5.1.1 Vzdělávací obor - Český jazyk a literatura - Literární výchova 2. období 1. stupně
Literární výchova 2. období 1. stupně
žák
ČJL-5-3-01 vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je
ČJL-5-3-02 volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma
ČJL-5-3-03 rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů
ČJL-5-3-04 při jednoduchém rozboru literárních textů používá elementární literární pojmy
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
ČJL-5-3-01p, ČJL-5-3-02p dramatizuje jednoduchý příběh
ČJL-5-3-01p, ČJL-5-3-02p vypráví děj zhlédnutého filmového nebo divadelního představení podle daných otázek
ČJL-5-3-02p čte krátké texty s porozuměním a reprodukuje je podle jednoduché osnovy
ČJL-5-3-02p určí v přečteném textu hlavní postavy a jejich vlastnosti
ČJL-5-3-04p rozlišuje prózu a verše
- rozlišuje pohádkové prostředí od reálného
- ovládá tiché čtení a orientuje se ve čteném textu
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Jazyk a jazyková komunikace «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
ČJL-5-3-01p pamatuje si a reprodukuje jednoduché říkanky a dětské básně, ČJL-5-3-02p reprodukuje krátký text podle otázek a ilustrací, - při poslechu pohádek a krátkých příběhů udržuje pozornost
Pro žáky s LMP je vhodnou aktivitou vyprávění (podle otázek) děje zhlédnutého filmového nebo divadelního představení. Na to, jak se má v takovémto prostředí chovat, je nutné žáka s LMP připravit. Vhodné je využití předmětu Dramatická výchova nebo zařazení hraní scének zaměřených na činnosti, které třídu v divadle čekají (u šatny, vstup do hlediště a sedání si na své místo, co udělám, když chci vyjít z řady, tleskání...)
V rámci literární výchovy nastává období, ve kterém již žák dokáže odlišit prózu a poezii. Začíná odlišovat pohádkové prostředí od reálného, v přečteném textu hledá hlavní postavy a odlišuje, zda je postava dobrá či zlá. Vlastnosti hlavních postav z textu dokáže určit, pokud jsou jednoznačně určené.
Žák s LMP se rád zapojí do dramatizace jednoduchého příběhu, ale potřebuje jednoduchou roli, která není závislá na naučení delšího textu zpaměti.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy – 1. stupeň – 2. období | Indikátory |
žák | žák |
- vyjadřuje své dojmy z četby a zaznamenává je | 1. zpracuje stručný záznam o přečtené knize a prezentuje ho spolužákům jako mluvní cvičení nebo referát; záznam zakládá do portfolia nebo zapisuje do čtenářského deníku 2. řekne, jak na něj vyslechnutá/přečtená ukázka působí, jaký v něm vyvolala dojem |
- volně reprodukuje text podle svých schopností, tvoří vlastní literární text na dané téma | 1. přednese a volně reprodukuje text 2. vytvoří vlastní text na dané či vlastní téma |
- rozlišuje různé typy uměleckých a neuměleckých textů | 1. rozhodne, jakého typu je úryvek a) umělecký (poezie, komiks, pohádka) b) neumělecký (naučný text, návod k použití) |
- při jednoduchém rozboru literárních textů používá jednoduché literární pojmy | 1. rozhodne, zda uvedená ukázka je pohádka, pověst, nebo bajka 2. rozhodne, zda uvedená ukázka je poezie, nebo próza |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Čtení)
žák by měl
- číst s porozuměním jednoduché věty
- přednášet krátké říkanky a básničky