5.5.1 Vzdělávací obor - Dějepis - Počátky lidské společnosti
Počátky lidské společnosti
žák
D-9-2-01 charakterizuje život pravěkých sběračů a lovců, jejich materiální a duchovní kulturu
D-9-2-02 objasní význam zemědělství, dobytkářství a zpracování kovů pro lidskou společnost
D-9-2-03 uvede příklady archeologických kultur na našem území
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
D-9-2-01p má představu o rozdílech ve způsobu života pravěkých a současných lidí
D-9-2-01p podle obrázků popíše pravěká zvířata, způsob jejich lovu, zbraně, předměty denní potřeby a kultovní předměty
Navigace
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP
D-9-2-01 má představu o rozdílech ve způsobu života pravěkých a současných lidí
Na konkrétních jednoduchých příkladech dokáže žák s LMP vysvětlit, jak lidé žili tehdy a dnes, co my máme dnes a oni tehdy neměli, z čeho mohli vyrábět svoje předměty denní potřeby. Při výuce a vysvětlení lze vycházet z toho, co najdeme v přírodě, jestli žáci vědí, jak žili přírodní národy, indiáni atd.
D-9-2-01p podle obrázků popíše pravěká zvířata, způsob jejich lovu, zbraně, předměty denní potřeby a kultovní předměty
U otázky kultovních předmětů mohou mít žáci s LMP problém s vyjádřením, o co přesně se jedná – jde o obecně výrazně abstraktní pojem. Přiblížit ho můžeme skrze zkušenost se současným příkladem náboženského symbolu – křesťanského kříže apod.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- charakterizuje život pravěkých sběračů a lovců, jejich materiální a duchovní kulturu |
1. porovná prostředí a způsob života pravěkých a dnešních lidí |
- objasní význam zemědělství, dobytkářství a zpracování kovů pro lidskou společnost |
1. objasní změnu způsobu života lidí v době přechodu na pěstování plodin a na chov dobytka |
- uvede příklady archeologických kultur na našem území |
1. uvede příklady pravěkých archeologických kultur na našem území nebo v místním regionu |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- poznat rozdíly ve způsobu života pravěkých a současných lidí