5.5.1 Vzdělávací obor - Dějepis - Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Nejstarší civilizace. Kořeny evropské kultury

žák  

D-9-3-01 rozpozná souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem prvních velkých zemědělských civilizací
D-9-3-02 uvede nejvýznamnější typy památek, které se staly součástí světového kulturního dědictví
D-9-3-03 demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a uvede osobnosti antiky důležité pro evropskou civilizaci, zrod křesťanství a souvislost s judaismem
D-9-3-04 porovná formy vlády a postavení společenských skupin v jednotlivých státech a vysvětlí podstatu antické demokracie

 

 

 

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

D-9-3-01p uvědomuje si souvislosti mezi přírodními podmínkami a vývojem starověkých států
D-9-3-03p, D-9-3-04p popíše život v době nejstarších civilizací

 

 

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP

D-9-3-01p uvědomuje si souvislosti mezi přírodními podmínkami a vývojem starověkých států

   Žáci pravděpodobně dokáží uvést jednoduché příklady, které jim byly při výuce vysvětleny. Například, že pro zemědělskou činnost v suchém až pouštním území je k zavlažování potřeba voda z řeky nebo z podpovrchového zdroje a tu museli lidé společně vybudovanými kanály přivést na pole. Kvůli tomu začali spolupracovat, obchodovat, zajišťovat se k ochraně, což vedlo ke vzniku prvních státních útvarů.

D-9-3-03p, D-9-3-04p popíše život v době nejstarších civilizací

   Žáci s LMP by měli dokázat říci, čím se lidé živili, jak přibližně bydleli a kdo byli a jaké společenské postavení měli otroci. Opět, jako vždy, vše nejlépe se vysvětlí na konkrétních příkladech, které jim vyučující představil.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

 - rozpozná souvislost mezi přírodními podmínkami a vznikem prvních velkých zemědělských civilizací

1. charakterizuje přírodní podmínky vhodné pro vznik nejstarších civilizací
2. vymezí oblasti vzniku nejstarších civilizací na Zemi
3. vyjmenuje s použitím map příklady velkých řek, v jejichž povodí vznikly významné světové starověké civilizace

 - uvede nejvýznamnější typy památek, které se staly součástí světového kulturního dědictví

1. uvede příklady nejvýznamnějších kulturních a technických památek předantických civilizací
2. na příkladu předantických kulturních a technických památek vysvětlí jejich význam a možnosti využití

 - demonstruje na konkrétních příkladech přínos antické kultury a uvede osobnosti antiky důležité pro evropskou civilizaci, zrod křesťanství a souvislost s judaismem

1. uvede příklady nejvýznamnějších kulturních památek antického světa
2. na příkladu antických kulturních památek popíše jejich smysl a význam pro minulost i současnost
3. jmenuje příklady představitelů politiky, umění a vědy, kteří významným způsobem přispěli k formování antické civilizace
4. charakterizuje křesťanství a vymezí jeho vliv na rozvoj evropské civilizace

5. pojmenuje největší osobnosti související se vznikem a šířením křesťanství

6. nalezne společné znaky křesťanství a judaismu

 - porovná formy vlády a postavení společenských skupin v jednotlivých státech a vysvětlí podstatu antické demokracie

1. uvede příklady forem vlád u vybraných starověkých civilizací
2. u vybrané starověké civilizace popíše strukturu obyvatelstva
3. popíše principy demokratického zřízení v Athénách a porovná je se současným demokratickým zřízením v České republice

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

V tomto tematickém celku nejsou formulovány očekávané výstupy pro tyto žáky.

 

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 4584x od 2 prosinec 2015 do 25 duben 2024