5.5.1 Vzdělávací obor - Dějepis - Počátky lidské společnosti

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Počátky lidské společnosti

žák 

D-9-2-01 charakterizuje život pravěkých sběračů a lovců, jejich materiální a duchovní kulturu
D-9-2-02 objasní význam zemědělství, dobytkářství a zpracování kovů pro lidskou společnost
D-9-2-03 uvede příklady archeologických kultur na našem území

 

 

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

D-9-2-01p má představu o rozdílech ve způsobu života pravěkých a současných lidí
D-9-2-01p podle obrázků popíše pravěká zvířata, způsob jejich lovu, zbraně, předměty denní potřeby a kultovní předměty

 

 

 

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP

D-9-2-01 má představu o rozdílech ve způsobu života pravěkých a současných lidí

   Na konkrétních jednoduchých příkladech dokáže žák s LMP vysvětlit, jak lidé žili tehdy a dnes, co my máme dnes a oni tehdy neměli, z čeho mohli vyrábět svoje předměty denní potřeby. Při výuce a vysvětlení lze vycházet z toho, co najdeme v přírodě, jestli žáci vědí, jak žili přírodní národy, indiáni atd.

D-9-2-01p podle obrázků popíše pravěká zvířata, způsob jejich lovu, zbraně, předměty denní potřeby a kultovní předměty

   U otázky kultovních předmětů mohou mít žáci s LMP problém s vyjádřením, o co přesně se jedná – jde o obecně výrazně abstraktní pojem. Přiblížit ho můžeme skrze zkušenost se současným příkladem náboženského symbolu – křesťanského kříže apod.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

 - charakterizuje život pravěkých sběračů a lovců, jejich materiální a duchovní kulturu

1. porovná prostředí a způsob života pravěkých a dnešních lidí
2. pojmenuje na příkladech hlavní nástroje pravěkých lidí
3. objasní, z jakých materiálů vyráběli lidé v pravěku své nástroje
4. popíše život pravěkých lidí ve starší době kamenné na našem území

 - objasní význam zemědělství, dobytkářství a zpracování kovů pro lidskou společnost

1. objasní změnu způsobu života lidí v době přechodu na pěstování plodin a na chov dobytka
2. uvede výhody používání kovových materiálů a nástrojů

 - uvede příklady archeologických kultur na našem území

1. uvede příklady pravěkých archeologických kultur na našem území nebo v místním regionu
2. na příkladech objasní původ názvů archeologických kultur

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

 

žák by měl

  • poznat rozdíly ve způsobu života pravěkých a současných lidí

 

 

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 3949x od 2 prosinec 2015 do 26 duben 2024