Jak na...

od Metodický portál RVP.CZ - RÚ NÚV

Pohled vznikl jako podpora uživatelům Metodického portálu pro efektivní vyhledávání. Nabízí odpovědi na tyto otázky:
  • Jak vyhledat podporu pro konkrétní učivo?
  • Jak najít inspiraci ke konkrétnímu výstupu z RVP?
  • Jak specifikovat materiály, které chci prohledávat?
  • Jak mohu ukládat nalezené materiály pro budoucí použití?
  • Jak se mohu o nalezený materiál podělit s ostatními?
Přidat do kolekce

Jak vyhledávat v prostředí Metodického portálu?

Titulní strana má jedno specifikum - pokročilé hledání. Kliknutím na tento text si zobrazíte podrobnou tabulku hlavních modulů Metodického portálu RVP.CZ, ve kterých se podle klíčových slov vyhledává. Zde si můžete nastavit, které moduly chcete prohledávat.
 
Doporučený postup:
Kliknutím na žádné pod tmavou lištou zrušíte všechny označené moduly. Následně si pak můžete "zatrhnout" jen ty, ve kterých chcete opravdu vyhledávat. Zvýšíte tak šanci, že najdete přesně to, co hledáte. 

Každý návštěvník Metodického portálu RVP.CZ sem přichází, aby nalezl inspiraci, poučení, návod nebo jen spřízněné duše. To vše je třeba ale umět pohodlně najít.

Tento pohled by Vám mohl ukázat několik nejefektivnějších cest, jak se dopátrat výsledku. 

Velmi snadno můžete najít i materiály, které nejsou označeny daným klíčovým slovem, ale jsou zařazeny ke stejnému výstupu. Rozšíříte tak okruh použitelných materiálů a budete moct rozvíjet davou znalost z různých úhlů. Ukážeme si tento princip na termínu "algebra".

  1. V rozšířeném hledání nejprve zrušíme všechny "háčky" pomocí kliknutí na "žádné". Pak si označíme, že máme zájem pouze o materiály z modulu DUM. Do okénka pro vyhledávání napíšeme slovo "algebra" (bez uvozovek).
  2. Najdeme materiál, který nejvíce odpovídá našemu výběru a zobrazíme jeho rodný list.
  3. V rodném listu vybraného materiálu klikneme na "Další materiály k tomuto očekávanému výstupu", který najdeme v postranním pravém panelu.
  4. Zobrazíme všechny materiály z modulu DUM, které odpovídají zvolenému výstupu. A je pak už jen na nás, které materiály zvolíme, abychom daný výstup rozvíjeli, procvičovali nebo upevňovali.
PS: Pokud v prvním kroku, zapomenete kliknout zpočátku na rozšířené hledání, žádný problém, vždy je možné si jej zobrazit kliknutím na drobnou lištu nad vyhledanými materiály (viz obrázek).
 
lišta 
 
K popisu jednotlivých kroků se může hodit i fotogalerie (viz níže)... 

Vyhledávání podle klíčových slov je asi nejrozšířenější technikou. Velmi snadno tak najdete konkrétní učivo, které hledáte. Systém prohledává nejen zadaná klíčová slova u článku, ale také celé texty včetně nadpisů.

Nejčastější výtkou k třídění materiálů na Metodickém portálu RVP.CZ je to, že není učivo tříděno podle ročníků. To z pochopitelných důvodů není možné, v RVP není striktně dáno, ve kterém ročníku se které učivo má probírat. A navíc se mnohé prolíná v rámci spirálovitého uspořádání učiva. Proto by toto třídění bylo výrazně zavádějící. 

Navíc např. pracovní list na vyjmenovaná slova může být pro jednu třídu/žáka jednoduché již ve 3. ročníku, pro jinou třídu/žáka nepřichází v úvahu dříve jak ve 4. ročníku apod.

