5.1.2 Vzdělávací obor - Cizí jazyk - Řečové dovednosti 1. období 1. stupně

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Řečové dovednosti 1. období 1. stupně

žák

CJ-3-1-01 rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností, a reaguje na ně verbálně i neverbálně
CJ-3-1-02 zopakuje a použije slova a slovní spojení, se kterými se v průběhu výuky setkal
CJ-3-1-03 rozumí obsahu jednoduchého krátkého psaného textu, pokud má k dispozici vizuální oporu
CJ-3-1-04 rozumí obsahu jednoduchého krátkého mluveného textu, který je pronášen pomalu, zřetelně a s pečlivou výslovností, pokud má k dispozici vizuální oporu
CJ-3-1-05 přiřadí mluvenou a psanou podobu téhož slova či slovního spojení
CJ-3-1-06 píše slova a krátké věty na základě textové a vizuální předlohy

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák
CJ-3-1-01p je seznámen se zvukovou podobou cizího jazyka

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   Mluvení je zaměřeno na zvládnutí základních komunikačních situací (pozdrav, představení se, poděkování) a na zvládnutí jednoduché řečové produkce. Na 1. stupni se jedná především o osvojování jednotlivých výrazů a krátkých slovních spojení. Na 2. stupni se dle možností snažíme zařazovat i jednoduché věty a posilovat schopnost interakce. Důraz je kladen na přiměřenost úkolu, který je individualizován pro daného žáka a jeho potenciál. Diferenciované by mělo být i hodnocení žáka s LMP tak, aby v dovednosti mluvení byla sledována a respektována snaha o pochopení edukačního záměru.
   U úkolů diferencovaných pro tyto žáky je na obou stupních ZŠ důležitá jasná struktura učiva, názornost, vizuální opora a využití dalších podpůrných strategií. Vhodné jsou metody výuky používané u věkové skupiny převážně předškolních dětí a žáků mladšího školního věku, zejména multisensoriální přístup zahrnující říkanky, rytmizace, písničky, jednoduché výtvarné, pohybové a pracovní činnosti vedené v cizím jazyce. Potíže v oblasti kognice tak mohou být do jisté míry kompenzovány úspěchem v oblasti konativních či afektivních cílů výuky, především s důrazem na pozorné provádění a uvědomělé přizpůsobení se určité činnosti včetně jejího samostatného zahajování.

Učivo navrhované v rámci 1. stupně:

  • jednoduchá sdělení - pozdravy, poděkování, představování, přivítání, souhlas a nesouhlas 
  • slovní zásoba k tematickým okruhům – barvy, čísla, rodina, škola, jídlo a nápoje, zvířata, části těla

Indikátory očekávaných výstupů

Pro 1. období 1. stupně nejsou indikátory formulovány.

Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Řečová výchova v rodné řeči)

Pozn.: tito žáci se neučí cizí jazyky, ale rozvíjejí své řečové schopnosti v mateřském jazyce:

žák by měl 

  • reprodukovat jednoduché říkanky a básničky
  • odpovídat na otázky slovem, větou
  • dokázat se koncentrovat na poslech pohádek a krátkých příběhů
  • popsat jednoduché obrázky
  • reprodukovat krátký text podle otázek

 

 

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 9574x od 29 listopad 2015 do 26 duben 2024