovníky NÚV.
         7   Konzultační centrum 7

Náměty, další inspirace a diskuze

Budeme rádi, pokud se podělíte v Diskuzi o své zkušenosti s úpravou ŠVP nebo s výukou tohoto tématu. Autory inspirativních námětů bychom následně oslovili s nabídkou případné honorované spolupráce. V diskuzním fóru se také můžete inspirovat nebo případně zeptat ostatních na jejich zkušenosti.
            7   Diskuze k tématu  7

Kde v RVP ZV se téma vyskytuje

V očekávaných výstupech:
Vzdělávacího oboru Výchova k občanství:
diskutuje o příčinách a důsledcích korupčního jednání

V učivu:
Vzdělávacího oboru Člověk a jeho svět:
právo a spravedlnost – základní lidská práva a práva dítěte, práva a povinnosti žáků školy, protiprávní jednání a korupce, právní ochrana občanů a majetku včetně nároku na reklamaci, soukromého vlastnictví, duševních hodnot
Vzdělávacího oboru Výchova k občanství:
protiprávní jednání – druhy a postihy protiprávního jednání včetně korupce, trestní postižitelnost; porušování předpisů v silničním provozu, porušování práv k duševnímu vlastnictví


Jak vyučovat o korupci?

S orientací v této problematice Vám může pomoci Metodická příručka pro pedagogy středních škol KORUPCE V ČR (v pdf), kterou pro Respekt Institut zpracovala v roce 2012 Magdaléna Klimešová.
Metodická příručka obsahuje základní informace o korupci v ČR, jejích příčinách, rozsahu i důsledcích. Dále v publikaci naleznete příklady modelových vyučovacích hodin, rozmanitá cvičení, soubor zajímavých odkazů.

Inspirací také mohou být materiály a kurzy Transparency International

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 3442x od 30 květen 2014 do 28 březen 2024