Pozvánka na Letní dílny hudební výchovy
Podtitulem Roku české hudby 2014 je „tvořivost a spolupráce". Je zaměřen na všechny hudební žánry.
na 25. ročník
Kurz je akreditován Společností pro hudební výchovu České republiky, IČ:22758917
u MŠMT ČR pod č.j. MSMT 17301/2012-351 ze dne 9.5. 2012 na základě par. 25 a 27 zákona č. 563/2004 Sb.
Zahájení: 16. srpna 19*00, aula ZŠ a ZUŠ Jabloňová
Ukončení: 22. srpna večer
Ubytování: Autocamp Staré Pavlovice
Stravování: školní jídelna ZŠ a ZUŠ
Přihlášky a informace (včetně ceníku poplatků): www.shvcr.cz, renetamusic@seznam.cz
Lektorský sbor:
1. Dopolední semináře - hudební dílny
DRGÁČOVÁ Rafaela - Hudba jako paleta tónů, rytmů a aktivit aneb tvořivý proces od pohybu, hry a říkadla až k písni a poslechovým aktivitám. Netradiční formy hudební výuky zaměřené na celkový rozvoj hudebnosti žáků na MŠ, ZŠ, SŠ, víceletých gymnáziích a ZUŠ. Seznámení s netypickými pracovními pomůckami a jejich využitím, s akcentem na kreativitu, přesahy témat do dalších výukových předmětů, činnostní pojetí výuky a skupinovou kooperaci. Důraz je dále kladen na schopnost uplatnit získané vědomosti a dovednosti při přípravě vlastních učebních celků i ŠVP.
FELIX Belo- Jak hudba vzniká / Jak se hudba převléká / Obraz v hudbě - hudba v obraze / Hudba v divadle divadlo v hudbě.
HOLUBEC Jiří - Instrumentální činnosti v HV - jednoduché partitury, které udělají radost žákům, pedagogům i inspekci.
HONS Miloš - Tvorba zakladatelů české moderní hudbyAnalytický pohled na specifičnost hudební řeči Bedřicha Smetany, Antonína Dvořáka a Leoše Janáčka v kontextu soudobé české a evropské hudby, na její historický význam a uměleckou hodnotu. Na základě aktivního a analytického poslechu vybraných skladeb poznávání typických znaků hudebně řeči předních skladatelských osobností - Smetana, Dvořák, Janáček aj. Srovnání jejich tvorby: komorní, symfonické, sborové, operní a kantátové. Konfrontace s vývojem evropské hudby a hlavními osobnostmi hudby německé (Wagner, Brahms,Mahler, Strauss, Schönberg),italské (Verdi, Puccini), francouzské (Debussy) a ruské (Čajkovskij, Musorgskij aj.)
HRDINA Vladimír - Česká hudba - svět Bohuslava Martinů.
JENČKOVÁ Eva - Pohyb v hudební výchově A: Hudebně pohybové hry v ročních obdobích - Říkadlo a píseň v hudbě a pohybu - Hudební miniatury - poslech v kontextu hudebních aktivit B: Hudební portréty, motivační hry s hudbou a poznatky o skladatelích: B. Smetana, A. Dvořák, L. Janáček, B. Martinů - Poslech hudby v kontextu hudebních a pohybových aktivit C/D: Setkání s hudební formou, příklady kreativních hudebních her - Hudební portréty, motivační hry s hudbou a poznatky o skladatelích: . Smetana, A. Dvořák, L. Janáček, B. Martinů - Poslech hudby v kontextu hudebních a pohybových aktivit
NOVÁ Marie - Pop převážně nevážně - Výuka populárního zpěvu na ZUŠ a konzervatořích. Metodika, vedení hlasu, praktická hlasová a dechová cvičení.
PRCHAL Jan - ... i cesta může být cíl! HV dnes, (nejen) populární hudba v HV - hrajeme, zpíváme, posloucháme a soutěžíme. Standardy HV - žádný problém! Kvízy, praktické činnosti, aby ani nauka v ZUŠ nebyla jen suchá teorie. Ro/c/k české hudby 2014.
STRANĚK Drahoslav - Muzicírovat lze všude! Návody a postupy pro praktické muzicírování i v podmínkách na první pohled nevhodných. Ocení především učitelé HV na II. stupni ZŠ.
TICHÁ Alena - Nejkrásnější hudební nástroj Cestou prožitku objevujeme možnosti svého hlasu, procvičujeme základy pěvecké techniky, pochopíme vztah mezi tělem, hlasem a psychikou, porozumíme metodice práce s dětským hlasem. To vše pomocí tvořivých her s hlasem, písní a vícehlasých sborových skladeb vhodných pro zpěváky od MŠ po gymnázia.