Proto doporučujeme vyhledávat podle klíčových slov a dále posuzovat podle úrovně konkrétní třídy/konkrétního žáka

Všechny nalezené materiály lze ukládat pro pozdější použití. Pokud nemáte vlastní záložkové prostředí (DeliciousDiigoEvernote aj.), pak můžete využít naše KOLEKCE. Podrobněji o fungování kolekcí, jejich tvorbě a sdílení najdete v pohledu Jak na kolekce v prostředí Metodického portálu RVP.CZ.

Modul Články má kormě výše uvedených možností vyhledávání ještě další rozšířené možnosti. Těmi jsou

  • vyhledávání článků, které rozvíjejí stejné klíčové dovednosti;
  • vyhledávání článků, které jsou zařazeny do stejného průřezového tématu.

Všechny tyto možnosti vám pomohou upřesnit výsledný text.

Náhledy jednotlivých možností najdete ve fotogalerii (viz níže)... 

Průvodce portálem 2014

blog týmu Referátu Metodického portálu - resortního úkolu NÚV

Snadnější zobrazení článků ve stejné kategorii klíčových kompetencí, očekávaných výstupů atp.

Na Metodickém portálu RVP.CZ je k dnešnímu dni publikováno 7 323 textů v modulu Články. Když přidáme další moduly a jejich obsah, je vyhledávání na Metodickém portálu RVP.CZ někdy docela oříšek. Proto jsme připravili drobné vylepšení v rodném listě každého článku…

Vyhledávání napříč Metodickým portálem RVP.CZ se v příspěvcích na blogu věnujeme poměrně často (viz Rozšířené vyhledávání aneb Prohledávejte všechny moduly nebo Jak vyhledávat v modulu DUM). I tak je ale co zlepšovat – a my jsme se tentokrát podívali blíže na modul Články, konkrétně na situaci, jak snadno získat výpis podobných článků k tomu, který máme právě zobrazený.

Základním prvkem rychlého vyhledávání jsou klíčová slova, která mají všechny články povinná. Samozřejmě záleží na autorovi (a recenzentovi), jaká klíčová slova textu přiřadí. Jednoduchým klepnutím na zvolené klíčové slovo se zobrazí přehled všech textů, které mají klíčové slovo také přiřazeno (viz označení č. 5 na obrázku níže).

Standardně se také dají zobrazit všechny články, které jsou zařazeny k přiřazeným očekávaným výstupům (OV), klíčovým kompetencím (KK) nebo průřezovým tématům (PT) (viz označení č. 1 na obrázku). Pokud je OV, KK nebo OV u článku více, zobrazí se související články pouze pro první variantu.

Naší novinkou je možnost zobrazení relevantních textů nejen pro všechny uvedené OV, KK nebo PT, ale také zobrazení všech článků v některé z nadřazených sekcí OV, KK nebo PT. Díky tomu si můžete rozšířit okruh vyhledávání (viz označení 2, 3 a 4 na obrázku).

Příklady – článek Ostrovy objevů:

  1. Ráda bych zobrazila všechny články, které mají očekávaný výstup Člověk a jeho svět – Rozmanitost přírody – 2. období. Stačí tedy klepnout na „2. období“ v sekci Očekávaný výstup (náhled zobrazení).
  2. Ráda bych zobrazila všechny články, které mají přiřazeno průřezové téma Environmentální výchova. Stačí klepnout na „Environmentální výchova“ v sekci Průřezová témata a získám tak seznam relevantních článků (náhled zobrazení).

Vyhledávání a citace otevřených výukových zdrojů se zaměřením na obrázky a fotografie

Článek je příspěvkem do sborníku konference Počítač ve škole a je doplňkem k workshopu se stejným názvem.

