5.1.1 Vzdělávací obor - Český jazyk a literatura - Literární výchova 2. stupeň

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Literární výchova 2. stupeň

žák

ČJL-9-3-01 uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla
ČJL-9-3-02 rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora
ČJL-9-3-03 formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo
ČJL-9-3-04 tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie
ČJL-9-3-05 rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svůj názor doloží argumenty
ČJL-9-3-06 rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele
ČJL-9-3-07 uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře
ČJL-9-3-08 porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování
ČJL-9-3-09 vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

ČJL-9-3-01p orientuje se v literárním textu, hledá a pokouší se najít jeho hlavní myšlenku
ČJL-9-3-03p ústně formuluje dojmy z četby, divadelního nebo filmového představení
ČJL-9-3-06p rozezná základní literární druhy a žánry
ČJL-9-3-09p dokáže vyhledat potřebné informace v oblasti literatury
        -             má pozitivní vztah k literatuře

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

ČJL-9-3-01p orientuje se v literárním textu, nachází jeho hlavní myšlenku
   Žák s LMP se lépe orientuje v kratších a jednodušších textech. K orientaci v textu mu pomáhají strukturované texty. Žáci si mohou vést svůj čtenářský deník, do kterého si zapisují podle svého zájmu třeba jen přečtený článek a dodržují při tom učitelem danou strukturu (název článku, autor, z jaké je knihy, ilustrátor, poezie nebo próza, odborný text nebo příběh). Doporučuje se nechat žáka doplnit čtenářský deník i vlastními ilustracemi. K příkladům neuměleckého textu lze využívat i denní tisk.

ČJL-9-3-03p ústně formuluje dojmy z četby, divadelního nebo filmového představení
   Pokud si vedou žáci s LMP čtenářské deníky popsané výše, zpracovávají je v hodinách ve škole, lze doplnit strukturu i bodem „můj dojem“ a vést žáky k vyjádření, zda se jim text líbil, či nelíbil a proč. Je dobré snažit se hledat knihu podle zájmu dítěte, s vyhledáním vhodné knihy potřebují pomoc rodiny nebo školy.
   Na 2. stupni lze žáka s LMP učit rozeznávat základní literární druhy a žánry, jen je třeba přizpůsobit obsah. Při výuce pojmu drama, je pro žáka s LMP, který má již zkušenost se zapojením do dramatizace příběhu, vhodné vybrat dramaticky převyprávěnou pohádku. Porovnávat s ním text, jak pozná, kdo právě mluví, proč je to napsáno po jednotlivých rolích, k čemu to slouží. K nácviku se nehodí vybrat ukázku příliš dlouhou a složitou. Důležitější je budovat jeho vztah k literatuře, motivovat ho ke čtení, byť si zpočátku bude vybírat třeba jen komiksy.

ČJL-9-3-09p dokáže vyhledat potřebné informace v oblasti literatury, má pozitivní vztah k literatuře
   Bude hodně záležet na tom, jak často bude žák s LMP informace vyhledávat a kde. Pokud bude pravidelně pracovat s internetem, dokáže to, ale nedokáže se orientovat například v knihovně. Zvolte jeden zdroj, ve kterém bude žák vyhledávat, a teprve když tuto dovednost bude zvládat bez podpory dospělého, bude ji mít zautomatizovanou, je možné přistoupit k dalšímu nácviku v jiném prostředí.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy – 2. stupeň Indikátory
žák žák
- uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla 1. jmenuje (bez přeříkávání celého děje) hlavní postavy přečteného příběhu, řekne, kde se odehrává, stručně vystihne hlavní děj, případně které hlavní děje se proplétají – odliší vedlejší děj od hlavního
2. v textu vyhledá místa, kde je vyjádřen pohled a názor vypravěče a kde je vyjádřen pohled nebo názor postavy
3. rozpozná v textu místa, která se liší od běžného dorozumívání svou formou nebo významem, a vysvětlí, jak na něj místo působí (i bez použití termínů)
4. vyjádří s pomocí učitele hlavní myšlenku díla (literárního, filmového, divadelního)
- rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora 1. rozpozná výrazné rysy vypravěčského stylu, kterými se úryvek liší od neutrálního, neprofesionálního podání nějaké situace
- formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo 1. sdělí své dojmy z uměleckého díla a zformuluje důvody, proč se mu líbilo či nelíbilo, nebo čeho si na díle cení a proč
- tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie 1. vytvoří vlastní krátký prozaický nebo veršovaný text se zajímavým tématem a působivým vyjadřováním, které odpovídá tématu i záměru žáka jako autora, svůj záměr a volbu žánrové formy vysvětlí jako dodatek k textu
- rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svůj názor doloží argumenty 1. posoudí a zdůvodní, co v literárním textu považuje za hodnotné a proč
- rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele 1. uvede základní znaky několika běžných žánrů, doloží svůj názor několika příklady, nejlépe z vlastní četby.
2. navrhne, ke kterému literárnímu druhu by mohl patřit čtený text
3. odliší, zda uvedený text je próza, poezie, nebo drama
4. vyjádří s pomocí učitele hlavní myšlenku díla (literárního textu, filmu, divadelního kusu)
- uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře 1. posoudí, zda je text svým podáním spíše realistický, nebo romantický, spíše starobylý, nebo moderní, spíše citový, nebo intelektuální. Ke zjištění přidá jako příklad jméno některého autora píšícího podobně a uvede přibližné období jeho působení (určí půlstoletí)
- porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování 1. uvede, proč upřednostňuje filmové zpracování díla nebo literární četbu, případně proč přijímá obojí

Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Čtení)

žák by měl

  • přednášet říkanky a básničky
  • získat pozitivní vztah k literatuře
  • orientovat se v jednoduchých návodech podle obrázků
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 8040x od 29 listopad 2015 do 26 duben 2024