5.1.1 Vzdělávací obor - Český jazyk a literatura - Jazyková výchova 2. stupeň

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Jazyková výchova 2. stupeň

žák

ČJL-9-2-01 spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova
ČJL-9-2-02 rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech
ČJL-9-2-03 samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
ČJL-9-2-04 správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci
ČJL-9-2-05 využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace
ČJL-9-2-06 rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě a v souvětí
ČJL-9-2-07 v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí
ČJL-9-2-08 rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

ČJL-9-2-03p orientuje se v Pravidlech českého pravopisu
ČJL-9-2-04p pozná a určí slovní druhy; skloňuje podstatná jména a přídavná jména; pozná osobní zájmena; časuje slovesa
ČJL-9-2-04p; ČJL-9-2-05p rozlišuje spisovný a nespisovný jazyk
ČJL-9-2-06p rozezná větu jednoduchou od souvětí
ČJL-9-2-07p správně píše slova s předponami a předložkami
ČJL-9-2-07p zná vyjmenovaná slova a ovládá jejich pravopis
ČJL-9-2-07p zná a zvládá pravopis podle shody přísudku s podmětem

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

    V jazykové výchově bude záležet na tom, jak se u žáka s LMP rozvíjí sluchové vnímání. Pokud stále přetrvává řečová vada, bude se podílet na schopnosti dítěte ovládat pravopis. Největší problémy mu mohou dělat slova se spodobou znělosti, nerozlišování dlouhých a krátkých samohlásek, neboť se nemůže opřít o adekvátní sluchový vjem. V rámci poznávání slovních druhů je třeba si uvědomit, jaké je jeho vnímání, které je založeno na osobní zkušenosti a je orientované na konkrétní a názorné operace.

ČJL-9-2-03p orientuje se v Pravidlech českého pravopisu
   Slovní zásobu žáka s LMP je třeba neustále rozšiřovat jak v aktivní, tak v pasivní podobě. Kromě Pravidel českého pravopisu lze naučit žáka s LMP používat Slovník synonym. Při vyhledávání v Pravidlech českého pravopisu a slovnících mu nechte jako pomůcku abecedu, například z ní udělejte záložku, kterou bude pravidelně používat.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy – 2. stupeň Indikátory
žák žák
- spisovně vyslovuje česká a běžně užívaná cizí slova 1. umí spisovně vyslovit česká a běžně užívaná cizí slova
- rozlišuje a příklady v textu dokládá nejdůležitější způsoby obohacování slovní zásoby a zásady tvoření českých slov, rozpoznává přenesená pojmenování, zvláště ve frazémech 1. pozná slova, která jsou slovotvorně příbuzná
2. k danému slovu doplní slova odvozená
3. vytvoří slova složená a rozliší je od slov odvozených
4. nahradí vyznačená slova přejatá českými ekvivalenty
5. vybere z nabídky slovo, které je přeneseným pojmenováním
6. prokáže schopnost interpretovat význam/porozumět významu přeneseného pojmenování 
7. ovládá zásady tvoření slov
- samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami 1. samostatně pracuje s Pravidly českého pravopisu, se Slovníkem spisovné češtiny a s dalšími slovníky a příručkami
- správně třídí slovní druhy, tvoří spisovné tvary slov a vědomě jich používá ve vhodné komunikační situaci 1. přiřadí slovo ke slovnímu druhu
2. určí slovní druh u slov odvozených od stejného základového slova
3. užije ve větách slova v náležitých tvarech množného čísla (slova jsou uvedena v č. j. v 1. p.)
4. zařadí slova vyznačená v textu ke slovním druhům (stejné slovo může mít ve větě různou slovnědruhovou platnost)
- využívá znalostí o jazykové normě při tvorbě vhodných jazykových projevů podle komunikační situace 1. využívá spisovný jazyk v projevu psaném i mluveném
- rozlišuje významové vztahy gramatických jednotek ve větě i v souvětí 1. spojí větné členy ve větě do skladebních dvojic
2. nahradí jednoduchý větný člen větným členem několikanásobným, správně doplní interpunkční znaménko nebo spojku
3. doplní slovo podle naznačených syntaktických vztahů a určí doplněný větný člen (podmět, přísudek, předmět, přívlastek, příslovečné určení místa, času, způsobu)
4. vybere z několika vzorců ten, který odpovídá zadanému souvětí; žák vybere k zadanému vzorci z několika souvětí to, které je jím znázorněno
- v písemném projevu zvládá pravopis lexikální, slovotvorný, morfologický i syntaktický ve větě jednoduché i souvětí 1. píše bez pravopisných chyb
- rozlišuje spisovný jazyk, nářečí a obecnou češtinu a zdůvodní jejich užití 1. v textu odliší jazykové prostředky útvarů národního jazyka (např.: spisovný jazyk x obecná čeština; spisovný jazyk x dialekt apod.)
2. nahradí typicky nespisovné vyjádření spisovným
3. posoudí vhodnost, či nevhodnost užití jazykových prostředků různých útvarů národního jazyka např. v umělecké literatuře, divadelní hře, veřejném projevu apod.

Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Psaní)

žák by měl

  • dbát na čitelný písemný projev
  • psát slabiky a jednoduchá slova i podle diktátu
  • opsat slova a jednoduché věty
  • napsat nebo opsat jednoduché sdělení podle předlohy
  • přepsat krátký jednoduchý text
  • podepsat se psacím písmem
  • napsat číslice i podle nápovědy
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 10557x od 29 listopad 2015 do 25 duben 2024