Otevřené výukové zdroje ve školní praxi

Pojem otevřené výukové zdroje (OER – Open Education Resources) zná většina učitelů především díky projektům ESF, kde byli mnozí přímo zapojeni do jejich tvorby (ano, DUM publikované na Metodickém portálu RVP.CZ patří mezi OER). Součástí vytvořených materiálů byly i ilustrační a doprovodné obrázky. Tým Metodického portálu RVP.CZ denně narážel na povrchní znalosti vkladatelů v oblasti autorského práva a využívání zdrojů z internetu, což potvrzuje B. Brdička i ve svém článku: „Celkem dost lidí využívá možností, které internet přináší, nelegálním způsobem.“[1] Na druhou stranu je už dost vzdělávacích institucí, které OER přijaly do své politiky (viz Vliv volné dostupnosti materiálů na školství B. Brdičky).

Představa, že cokoli, co je na internetu zveřejněno, lze volně využít, je snad již minulostí. Naopak se nyní poučená pedagogická veřejnost rozhlíží po nástrojích, které by:

  1. Nabízely otevřené výukové zdroje, tj. materiály zveřejněné pod tzv. otevřenými licencemi (nejčastěji hovoříme o Creative Commons).
  2. Umožnily snadno získat všechny podklady pro citaci zdroje (ideálně, pokud citaci přímo nabídnou).

Tyto nástroje (čtyři z nich si představíme níže) mohou využívat nejen učitelé při tvorbě svých výukových materiálů, ale také žáci a studenti (a učitelé by to po nich měli vyžadovat) při tvorbě referátů a prezentací.

Vyhledáváme a citujeme volně dostupné obrázky s využitím nástrojů na internetu

Co nám nabízí Google?

Prohlížeč Google nám sice nabízí filtrování vyhledaných obrázků podle licence (viz obr. 1), ale bohužel bez citace. Je tedy zřejmé, že tento nástroj můžeme použít pouze v případě, že si zvolíme obrázek pod licencí Public domain, nebo když si z informací u obrázku dokážeme citaci vytvořit sami.

Obr. 1. Prohlížeč Google nabízí filtrování obrázků podle práva k použití.

O něco šikovnější variantu nabízí nástroj Google dokumenty. Zde můžeme obrázek vyhledat (Nástroje à Výzkum), nastavit si vyhledávání podle licencí (obr. 2, červený ovál) a současně s přetažením zvoleného obrázku do dokumentu se vloží odkaz na původní zdroj. Bohužel se nejedná o plnohodnotnou citaci (co vše má obsahovat minimální citace, nabízí Metodický portál RVP.CZ v sekci pro autory – http://autori.rvp.cz/obecne-informace/citace). 

Obr. 2. Google dokumenty nabízí nástroj Výzkum.

Wikimedia jde o něco dál

Wikimedia Commons (https://commons.wikimedia.org/) je jedním velkým úložištěm otevřených výukových zdrojů. Jak by také ne, když je dceřiným webem nejslavnější wiki – Wikipedie. Zde není třeba filtrovat podle licence, protože cokoli, co zde nalezneme, je ošetřeno některým typem tzv. otevřené licence. Navíc nabízí před posledním krokem (stažení obrázku) citaci, která už poměrně dobře odpovídá našim potřebám.

Klepnutím u vybraného obrázku na Stáhnout zobrazíme pole s citací (obr. 3, označeno číslicí 1) a odkaz, který lze podle potřeby do citace v dokumentu přidat (obr. 3, označeno číslicí 2). Obrázek je pak možné stáhnout v různých velikostech, resp. různé kvalitě.

Obr. 3. Wikimedia nabízí citaci i odkaz.

Photos For Class vyřeší vše za nás

Web Photos For Class (http://www.photosforclass.com/) nabízí zcela jiné řešení – vyhledává již mezi OER a rovnou na obrázek do spodního černého pruhu přidá při stažení citaci (obr. 4). Citace sice ještě nemá všechny atributy, ale dala by se považovat za tzv. minimální citaci. Nástroj by tak mohl být úspěšně používán žáky a studenty. Doporučujeme zadávat slova v angličtině.

Obr. 4. Photos For Class vloží citaci na černý pruh pod obrázek.

