5.1.2 Vzdělávací obor - Cizí jazyk - Čtení s porozuměním 2. období 1. stupně
Čtení s porozuměním 2. období 1. stupně
žák
CJ-5-3-01 vyhledá potřebnou informaci v jednoduchém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům
CJ-5-3-02 rozumí jednoduchým krátkým textům z běžného života, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
CJ-5-3-02p rozumí slovům, se kterými se v rámci tematických okruhů opakovaně setkal (zejména má-li k dispozici vizuální oporu)
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Jazyk a jazyková komunikace «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Čtení s porozuměním je zaměřeno na zvládnutí čtení (a překlad) jednoduchých pojmů a názvů, informačních tabulí, nápisů a popř. jednoduchých sdělení. Díky překladu je v případě potřeby zaručeno pokud možno jednoznačné pochopení smyslu textu. Žák s LMP potřebuje systematickou rovinu pro zvládnutí obtíží při čtení textu v cizím jazyce, které vychází z odlišné grafické a zvukové podoby jazyka. Jako opora slouží vizualizace jednotlivých slov, nácvik malých skupin slov a případně hlasité čtení s respektováním individuálních odlišností žáků.
Nezbytné je dbát na porozumění jednotlivým slovům a časté opakování správné výslovnosti tak, aby byla podpořena schopnost fixovat znalosti. Oprava jednotlivých chyb musí být vždy provedena taktně, aby žák s LMP cítil dostatečnou podporu a mohl zažít úspěch; nezbytné je zachování „bezpečného prostředí a pozitivního klimatu třídy“. Nácvik čtení by měla doprovázet psychomotorická cvičení (eliminace případných komunikačních bariér, řečových vad a podpora správné kultury projevu); důležité je zařazování pouze krátkých srozumitelných textů s důrazem na vizuální podporu. Na 1. stupni se zaměřujeme na čtení jednotlivých slov, na 2. stupni se dle možností každého konkrétního žáka pokoušíme zařazovat jednoduché věty a kratší texty, které se vztahují k vybraným tematickým okruhům. Dle vybavení školy je do výuky vhodné zařadit i práci s ICT technologiemi (zvukový záznam a následná práce s chybou jako nástrojem učení).
Učivo navrhované v rámci 1. stupně:
- jednoduchá sdělení - pozdravy, poděkování, představování, přivítání, souhlas a nesouhlas
- slovní zásoba k tematickým okruhům – barvy, čísla, rodina, škola, jídlo a nápoje, zvířata, části těla
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy - 2. období 1. stupně | Indikátory |
- vyhledá potřebnou informaci v jednoduchém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům | 1. najde konkrétní informace (např. o předmětech, osobách, zvířatech, činnostech nebo číselných a časových údajích) v krátkém jednoduchém textu, který se vztahuje k osvojovaným tématům |
- rozumí jednoduchým krátkým textům z běžného života, zejména pokud má k dispozici vizuální oporu | 1. rozpozná známá slova a slovní spojení (např. předměty, osoby, zvířata, činnosti nebo číselné a časové údaje) v krátkém textu z běžného života 2. porozumí významu slov, slovních spojení a jednoduchých vět, které se vztahují k tématům z běžného života, má-li k dispozici vizuální oporu (např. vybere, přiřadí, seřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující význam daného slova nebo slovního spojení, vykoná činnost) 3. porozumí tématu krátkého textu, který se vztahuje k tématům z běžného života a je podpořen obrazem (např. vybere, přiřadí, ukáže, doplní znak, obrázek nebo text znázorňující téma nebo obsah daného textu) |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS (Řečová výchova v rodném jazyce)
Pozn.: tito žáci se neučí cizí jazyky, ale rozvíjejí své řečové schopnosti v mateřském jazyce:
žák by měl
- reprodukovat krátké texty podle jednoduché osnovy
- vyprávět zhlédnutý filmový nebo divadelní příběh podle návodných otázek
- vyprávět jednoduchý příběh podle obrázku
- popsat osoby, předměty podle reálu nebo vyobrazení za pomoci doprovodných otázek
- domluvit se v běžných situacích
- zvládat slovní formy společenského styku – pozdrav, prosba, poděkování
- dramatizovat jednoduchý krátký příběh z oblasti, která je žákům blízká