8.2 Systém péče o děti s přiznanými podpůrnými opatřeními v mateřské škole
V ŠVP mateřská škola stanoví:
- pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování PLPP;
- pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování IVP.
V ŠVP může mateřská škola stanovit:
- náplň předmětů speciálně pedagogické péče;
- zodpovědné osoby a jejich role v systému péče o děti se speciálními vzdělávacími potřebami;
- pravidla pro zapojení dalších subjektů do systému vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami (zájmové organizace, vzdělávací instituce, sponzoři atd.).
Příklady konkrétních zaměření předmětů speciálně pedagogické péče jsou uvedeny v Příloze č. 1 vyhlášky č. 27/2016 Sb. V případě mateřských škol a tříd zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona jsou v ŠVP vždy uváděny předměty speciálně pedagogické péče, ostatní mateřské školy tak činí v případě poskytování tohoto podpůrného opatření konkrétnímu dítěti.
Podkapitoly upravující vzdělávání dětí se SVP v mateřské škole
Poznámky k úpravám
Podkapitola specifikuje obsah ŠVP v oblasti vzdělávání dětí se SVP. Stanovuje v souvislosti s vyhláškou č. 27/2016 Sb., co je škola povinna stanovit ve svém ŠVP v této oblasti, a vymezuje, co případně může v ŠVP stanovit.
Shodnou informaci o tvorbě ŠVP poskytuje i kapitola Zásady pro zpracování, vyhodnocování a úpravy ŠVP.
Příklady zpracování ŠVP v oblasti vzdělávání žáků se SVP naleznete v části Úpravy ŠVP.
Předměty speciálně pedagogické péče
Vyhláška č. 27/2016 Sb poskytuje následující výčet oblastí předmětů speciálně pedagogické péče:
- řečová výchova,
- rozvoj grafomotorických dovedností,
- rozvoj vizuálně percepčních dovedností,
- zdravotní tělesná výchova,
- nácvik sociální komunikace,
- zraková stimulace,
- bazální stimulace u žáků s mentálním postižením,
- práce s optickými pomůckami,
- logopedická péče,
- rozvíjení sluchového vnímání,
- odezírání, rozumění mluvené řeči a její produkci,
- českému znakovému jazyku,
- prostorová orientace,
- český znakový jazyk,
- prostředky alternativní a augmentativní komunikace,
- prostorová orientace,
- samostatný pohyb zrakově postižených,
- práce s optickými pomůckami,
- Braillovo písmo,
- bazální stimulace u žáků s kombinovanými vadami,
- rozvoj zbytkového sluchového a zrakového vnímání,
- rozumění mluvené i psané řeči a její produkci.
- další oblasti případně vychází z konkrétních obtíží žáka.