5.5.1 Vzdělávací obor - Dějepis - Křesťanství a středověká Evropa

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Křesťanství a středověká Evropa

žák  

D-9-4-01 popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku příchodu nových etnik, christianizace a vzniku států
D-9-4-02 porovná základní rysy západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kulturní oblasti
D-9-4-03 objasní situaci Velkomoravské říše a vnitřní vývoj českého státu a postavení těchto státních útvarů v evropských souvislostech
D-9-4-04 vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám
D-9-4-05 ilustruje postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti, uvede příklady románské a gotické kultury

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

D-9-4-03p uvede první státní útvary na našem území
D-9-4-03p má základní poznatky z období počátků českého státu
D-9-4-04p zná úlohu a postavení církve ve středověké společnosti
D-9-4-04p charakterizuje příčiny, průběh a důsledky husitského hnutí
D-9-4-05p rozeznává období rozkvětu českého státu v době přemyslovské a lucemburské
D-9-4-05p uvede nejvýraznější osobnosti přemyslovského a lucemburského státu

 

 

 

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP

D-9-4-04p zná úlohu a postavení církve ve středověké společnosti

   Žáci s LMP by měli dokázat pochopit a říci, že drtivá většina Evropanů té doby byli hluboce věřící křesťané, tedy že chodili do kostelů, modlili se a věřili v Ježíše Krista, v peklo a ráj. A proto velmi ctili kněze a celou církevní instituci.

D-9-4-05p rozeznává období rozkvětu českého státu v době přemyslovské a lucemburské

   Zejména vyjmenováním známých památek a úspěchů z dob nejslavnějších českých králů lze od žáků s LMP očekávat vyjádření o středověkém rozkvětu českého státu. Na přehledné mapě ideálně s barevným odlišením by také měli být schopni ukázat dobový územní rozmach českého státu. Práce s mapou však obecně bývá u těchto žáků problematická.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

 - popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku příchodu nových etnik, christianizace a vzniku států

1. časově určí příchod nových etnik na evropské území a jejich vliv na další evropský vývoj
2. popíše význam křesťanství při utváření raně středověkých států
3. vyjádří svými slovy úlohu středověkých států

 - porovná základní rysy západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kulturní oblasti

1. určí oblasti a osobnosti západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské středověké kultury
2. uvede společné a rozdílné znaky západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kultury
3. pojmenuje na příkladech města, ve kterých vznikly významné středověké univerzity

 - objasní situaci Velkomoravské říše a vnitřní vývoj českého státu a postavení těchto státních útvarů v evropských souvislostech

1. charakterizuje postavení Velkomoravské říše v evropských souvislostech
2. objasní okolnosti a význam cyrilometodějské misie
3. charakterizuje postavení českého státu v evropských souvislostech v 10. století
4. popíše postavení českého státu za vlády posledních Přemyslovců ve 13. a na počátku 14. století
5. popíše hlavní hospodářské změny, ke kterým došlo ve vrcholném (městském) středověku, v našich zemích od 13. století

 - vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám

1. určí úlohu křesťanství ve středověké společnosti
2. popíše rozpory mezi světskou a církevní mocí ve středověku
3. vysvětlí pojem kacířství
4. popíše vztah církve ke kacířství a k jiným věroukám

 - ilustruje postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti, uvede příklady románské a gotické kultury

1. popíše sociální strukturu agrární středověké společnosti v našich zemích v období do 13. století a roli jednotlivých vrstev v ní
2. popíše sociální strukturu městské středověké společnosti v našich zemích v období od 13. století a roli jednotlivých vrstev v ní
3. popíše hlavní středověké hospodářské a společenské změny v souvislosti s rozvojem zemědělství a s rozvojem měst
4. porovná způsob života na vesnici a městech v období středověku
5. rozpozná románské a gotické kulturní památky
6. uvede konkrétní příklady románských a gotických kulturních památek v českých zemích a v místním regionu

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • mít základní poznatky z období počátku českého státu
  • vědět o význačných osobnostech našich dějin
  • mít představu o významných historických událostech v naší zemi

 

 

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 4328x od 2 prosinec 2015 do 24 duben 2024