5.1.1 Vzdělávací obor - Český jazyk a literatura - Komunikační a slohová výchova 2. stupeň

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Komunikační a slohová výchova 2. stupeň

žák

ČJL-9-1-01 odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji
ČJL-9-1-02 rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru
ČJL-9-1-03 rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj
ČJL-9-1-04 dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci
ČJL-9-1-05 odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru
ČJL-9-1-06 v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči
ČJL-9-1-07 zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu
ČJL-9-1-08 využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát
ČJL-9-1-09 uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování
ČJL-9-1-10 využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů

 

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

 

ČJL-9-1-01p, ČJL-9-1-08p čte plynule s porozuměním; reprodukuje text
ČJL-9-1-04p, ČJL-9-1-05p komunikuje v běžných situacích, v komunikaci ve škole užívá spisovný jazyk
ČJL-9-1-09p; ČJL-9-1-10p dokáže napsat běžné písemnosti; podle předlohy sestaví vlastní životopis a napíše žádost; popíše děje, jevy, osoby, pracovní postup; vypráví podle předem připravené osnovy; s vhodnou podporou pedagogického pracovníka písemně zpracuje zadané téma

 

Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   V oblasti kompetence komunikativní je cílem, aby se žák s LMP v mluveném projevu vyjadřoval srozumitelně a dokázal vést dialog, rozuměl obsahu sdělení a přiměřeně na něj reagoval, zvládal jednoduchou formu písemné komunikace, využíval pro komunikaci běžné informační a komunikační prostředky. Je třeba se zaměřit na čtení s porozuměním a reprodukci textu. Je nutné si uvědomovat, že u žáků s LMP se jedná nejvíce o doslovné porozumění textu, nikoli o vysuzování, neboť jejich zkušenosti, na jejichž základech by mohli usuzovat, ještě nejsou příliš velké. Potřebují nejdříve zkušenosti získat.

ČJL-9-1-01p, ČJL-9-01-08p čte plynule s porozuměním, reprodukuje text
ČJL-9-1-04p, ČJL-9-01-05p komunikuje v běžných situacích, v komunikaci ve škole používá spisovný jazyk
   Očekávané výstupy ČJL – 9 -1- 01p až 05p se dají procvičovat např. aktivitami s jednoduchými inzeráty.
Příklad: Nejprve si lze s celou třídou pojmenovat, co je třeba v jednoduchém inzerátu mít, aby byl naplněn jeho záměr. Pokud se učitel rozhodne, že bude v této hodině také provádět hodnocení inzerátů, je vhodné si v tomto okamžiku vytvořit tabulku, ve které budou pod sebou kritéria hodnocení (například: sloveso, popis věci, za kolik, jak, spisovnost). Poté si lze zahrát hru na nesmyslné inzeráty. Každý žák má proužek papíru, který si položí před sebe na výšku. Nahoru napíše, zda chce něco prodat, nebo koupit. Poté přehne papírek tak, aby nebylo jeho slovo vidět, a vymění si papírky se svým sousedem. Nyní napíše, co bude prodávat nebo kupovat, přehne papírek tak, aby nebylo vidět, co napsal, a vše se opakuje. Následně napíše za kolik, a nakonec nějaké spojení, aby bylo možné transakci uskutečnit.
   Nyní se rozbalí vytvořené nesmyslné inzeráty a můžeme společně začít hodnotit podle kritérií. Zpočátku je třeba žáku s LMP ukázat, kam a jak má v tabulce zapisovat hodnocení. Tím, že žáci netvořili vlastní inzeráty, u nikoho neposilujeme nízké sebehodnocení, když je následně hodnotíme. Při čtení inzerátů lze sledovat použití spisovných a nespisovných slov. U popisu věci v nesmyslných inzerátech není dáno, jak mají věc popsat, lze hodnotit, zda stačí k záměru autora popis věci, nebo zda by bylo třeba ji více popsat, u ceny je třeba prodiskutovat, zda cena odpovídá věci, a u spojení na autora inzerátu debatovat nad nebezpečím uvedení vlastní celé adresy i se jménem, zda je vhodnější telefonické spojení, či mailové a za jakých okolností.
   Přestože se jedná o krátké texty, zjišťují žáci mnoho informací. Třeba i tu, že když nepíší čitelně, nemohou svůj inzerát přečíst. Čím více takto jednoduchých inzerátů vyhodnotíte, tím lépe se v této činnosti bude orientovat žák s LMP. Snadněji pochopí, že když nenapíše, co kupuje, že sdělení není úplné a nelze transakci uskutečnit, podobně jako když neuvede spojení na sebe. V dalších hodinách lze k posuzování přidat i podstatné a okrajové informace v textu. Žáci mohou přinést různé inzeráty, ve kterých může žák s LMP vyhledávat a označovat sloveso, co, za kolik a jak získám. Ostatní žáci mohou pracovat i s jinými texty, například i s reklamami, rozpoznávat manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímat k ní kritický postoj. Při debatě na tato témata necháváme žáky s LMP debatu sledovat, nedáváme jim místo toho jinou práci. Budou se tak učit sledováním diskuse spolužáků rozpoznávat reklamu a budou se seznamovat s jejím manipulativním záměrem. Možná se zapojí i do diskuse, což podporujte, ale nenuťte je.

