5.1.2 Vzdělávací obor - Cizí jazyk - Mluvení 2. období 1. stupně

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Mluvení 2. období 1. stupně

žák

CJ-5-2-01 se zapojí do jednoduchých rozhovorů
CJ-5-2-02 sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat
CJ-5-2-03 odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák
CJ-5-2-01p pozdraví a poděkuje
CJ-5-2-02p sdělí své jméno a věk
CJ-5-2-03p vyjádří souhlas či nesouhlas, reaguje na jednoduché otázky (zejména pokud má k dispozici vizuální oporu)

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

   Mluvení je zaměřeno na zvládnutí základních komunikačních situací (pozdrav, představení se, poděkování) a na zvládnutí jednoduché řečové produkce. Na 1. stupni se jedná především o osvojování jednotlivých výrazů a krátkých slovních spojení. Na 2. stupni se dle možností snažíme zařazovat i jednoduché věty a posilovat schopnost interakce. Důraz je kladen na přiměřenost úkolu, který je individualizován pro daného žáka a jeho potenciál. Diferenciované by mělo být i hodnocení žáka s LMP tak, aby v dovednosti mluvení byla sledována a respektována snaha o pochopení edukačního záměru.
   U úkolů diferencovaných pro tyto žáky je na obou stupních ZŠ důležitá jasná struktura učiva, názornost, vizuální opora a využití dalších podpůrných strategií. Vhodné jsou metody výuky používané u věkové skupiny převážně předškolních dětí a žáků mladšího školního věku, zejména multisensoriální přístup zahrnující říkanky, rytmizace, písničky, jednoduché výtvarné, pohybové a pracovní činnosti vedené v cizím jazyce. Potíže v oblasti kognice tak mohou být do jisté míry kompenzovány úspěchem v oblasti činnostních či afektivních cílů výuky, především s důrazem na pozorné provádění a uvědomělé přizpůsobení se určité činnosti včetně jejího samostatného zahajování.

Učivo navrhované v rámci 1. stupně:

  • jednoduchá sdělení - pozdravy, poděkování, představování, přivítání, souhlas a nesouhlas 
  • slovní zásoba k tematickým okruhům – barvy, čísla, rodina, škola, jídlo a nápoje, zvířata, části těla

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy - 2. období 1. stupně  Indikátory
- se zapojí do jednoduchých rozhovorů 1. použije základní zdvořilostní obraty (např. oslovení, pozdrav, rozloučení, poděkování) ve velmi krátkých a pomalu vedených rozhovorech
2. se účastní jednoduchých a pomalu vedených rozhovorů, ve kterých poskytne konkrétní informace o sobě, dalších osobách, zvířatech, předmětech, činnostech nebo se na podobné informace zeptá (např. představí sebe či druhé, sdělí věk, kde bydlí, co dělá, vlastní a umí, nebo se na totéž zeptá) za použití jednoduchých slovních spojení a otázek 
- sdělí jednoduchým způsobem základní informace týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat 1. se představí, sdělí svůj věk, kde bydlí, co dělá, vlastní, umí, má rád/nerad za použití jednoduchých slovních spojení a vět 
2. sdělí informace o členech své rodiny, kamarádech a spolužácích (např. jméno, věk, kde bydlí, co dělají, vlastní, umí, mají rádi/neradi) za použití jednoduchých slovních spojení a vět
3. popíše skutečnosti, se kterými se běžně setkává (např. předměty, zvířata, činnosti), za použití jednoduchých slovních spojení a vět
- odpovídá na jednoduché otázky týkající se jeho samotného, rodiny, školy, volného času a dalších osvojovaných témat a podobné otázky pokládá 1. reaguje pomocí slov, jednoduchých slovních spojení a vět na otázky týkající se jeho samotného, členů jeho rodiny a kamarádů (např. sdělí jméno, věk, kde bydlí, co dělá, vlastní a umí, má rád/nerad)
2. odpoví a poskytne konkrétní informace (např. o předmětech, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích), které se vztahují k osvojovaným tématům, za použití slov, jednoduchých slovních spojení a vět
3. se zeptá na konkrétní informace (např. o předmětech, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích), které se vztahují k osvojovaným tématům, za použití slov, jednoduchých slovních spojení a vět

Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Řečová výchova v rodném jazyce)

Pozn.: tito žáci se neučí cizí jazyky, ale rozvíjejí své řečové schopnosti v mateřském jazyce:

žák by měl

  • reprodukovat krátké texty podle jednoduché osnovy
  • vyprávět zhlédnutý filmový nebo divadelní příběh podle návodných otázek
  • vyprávět jednoduchý příběh podle obrázku
  • popsat osoby, předměty podle reálu nebo vyobrazení za pomoci doprovodných otázek
  • domluvit se v běžných situacích
  • zvládat slovní formy společenského styku – pozdrav, prosba, poděkování
  • dramatizovat jednoduchý krátký příběh z oblasti, která je žákům blízká

 

 

 

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 4140x od 29 listopad 2015 do 23 duben 2024