Vyhledáváme a citujeme volně dostupné obrázky s využitím modulu na Metodickém portálu RVP.CZ

Jako příspěvek k Týdnu otevřeného vzdělávání představil Metodický portál RVP.CZ nový modul Obrázky a citace (http://obrazky.rvp.cz/), který umí:

  1. Přeložit hledané slovo do angličtiny.
  2. Vyhledávat na více portálech najednou, nebo v jednom vybraném (v nabídce jsou nyní tyto weby: Flickr, Wikimedia, Pixabay, OpenCliparts, Wiki na Metodickém portálu RVP.CZ, New York Public Library).
  3. Vygenerovat plnohodnotnou citaci, popř. upozornit na obrázek, který není možné podle zadaných kritérií správně citovat (nejčastěji se jedná o situaci, kdy autor přiřadil licenci CC, ale neuvedl své jméno ani přezdívku).

Obr. 5. Titulní strana modulu Obrázky a citace.

Po klepnutí na náhled vybraného obrázku se nabídne pole s informacemi o obrázku (obr. 6), odkazem (po klepnutí na odkaz snadno uživatel stáhne obrázek do svého zařízení) a vygenerovanou citací, kterou stačí zkopírovat a vložit do příslušného dokumentu (obr. 7).

Obr. 6. Základní informace o zvoleném obrázku.

Obr. 7. Automaticky vygenerovaná citace k obrázku.

Tým Metodického portálu RVP.CZ věří, že tento nástroj pomůže nejen učitelům, ale komukoli, kdo pracuje s prezentacemi, tvoří výukové materiály, nebo prostě potřebuje ilustrační fotografii a chce současně dodržovat zákonné normy.

Citace

   [1]     BRDIČKA, Bořivoj. Historie volného sdílení na internetu. Metodický portál: Články [online]. 03. 01. 2012, [cit. 2016-02-25]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/14887/HISTORIE-VOLNEHO-SDILENI-NA-INTERNETU.html>. ISSN 1802-4785.

   [2]     BRDIČKA, Bořivoj. Vliv volné dostupnosti materiálů na školství. Metodický portál: Články [online]. 05. 01. 2012, [cit. 2016-02-25]. Dostupný z WWW: <http://spomocnik.rvp.cz/clanek/14889/VLIV-VOLNE-DOSTUPNOSTI-MATERIALU-NA-SKOLSTVI.html>. ISSN 1802-4785.

K čemu slouží na nové titulce lišta s ikonami a jak si vložit doporučovaný blok

Nová titulní strana Metodického portálu RVP.CZ je rozdělena cca do 3 sekcí podle možnosti personifikace registrovaným uživatelem:

  1. Vrchní část je pro všechny uživatele stejná a nelze ji nijak upravovat;
  2. v prostřední části si může registrovaný uživatel nastavit, z jaké sekce vzdělávání chce zobrazovat nejnovější příspěvky v modulech Články, DUM a Diskuze (podrobněji jsme o tom psali v příspěvku Jak si na nové titulce nastavit stupeň vzdělávání nejnovějších článků, DUM a diskuzních příspěvků);
  3. v závěrečné části je naplnění obsahu již zcela na registrovaném uživateli.

Podrobnější přehled jednotlivých částí najdete v úvodním příspěvku Jak se orientovat na nové titulní straně Metodického portálu RVP.CZ. My se nyní zaměříme na plně upravitelnou, poslední část, a to konkrétně na lištu s ikonami a snadné vložení doporučených polí…

Registrovaný a přihlášený uživatel uvidí v poslední třetině titulní strany tuto lištu:

V levé části (označeno číslem 1) jsou ikony, resp. nástroje, kterými si může uživatel přidávat obsah na svou titulku. Této části se budeme podrobně věnovat v navazujících příspěvcích.

V pravé části (označeno číslem 2) je banner Vložit doporučované bloky. Tým Metodického portálu RVP.CZ zde připravil zajímavý obsah pro snadné vložení. Nabídka bude průběžně doplňována a obměňována.

Jaké bloky doporučujeme pro podzim 2015?

