5.5.1 Vzdělávací obor - Dějepis - Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury
žák
D-9-3-01 rozpozná souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem prvních velkých zemědělských civilizací
D-9-3-02 uvede nejvýznamnější typy památek, které se staly součástí světového kulturního dědictví
D-9-3-03 demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a uvede osobnosti antiky důležité pro evropskou civilizaci, zrod křesťanství a souvislost s judaismem
D-9-3-04 porovná formy vlády a postavení společenských skupin v jednotlivých státech a vysvětlí podstatu antické demokracie
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
D-9-3-01p uvědomuje si souvislosti mezi přírodními podmínkami a vývojem starověkých států
D-9-3-03p, D-9-3-04p popíše život v době nejstarších civilizací
Navigace
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP
D-9-3-01p uvědomuje si souvislosti mezi přírodními podmínkami a vývojem starověkých států
Žáci pravděpodobně dokáží uvést jednoduché příklady, které jim byly při výuce vysvětleny. Například, že pro zemědělskou činnost v suchém až pouštním území je k zavlažování potřeba voda z řeky nebo z podpovrchového zdroje a tu museli lidé společně vybudovanými kanály přivést na pole. Kvůli tomu začali spolupracovat, obchodovat, zajišťovat se k ochraně, což vedlo ke vzniku prvních státních útvarů.
D-9-3-03p, D-9-3-04p popíše život v době nejstarších civilizací
Žáci s LMP by měli dokázat říci, čím se lidé živili, jak přibližně bydleli a kdo byli a jaké společenské postavení měli otroci. Opět, jako vždy, vše nejlépe se vysvětlí na konkrétních příkladech, které jim vyučující představil.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- rozpozná souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem prvních velkých zemědělských civilizací |
1. charakterizuje přírodní podmínky vhodné pro vznik nejstarších civilizací |
- uvede nejvýznamnější typy památek, které se staly součástí světového kulturního dědictví |
1. uvede příklady nejvýznamnějších kulturních a technických památek předantických civilizací |
- demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a uvede osobnosti antiky důležité pro evropskou civilizaci, zrod křesťanství a souvislost s judaismem |
1. uvede příklady nejvýznamnějších kulturních památek antického světa 5. pojmenuje největší osobnosti související se vznikem a šířením křesťanství 6. nalezne společné znaky křesťanství a judaismu |
- porovná formy vlády a postavení společenských skupin v jednotlivých státech a vysvětlí podstatu antické demokracie |
1. uvede příklady forem vlád u vybraných starověkých civilizací |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
V tomto tematickém celku nejsou formulovány očekávané výstupy pro tyto žáky.