5.5.1 Vzdělávací obor - Dějepis - Objevy a dobývání. Počátky nové doby

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Objevy a dobývání. Počátky nové doby

žák 

D-9-5-01 vysvětlí znovuobjevení antického ideálu člověka, nové myšlenky žádající reformu církve včetně reakce církve na tyto požadavky
D-9-5-02 vymezí význam husitské tradice pro český politický a kulturní život
D-9-5-03 popíše a demonstruje průběh zámořských objevů, jejich příčiny a důsledky
D-9-5-04 objasní postavení českého státu v podmínkách Evropy rozdělené do řady mocenských a náboženských center a jeho postavení uvnitř habsburské monarchie
D-9-5-05 objasní příčiny a důsledky vzniku třicetileté války a posoudí její důsledky
D-9-5-06 na příkladech evropských dějin konkretizuje absolutismus, konstituční monarchie, parlamentarismus
D-9-5-07 rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvede jejich představitele a příklady významných kulturních památek

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák 

D-9-5-03p popíše důsledky objevných cest a poznávání nových civilizací pro Evropu
D-9-5-04p, D-9-5-05p má přehled o zásadních historických událostech v naší zemi
D-9-5-04p, D-9-5-05p pojmenuje nejvýraznější osobnosti českých dějin v novověku

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP

D-9-5-03p popíše důsledky objevných cest a poznávání nových civilizací pro Evropu

   Žáci s LMP dokáží popsat, jak vypadaly lodě Kryštofa Kolumba a dalších objevitelů, že šlo o bezmotorové plachetnice, že neměli GPS navigaci atd. Že původně nevěděli o objevení nového světadílu a šlo jim o bohatství. Přiváželi zlato, koření, neznámá zvířata i rostliny, ale také zotročovali původní obyvatele. Nelze očekávat složité vysvětlení ekonomicko-kulturních důsledků pro obě strany.

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy

Indikátory

žák

žák

 - vysvětlí znovuobjevení antického ideálu člověka, nové myšlenky žádající reformu církve včetně reakce církve na tyto požadavky

1. charakterizuje pojmy renesance a humanismus ve vztahu k antice
2. vysvětlí příčiny snah reformovat katolickou církev
3. popíše postoj církve k reformním snahám
4. objasní rozdíly mezi gotikou a renesancí
5. uvede na příkladech významné osobnosti spojené s renesanční a humanistickou kulturou a s vědeckými objevy té doby

 - vymezí význam husitské tradice pro český politický a kulturní život

1. popíše postavení českého státu za vlády Lucemburků ve 14.–15. století
2. pojmenuje úspěchy a problémy v období vlády Karla IV. a Václava IV. v zemích Koruny české
3. uvede na příkladech názory reformního církevního hnutí
4. pojmenuje předchůdce a stoupence Jana Husa v církevních reformách
5. vyjmenuje zájmové oblasti působení mistra Jana Husa
6. jmenuje hlavní body programu husitského hnutí
7. uvede nejvýznamnější události husitského hnutí
8. popíše, jak byl vnímán mistr Jan Hus a husitské tradice v našich dějinách

 - popíše a demonstruje průběh zámořských objevů, jejich příčiny a důsledky

1. uvede období a příčiny zámořských objevů
2. popíše přehledně průběh zámořských objevů
3. uvede politické, hospodářské, společenské a kulturní důsledky zámořských objevů pro Evropu a svět

 - objasní postavení českého státu v podmínkách Evropy rozdělené do řady mocenských a náboženských center a jeho postavení uvnitř habsburské monarchie

1. popíše politické a hospodářské poměry v českém státě za panování jagellonské dynastie na přelomu 15. a 16. století

2. popíše náboženské poměry českých zemí v 16. století a na počátku 17. století
3. vysvětlí postavení českých zemí v habsburské monarchii od 16. století

 - objasní příčiny a důsledky vzniku třicetileté války a posoudí její důsledky

1. uvede příčiny českého stavovského povstání, jeho průběh, výsledky a důsledky pro další vývoj českého státu
2. vyjmenuje příčiny třicetileté války
3. popíše hlavní etapy a události třicetileté války
4. popíše politické, hospodářské, společenské a kulturní důsledky třicetileté války v evropském a světovém kontextu

 - na příkladech evropských dějin konkretizuje absolutismus, konstituční monarchie, parlamentarismus

1. vysvětlí podstatu absolutismu, osvícenství, konstituční monarchie a parlamentarismu
2. uvede jejich konkrétní příklady v evropských a světových dějinách

 - rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvede jejich představitele a příklady významných kulturních památek

1. uvede příklady kulturních stylů v 16.–18. století v Evropě a v českých zemích
2. ukáže na příkladech jejich podstatné znaky a zařadí je
3. uvede příklady jednotlivých kulturních stylů v 16.–18. století v místním regionu

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • vědět o význačných osobnostech našich dějin
  • mít představu o významných historických událostech v naší zemi

 

 

RVP ZV
Pohled byl zobrazen 3411x od 2 prosinec 2015 do 27 duben 2024