ČJL-9-1-08p čte plynule s porozuměním; reprodukuje text
   Pro žáka s LMP je číst text a naučit se z něj vypsat výpisky, pokud jsou podstatné informace graficky zvýrazněny například tučným písmem. Vhodné je vzít učebnici naukového předmětu a stanovit si jedno pravidlo – například všechna tučná slova z jedné věty na jeden řádek, z další věty na další řádek. Pokud slova v jedné větě nenásledují za sebou, dělají žáci mezi nimi pomlčku. Osvědčuje se naučit je vyhledávat v textu odpovědi na otázky za odborným textem, které lze v textu najít, nikoli z textu vysoudit. Nejprve hledali odpovědi mezi slovy označenými tučným písmem.

ČJL-9-1-09p, ČJL-9-1-10p píše běžné písemnosti; podle předlohy sestaví vlastní životopis a napíše žádost; popíše děje, jevy, osoby, pracovní postup; vypráví podle předem připravené osnovy, s vhodnou podporou pedagogického pracovníka, písemně zpracuje zadané téma
   Na internetu lze nalézt možnosti, jak se naučit vyplňovat formuláře například žádost nebo objednávku, či jak napsat e-mail . Podobně lze na internetu nalézt interaktivní formulář pro napsání strukturovaného životopisu , který lze po vyplnění a uložení stáhnout do počítače nebo přímo vytisknout.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy – 2. stupeň

Indikátory

žák

žák

 - odlišuje ve čteném nebo slyšeném textu fakta od názorů a hodnocení, ověřuje fakta pomocí otázek nebo porovnáváním s dostupnými informačními zdroji

1. po přečtení textu vybere z nabízených možností ty, které vyjadřují některý z názorů pisatele textu
2. si nad informačním zdrojem odpoví na otázku o jeho důvěryhodnosti,
u získaného údaje hledá další pramen pro ověření

 - rozlišuje subjektivní a objektivní sdělení a komunikační záměr partnera v hovoru

1. odliší v jednoduchém textu názor autora či postavy od faktů
2. najde v textu prvky (motivy nebo jazykové prostředky), které naznačují, co chce komunikační partner svou promluvou říct, kam směřuje

 - rozpoznává manipulativní komunikaci v masmédiích a zaujímá k ní kritický postoj

1. najde výrazný prostředek manipulace v textu
2. rozpozná alespoň jeden cíl sledovaný autorem textu
3. zaujme kritický postoj k cílům manipulace (k záměrům manipulátora)

 - dorozumívá se kultivovaně, výstižně, jazykovými prostředky vhodnými pro danou komunikační situaci

