5.1.1 Vzdělávací obor - Český jazyk a literatura - Jazyková výchova 2. stupeň
Jazyková výchova 2. stupeň
žák
ČJL-9-2-01 spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova
ČJL-9-2-02 rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech
ČJL-9-2-03 samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
ČJL-9-2-04 správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
ČJL-9-2-05 využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace
ČJL-9-2-06 rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
ČJL-9-2-07 v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
ČJL-9-2-08 rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
ČJL-9-2-03p orientuje se v Pravidlech českého pravopisu
ČJL-9-2-04p pozná a určí slovní druhy; skloňuje podstatná jména a přídavná jména; pozná osobní zájmena; časuje slovesa
ČJL-9-2-04p; ČJL-9-2-05p rozlišuje spisovný a nespisovný jazyk
ČJL-9-2-06p rozezná větu jednoduchou od souvětí
ČJL-9-2-07p správně píše slova s předponami a předložkami
ČJL-9-2-07p zná vyjmenovaná slova a ovládá jejich pravopis
ČJL-9-2-07p zná a zvládá pravopis podle shody přísudku s podmětem
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Jazyk a jazyková komunikace «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
V jazykové výchově bude záležet na tom, jak se u žáka s LMP rozvíjí sluchové vnímání. Pokud stále přetrvává řečová vada, bude se podílet na schopnosti dítěte ovládat pravopis. Největší problémy mu mohou dělat slova se spodobou znělosti, nerozlišování dlouhých a krátkých samohlásek, neboť se nemůže opřít o adekvátní sluchový vjem. V rámci poznávání slovních druhů je třeba si uvědomit, jaké je jeho vnímání, které je založeno na osobní zkušenosti a je orientované na konkrétní a názorné operace.
ČJL-9-2-03p orientuje se v Pravidlech českého pravopisu
Slovní zásobu žáka s LMP je třeba neustále rozšiřovat jak v aktivní, tak v pasivní podobě. Kromě Pravidel českého pravopisu lze naučit žáka s LMP používat Slovník synonym. Při vyhledávání v Pravidlech českého pravopisu a slovnících mu nechte jako pomůcku abecedu, například z ní udělejte záložku, kterou bude pravidelně používat.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy – 2. stupeň | Indikátory |
žák | žák |
- spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova | 1. umí spisovně vyslovit česká a běžně užívaná cizí slova |
- rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech | 1. pozná slova, která jsou slovotvorně příbuzná 2. k danému slovu doplní slova odvozená 3. vytvoří slova složená a rozliší je od slov odvozených 4. nahradí vyznačená slova přejatá českými ekvivalenty 5. vybere z nabídky slovo, které je přeneseným pojmenováním 6. prokáže schopnost interpretovat význam/porozumět významu přeneseného pojmenování 7. ovládá zásady tvoření slov |
- samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami | 1. samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami |
- správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci | 1. přiřadí slovo ke slovnímu druhu 2. určí slovní druh u slov odvozených od stejného základového slova 3. užije ve větách slova v náležitých tvarech množného čísla (slova jsou uvedena v č. j. v 1. p.) 4. zařadí slova vyznačená v textu ke slovním druhům (stejné slovo může mít ve větě různou slovnědruhovou platnost) |
- využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace | 1. využívá spisovný jazyk v projevu psaném i mluveném |
- rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě i v souvětí | 1. spojí větné členy ve větě do skladebních dvojic 2. nahradí jednoduchý větný člen větným členem několikanásobným, správně doplní interpunkční znaménko nebo spojku 3. doplní slovo podle naznačených syntaktických vztahů a určí doplněný větný člen (podmět, přísudek, předmět, přívlastek, příslovečné určení místa, času, způsobu) 4. vybere z několika vzorců ten, který odpovídá zadanému souvětí; žák vybere k zadanému vzorci z několika souvětí to, které je jím znázorněno |
- v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí | 1. píše bez pravopisných chyb |
- rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití | 1. v textu odliší jazykové prostředky útvarů národního jazyka (např.: spisovný jazyk x obecná čeština; spisovný jazyk x dialekt apod.) 2. nahradí typicky nespisovné vyjádření spisovným 3. posoudí vhodnost, či nevhodnost užití jazykových prostředků různých útvarů národního jazyka např. v umělecké literatuře, divadelní hře, veřejném projevu apod. |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Psaní)
žák by měl
- dbát na čitelný písemný projev
- psát slabiky a jednoduchá slova i podle diktátu
- opsat slova a jednoduché věty
- napsat nebo opsat jednoduché sdělení podle předlohy
- přepsat krátký jednoduchý text
- podepsat se psacím písmem
- napsat číslice i podle nápovědy