5.5.1 Vzdělávací obor - Dějepis - Objevy a dobývání. Počátky nové doby
Objevy a dobývání. Počátky nové doby
žák
D-9-5-01 vysvětlí znovuobjevení antického ideálu člověka, nové myšlenky žádající reformu církve včetně reakce církve na tyto požadavky
D-9-5-02 vymezí význam husitské tradice pro český politický a kulturní život
D-9-5-03 popíše a demonstruje průběh zámořských objevů, jejich příčiny a důsledky
D-9-5-04 objasní postavení českého státu v podmínkách Evropy rozdělené do řady mocenských a náboženských center a jeho postavení uvnitř habsburské monarchie
D-9-5-05 objasní příčiny a důsledky vzniku třicetileté války a posoudí její důsledky
D-9-5-06 na příkladech evropských dějin konkretizuje absolutismus, konstituční monarchie, parlamentarismus
D-9-5-07 rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvede jejich představitele a příklady významných kulturních památek
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
D-9-5-03p popíše důsledky objevných cest a poznávání nových civilizací pro Evropu
D-9-5-04p, D-9-5-05p má přehled o zásadních historických událostech v naší zemi
D-9-5-04p, D-9-5-05p pojmenuje nejvýraznější osobnosti českých dějin v novověku
Navigace
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP
D-9-5-03p popíše důsledky objevných cest a poznávání nových civilizací pro Evropu
Žáci s LMP dokáží popsat, jak vypadaly lodě Kryštofa Kolumba a dalších objevitelů, že šlo o bezmotorové plachetnice, že neměli GPS navigaci atd. Že původně nevěděli o objevení nového světadílu a šlo jim o bohatství. Přiváželi zlato, koření, neznámá zvířata i rostliny, ale také zotročovali původní obyvatele. Nelze očekávat složité vysvětlení ekonomicko-kulturních důsledků pro obě strany.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- vysvětlí znovuobjevení antického ideálu člověka, nové myšlenky žádající reformu církve včetně reakce církve na tyto požadavky |
1. charakterizuje pojmy renesance a humanismus ve vztahu k antice |
- vymezí význam husitské tradice pro český politický a kulturní život |
1. popíše postavení českého státu za vlády Lucemburků ve 14.–15. století |
- popíše a demonstruje průběh zámořských objevů, jejich příčiny a důsledky |
1. uvede období a příčiny zámořských objevů |
- objasní postavení českého státu v podmínkách Evropy rozdělené do řady mocenských a náboženských center a jeho postavení uvnitř habsburské monarchie |
1. popíše politické a hospodářské poměry v českém státě za panování jagellonské dynastie na přelomu 15. a 16. století 2. popíše náboženské poměry českých zemí v 16. století a na počátku 17. století |
- objasní příčiny a důsledky vzniku třicetileté války a posoudí její důsledky |
1. uvede příčiny českého stavovského povstání, jeho průběh, výsledky a důsledky pro další vývoj českého státu |
- na příkladech evropských dějin konkretizuje absolutismus, konstituční monarchie, parlamentarismus |
1. vysvětlí podstatu absolutismu, osvícenství, konstituční monarchie a parlamentarismu |
- rozpozná základní znaky jednotlivých kulturních stylů a uvede jejich představitele a příklady významných kulturních památek |
1. uvede příklady kulturních stylů v 16.–18. století v Evropě a v českých zemích |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- vědět o význačných osobnostech našich dějin
- mít představu o významných historických událostech v naší zemi