5.1.2 Vzdělávací obor - Cizí jazyk - Poslech s porozuměním 2. období 1. stupně

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Poslech s porozuměním 2. období 1. stupně

žák

CJ-5-1-01 rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností
CJ-5-1-02 rozumí slovům a jednoduchým větám, pokud jsou pronášeny pomalu a zřetelně, a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu
CJ-5-1-03 rozumí jednoduchému poslechovému textu, pokud je pronášen pomalu a zřetelně a má k dispozici vizuální oporu

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

CJ-5-1-01p rozumí jednoduchým pokynům učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností
CJ-5-1-02p rozumí slovům a frázím, se kterými se v rámci tematických okruhů opakovaně setkal (zejména má-li k dispozici vizuální oporu)
        -          rozumí výrazům pro pozdrav a poděkování

 

 

Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   Poslech s porozuměním má klíčovou roli v komunikativním způsobu výuky cizího jazyka žáků, včetně žáků s LMP. Je to proto, že mluvená/zvuková podoba jazyka je pro dítě přirozeným zdrojem pro osvojení výslovnosti a slovní zásoby, které jsou předpokladem mluvení.
   Pro efektivní rozvoj poslechových dovedností ve školním prostředí, bez ohledu na kognitivní vývoj žáka, je nezbytné vytvoření srozumitelného situačního kontextu, který zajistí porozumění i těm jazykovým prvkům (slovní zásoba nebo gramatické jevy), které jsou pro žáka nové. Situační kontext lze vytvořit např. pomocí obrázků, loutek a dalších vizuálních pomůcek. Smysluplné a motivující zadání poslechové úlohy a pozitivní zpětná vazba při hodnocení výkonu jsou dalšími obecnými pravidly rozvoje poslechových dovedností, vhodnými i pro žáky s LMP. Vzhledem k jejich vzdělávacím možnostem je však nutné respektovat požadavek co největší konkrétnosti mluvené podoby jazyka.
   Žák je schopen provádět krátké kladné pokyny, které učitel ve výuce pravidelně používá (např. „Sedni si, prosím.“, „Poslouchej.“). Pro nácvik porozumění těmto pokynům jsou vhodné aktivity vycházející z metody Total Physical Response (TPR). Žák rovněž rozumí s opakovaným využíváním rutinních metod krátkým otázkám, které se vztahují k tematickým okruhům (např. „Je to žluté?“, „Je pes velký?“) a porozumění vyjádří alespoň neverbálně (např. přikývnutím).

Učivo navrhované v rámci 1. stupně:

  • jednoduchá sdělení - pozdravy, poděkování, představování, přivítání, souhlas a nesouhlas 
  • slovní zásoba k tematickým okruhům – barvy, čísla, rodina, škola, jídlo a nápoje, zvířata, části těla

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy – 2. období 1. stupně  Indikátory
Poslech s porozuměním  
žák   žák
- rozumí jednoduchým pokynům a otázkám učitele, které jsou sdělovány pomalu a s pečlivou výslovností 1. porozumí krátkým a jednoduchým otázkám souvisejícím s osvojovanými 
tématy, jsou-li mu pokládány pomalu a s pečlivou výslovností (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže znak nebo obrázek, doplní odpověď, vykoná činnost)
- rozumí slovům a jednoduchým větám, pokud jsou pronášeny pomalu a zřetelně a týkají se osvojovaných témat, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu 1. rozpozná známá slova a slovní spojení (např. předměty, osoby, zvířata, činnosti nebo číselné a časové údaje) v pomalém a zřetelném projevu, který se vztahuje k osvojovaným tématům
2. porozumí významu slov a slovních spojení vztahujících se k osvojovaným tématům v projevu, který je pronášen pomalu a zřetelně, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam daného slova nebo slovního spojení, vykoná činnost)
3. porozumí smyslu jednoduchých vět vztahujících se k osvojovaným tématům v projevu, který je pronášen pomalu a zřetelně, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam dané věty nebo její části, vykoná činnost)
- rozumí jednoduchému poslechovému textu, pokud je pronášen pomalu a zřetelně a má k dispozici vizuální oporu 1. zachytí konkrétní informace (např. o předmětech, osobách, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích) v krátkém jednoduchém poslechovém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům, má-li k dispozici vizuální nebo zvukovou oporu
2. porozumí tématu velmi krátkého a jednoduchého poslechového textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům, má-li k dispozici vizuální nebo zvukovou oporu (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující téma nebo obsah daného textu)

Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Řečová výchova v rodném jazyce)

Pozn.: tito žáci se neučí cizí jazyky, ale rozvíjejí své řečové schopnosti v mateřském jazyce:

žák by měl

  • reprodukovat krátké texty podle jednoduché osnovy
  • vyprávět zhlédnutý filmový nebo divadelní příběh podle návodných otázek
  • vyprávět jednoduchý příběh podle obrázku
  • popsat osoby, předměty podle reálu nebo vyobrazení za pomoci doprovodných otázek
  • domluvit se v běžných situacích
  • zvládat slovní formy společenského styku – pozdrav, prosba, poděkování
  • dramatizovat jednoduchý krátký příběh z oblasti, která je žákům blízká

 

 

 

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 5540x od 29 listopad 2015 do 26 duben 2024