5.1.1 Vzdělávací obor - Český jazyk a literatura - Literární výchova 2. stupeň
Literární výchova 2. stupeň
žák
ČJL-9-3-01 uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla
ČJL-9-3-02 rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora
ČJL-9-3-03 formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo
ČJL-9-3-04 tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie
ČJL-9-3-05 rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svůj názor doloží argumenty
ČJL-9-3-06 rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele
ČJL-9-3-07 uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře
ČJL-9-3-08 porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování
ČJL-9-3-09 vyhledává informace v různých typech katalogů, v knihovně i v dalších informačních zdrojích
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
ČJL-9-3-01p orientuje se v literárním textu, hledá a pokouší se najít jeho hlavní myšlenku
ČJL-9-3-03p ústně formuluje dojmy z četby, divadelního nebo filmového představení
ČJL-9-3-06p rozezná základní literární druhy a žánry
ČJL-9-3-09p dokáže vyhledat potřebné informace v oblasti literatury
- má pozitivní vztah k literatuře
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Jazyk a jazyková komunikace «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
ČJL-9-3-01p orientuje se v literárním textu, nachází jeho hlavní myšlenku
Žák s LMP se lépe orientuje v kratších a jednodušších textech. K orientaci v textu mu pomáhají strukturované texty. Žáci si mohou vést svůj čtenářský deník, do kterého si zapisují podle svého zájmu třeba jen přečtený článek a dodržují při tom učitelem danou strukturu (název článku, autor, z jaké je knihy, ilustrátor, poezie nebo próza, odborný text nebo příběh). Doporučuje se nechat žáka doplnit čtenářský deník i vlastními ilustracemi. K příkladům neuměleckého textu lze využívat i denní tisk.
ČJL-9-3-03p ústně formuluje dojmy z četby, divadelního nebo filmového představení
Pokud si vedou žáci s LMP čtenářské deníky popsané výše, zpracovávají je v hodinách ve škole, lze doplnit strukturu i bodem „můj dojem“ a vést žáky k vyjádření, zda se jim text líbil, či nelíbil a proč. Je dobré snažit se hledat knihu podle zájmu dítěte, s vyhledáním vhodné knihy potřebují pomoc rodiny nebo školy.
Na 2. stupni lze žáka s LMP učit rozeznávat základní literární druhy a žánry, jen je třeba přizpůsobit obsah. Při výuce pojmu drama, je pro žáka s LMP, který má již zkušenost se zapojením do dramatizace příběhu, vhodné vybrat dramaticky převyprávěnou pohádku. Porovnávat s ním text, jak pozná, kdo právě mluví, proč je to napsáno po jednotlivých rolích, k čemu to slouží. K nácviku se nehodí vybrat ukázku příliš dlouhou a složitou. Důležitější je budovat jeho vztah k literatuře, motivovat ho ke čtení, byť si zpočátku bude vybírat třeba jen komiksy.
ČJL-9-3-09p dokáže vyhledat potřebné informace v oblasti literatury, má pozitivní vztah k literatuře
Bude hodně záležet na tom, jak často bude žák s LMP informace vyhledávat a kde. Pokud bude pravidelně pracovat s internetem, dokáže to, ale nedokáže se orientovat například v knihovně. Zvolte jeden zdroj, ve kterém bude žák vyhledávat, a teprve když tuto dovednost bude zvládat bez podpory dospělého, bude ji mít zautomatizovanou, je možné přistoupit k dalšímu nácviku v jiném prostředí.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy – 2. stupeň | Indikátory |
žák | žák |
- uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla | 1. jmenuje (bez přeříkávání celého děje) hlavní postavy přečteného příběhu, řekne, kde se odehrává, stručně vystihne hlavní děj, případně které hlavní děje se proplétají – odliší vedlejší děj od hlavního 2. v textu vyhledá místa, kde je vyjádřen pohled a názor vypravěče a kde je vyjádřen pohled nebo názor postavy 3. rozpozná v textu místa, která se liší od běžného dorozumívání svou formou nebo významem, a vysvětlí, jak na něj místo působí (i bez použití termínů) 4. vyjádří s pomocí učitele hlavní myšlenku díla (literárního, filmového, divadelního) |
- rozpoznává základní rysy výrazného individuálního stylu autora | 1. rozpozná výrazné rysy vypravěčského stylu, kterými se úryvek liší od neutrálního, neprofesionálního podání nějaké situace |
- formuluje ústně i písemně dojmy ze své četby, návštěvy divadelního nebo filmového představení a názory na umělecké dílo | 1. sdělí své dojmy z uměleckého díla a zformuluje důvody, proč se mu líbilo či nelíbilo, nebo čeho si na díle cení a proč |
- tvoří vlastní literární text podle svých schopností a na základě osvojených znalostí základů literární teorie | 1. vytvoří vlastní krátký prozaický nebo veršovaný text se zajímavým tématem a působivým vyjadřováním, které odpovídá tématu i záměru žáka jako autora, svůj záměr a volbu žánrové formy vysvětlí jako dodatek k textu |
- rozlišuje literaturu hodnotnou a konzumní, svůj názor doloží argumenty | 1. posoudí a zdůvodní, co v literárním textu považuje za hodnotné a proč |
- rozlišuje základní literární druhy a žánry, porovná je i jejich funkci, uvede jejich výrazné představitele | 1. uvede základní znaky několika běžných žánrů, doloží svůj názor několika příklady, nejlépe z vlastní četby. 2. navrhne, ke kterému literárnímu druhu by mohl patřit čtený text 3. odliší, zda uvedený text je próza, poezie, nebo drama 4. vyjádří s pomocí učitele hlavní myšlenku díla (literárního textu, filmu, divadelního kusu) |
- uvádí základní literární směry a jejich významné představitele v české a světové literatuře | 1. posoudí, zda je text svým podáním spíše realistický, nebo romantický, spíše starobylý, nebo moderní, spíše citový, nebo intelektuální. Ke zjištění přidá jako příklad jméno některého autora píšícího podobně a uvede přibližné období jeho působení (určí půlstoletí) |
- porovnává různá ztvárnění téhož námětu v literárním, dramatickém i filmovém zpracování | 1. uvede, proč upřednostňuje filmové zpracování díla nebo literární četbu, případně proč přijímá obojí |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Čtení)
žák by měl
- přednášet říkanky a básničky
- získat pozitivní vztah k literatuře
- orientovat se v jednoduchých návodech podle obrázků