VELANOVÁ Anna - Hudebku mám nejraději Kaleidoskop nových nápadů, námětů, her, písní,motivačních činností, pohybových etud, tanečků, partiturek pro DHN a inspirace pro hudební výchovu od MŠ po ZUŠ a ZŠ.
2. Odpolední hudební vyžití:
HOLUBEC Jiří - orchestr
ZEMÁNKOVÁ Dagmar - sborový zpěv, v případě zájmu individuální konzultace (řízení sboru, dirigování, výběr repertoáru ...)
3. Podvečerní kroužky (nemusí být po celý týden - vyhrazeno):
Dle výběru:
FELIX Belo - Spracovanie príbehu
FIEDLER Vladimír - Muzicírování s předškoláky Jak rozvíjet hudebnost malých dětí (od dvouletých po předškoláky), využití orffovského instrumentáře a snadno ovladatelných nástrojů v předškolní „hudebce". Elementární rytmický výcvik, doprovody písní s použitím rytmických i melodických ostinát, nápady použitelné při muzicírování i se školáky.
HONS Miloš (ne - st) - Videodokumenty v hodinách hudební výchovy- shlédnutí dokumentu a následná diskuse nad jeho metodickým využitím a zpracováním podle typu školy.
JENČKOVÁ Eva (Po - st) - Pohybové a taneční hry s hudbou - pohyb s hudbou pro relaxaci i hudební poznání, zařazení všech druhů pohybu, hry s rytmickými nástroji, znějícími předměty a motivačními tanečními rekvizitami
KACAR Jakub -Boomwhackers - atraktivní hudba skrytá v plastu. O tom, že boomwhackers nejsou jen módním výstřelkem a že mohou výtečně osvěžit výuku HV vás jistě přesvědčí zástupce nastupující generace hudebních lektorů.
NOVÁ Marie -Zpíváme český pop - pěvecká dílna, interpretace, deklamace, práce s mikrofonem, jevištní pohyb.
PRCHAL Jan - Práce v notačním programu Sibelius 6 a 7 - pro začátečníky i pokročilejší. Bez notačního programu se v budoucnosti obejdeme jen těžko... . Návody na vytváření materiálů pro praktické využití v hodinách (vhodné např. pro pedagogy hudební nauky ZUŠ).
PRCHAL Jan Jr. - Perkusí se nebojíme - rytmus je základ! Metodika hry, zvládnutí hry na rytmické nástroje i souborová hra - to vše využitelní v hodinách HV.
TICHÁ Alena - Možnosti nápravy profesně unaveného hlasu.
Každý z účastníků bude mít příležitost si ujasnit příčiny svého hlasového problému, objevit cestu k jeho odstranění. Pod individuálním vedením dostane šanci opravit navyklý chybný mluvní stereotyp. Kroužek mohou navštívit i ti, jejichž hlas je zatím v dobré kondici a zajímá je možnost prevence, jak hlasové únavě předcházet.
Počet kroužků je závislý na počtu zájemců - v případě, že nebude dostatečný, vyhrazují si pořadatelé právo konkrétní kroužek zrušit.
4. Další program:
Spolu s osvědčeným lektorským týmem se budou účastníkům kurzu věnovat i hosté: účast přislíbil multiinstrumentalista Jiří Stivín, Pavel Jurkovič, Lukáš Hurník a Petr Skoumal.
Připravujeme i atraktivní koncert a ve středu 20. 8. si nenecháme si ujít koncert lektorů 31. Letní jazzové dílny Karla Velebného na zámku Frýdlant!
Na letošní rok jsme připravili novinku - budeme se komplexně zabývat jedním z regionů naší republiky - a nepůjde pouze o hudbu!
I letos udělíme ocenění za dlouhodobý přínos školní hudební výchově - stane se tak na seznamovacím večeru v neděli 17. srpna.
V průběhu kurzu se budete moci seznámit se zajímavými projekty, které mohou účinně a snadno zatraktivnit Vaší výuku - projekt orchestru Berg, projekty pro vytváření podmínek k praktickému muzicírování v problematických podmínkách a v neposlední řadě prezentace nové učebnice HV pro 6. a 7. ročník.
5. Jak se přihlásit:
Přihlásit se lze POUZE elektronicky na stránkách www.shvcr.cz . Vyplnění věnujte pozornost a nevynechejte žádnou z položek - to se týká i volby nástroje pro orchestrální hru: uveďte přesně druh zobcové flétny a saxofonu, Jirkovi to velmi usnadní práci při aranžování!
Po vyplnění a odeslání přihlášky obdržíte mailem potvrzení jejího přijetí + informace. Přihláška bude definitivně potvrzena až po úhradě kurzovného.
Více: individuálně na www.shvcr.cz (renetamusic@seznam.cz)
Dr. Jan Prchal, předseda SHVČR
V Liberci, 5. dubna 2014