1. najde slovo nevhodně užité v dané komunikační situaci a nahradí je vhodnějším
2. rozhodne podle komunikační situace, zda je namístě mluvit spisovně
3. změní své uvolněně nespisovné vyjadřování v řeč kultivovanou, se stylově neutrálními a společensky přijatelnými výrazy a s uspořádanou stavbou výpovědí, když se obrací k osobě váženější a v situacích formálních

 - odlišuje spisovný a nespisovný projev a vhodně užívá spisovné jazykové prostředky vzhledem ke svému komunikačnímu záměru

1. vybere z nabízených možností text, který je pro danou komunikační situaci nejvhodnější
2. v krátké ukázce najde nespisovné výrazy a nahradí je výrazy spisovnými
3. nahradí výrazy zjevně nevhodné pro jeho komunikační záměr výrazy vhodnějšími

 - v mluveném projevu připraveném i improvizovaném vhodně užívá verbálních, nonverbálních i paralingválních prostředků řeči

1. zpětně zhodnotí, zda ve svém projevu hovořil přiměřeným tempem, zda vhodně frázoval, zda jeho intonace odpovídala druhům vět, zda všechna slova zřetelně vyslovoval
2. po krátkém čase na rozmyšlenou o výběru tématu a o způsobu přednesení pronese souvislou a převážně spisovnou řečí krátké sdělení o něčem, čemu by ostatní měli podle něho věnovat pozornost
3. pojmenuje běžné rozdíly mezi tím, jak se vyjadřuje soukromě a jak je vhodné mluvit na veřejnosti

 - zapojuje se do diskuse, řídí ji a využívá zásad komunikace a pravidel dialogu

1. formou dialogu zdramatizuje epizodu ve vhodném textu
2. se bez konfliktů a podstatných nedorozumění zapojí do řízené diskuse

 - využívá základy studijního čtení – vyhledá klíčová slova, formuluje hlavní myšlenky textu, vytvoří otázky a stručné poznámky, výpisky nebo výtah z přečteného textu; samostatně připraví a s oporou o text přednese referát

1. vyhledá v krátkém textu klíčová slova 
2. posoudí, zda je daná informace obsažena v textu
3. vyhledá v textu odpověď na zadanou otázku
4. vytvoří/zapíše krátké shrnutí jednoduchého textu nebo vybere hlavní informaci z nabízených možností

 - uspořádá informace v textu s ohledem na jeho účel, vytvoří koherentní text s dodržováním pravidel mezivětného navazování

1. uspořádá části textu tak, aby byla dodržena logická návaznost či dějová posloupnost 
2. vytvoří souvislý a srozumitelný text, v němž se svou myšlenkou nebo pocitem a s vlastním záměrem osloví adresáta, kterého si sám zvolí. Délku textu přizpůsobí potřebě svého sdělení.

- využívá poznatků o jazyce a stylu ke gramaticky i věcně správnému písemnému projevu a k tvořivé práci s textem nebo i k vlastnímu tvořivému psaní na základě svých dispozic a osobních zájmů

1. najde chybnou formulaci (nejednoznačné místo, stylistickou chybu) a navrhne vhodnou úpravu
2. rozpozná v textu místo, kde je zřetelně porušena jeho soudržnost, a navrhuje úpravu
3. před odevzdáním svého textu zajišťuje kontrolu správnosti pomocí příruček, konzultací a dalších/jiných zdrojů
4. rozpozná, zda předložený text nese převážně znaky stylu odborného, publicistického (žurnalistického), uměleckého, či prostěsdělovacího
5. vytvoří krátký smysluplný text; vysvětlí, komu je určen a jaký záměr má vyjádřit; svoje tvrzení doloží konkrétními jazykovými prostředky užitými v textu

Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Čtení, Psaní)

žák by měl

  • číst všechna tiskací i psací písmena
  • zvládat čtení krátkého jednoduchého textu
  • orientovat se ve čteném textu
  • zapamatovat si obsah přečteného textu a umět reprodukovat snadný krátký text 
  • napsat nebo opsat běžné písemnosti – adresu, přání, dopis podle vzoru
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 10707x od 29 November 2015 do 13 August 2024