Informační kanály (díky RSS se v bloku zobrazují nejnovější příspěvky s daného webu)

  • EDUin
  • Česká škola
  • MŠMT
  • NÚV

Moderní technologie ve výuce

  • Spomocník (RSS)
  • web Učte s námi (záložka)

Modul Diskuze

  • Nejnovější příspěvky v diskuzi PEPOUŠova vlnobití k tématu Škola a zákonní zástupci

Kolekce na Metodickém portálu RVP.CZ 

  • Vlastivěda ČR pro 1. stupeň

Jak si vybraný blok přidat na svou titulku

Jak už pole napovídá, stačí klepnout na pole Přidat. Blok se automaticky přidá pod lištu s ikonami v přednastaveném formátu. Ten lze ale samozřejmě změnit. Stačí najet myší na jeho název a zobrazí se editační možnosti:

  1. Úprava velikosti bloku a počtu zobrazených příspěvků (viz dále).
  2. Kurzor myši se změní, aby bylo možné s celým blokem pohybovat. Stačí tedy podržet levé tlačítko myši a přesouvat pole na zvolené místo. K dispozici jsou 3 sloupce.
  3. Smazání bloku.

Jak změnit velikost pole nebo počet zobrazených příspěvků

Klepnutím na ikonu tužky (viz obrázek výše, označeno číslem 1) zobrazíte možnosti nastavení daného pole. Můžete:

  1. upravit počet zobrazených nejnovějších příspěvků (v rozmezí 1–15);
  2. upravit velikost pole (malé 1×1 nebo vysoké 1×2)

Nezapomeňte své úpravy uložit klepnutím na tlačítko (na obrázku výše označeno číslem 3).


Jaká pole byste doporučili vy? Napište do modulu Diskuze, pokud bude shoda, rádi připravíme. 

Jak si na nové titulce nastavit stupeň vzdělávání nejnovějších článků, DUM a diskuzních příspěvků

Nová titulní strana Metodického portálu RVP.CZ je rozdělena cca do 3 sekcí podle možnosti personifikace registrovaným uživatelem:

  1. Vrchní část je pro všechny uživatele stejná a nelze ji nijak upravovat;
  2. v prostřední části si může registrovaný uživatel nastavit, z jaké sekce vzdělávání chce zobrazovat nejnovější příspěvky v modulech Články, DUM a Diskuze (podrobněji viz níže);
  3. v závěrečné části je naplnění obsahu již zcela na registrovaném uživateli.

Podrobnější popisy jednotlivých částí najdete v předchozím příspěvku Jak se orientovat na nové titulní straně Metodického portálu RVP.CZ. Tento příspěvek se věnuje možnostem prostřední části…

Nastavitelná jsou pouze pole v pravé části stránky:

Najetím myší na některý z vybraných nadpisů se registrovanému uživateli nabídne možnost úprav (ikona tužky).

Registrovaný uživatel si zde může nastavit:

  1. typ vzdělávání;
  2. počet zobrazených příspěvků.

Vše je pak už jen potřeba potvrdit klepnutím na tlačítko Uložit.

Pokud registrovaný uživatel nechá původní nastavení, budou se mu zobrazovat vždy tři nejnovější články, DUM a příspěvky v diskuzi bez ohledu na to, do jakého stupně vzdělávání byly vloženy.

Jak se orientovat na nové titulní straně Metodického portálu RVP.CZ

Slibované se stalo skutečností – máme novou titulní stranu Metodického portálu RVP.CZ. Co bylo naším cílem:

  • vytvořit modernější a odlehčený design titulní strany
  • nabídnout registrovaným uživatelům možnost personifikovat si informace podle jejich zájmů
  • zdůraznit sdílení a komunikaci (nejen) na sociálních sítích
  • zpřístupnit lépe možnost rozšířeného vyhledávání napříč moduly Metodického portálu RVP.CZ

Posuďte, zda (a jak) se nám to povedlo.

  1. Sekce Doporučujeme nahrazuje velký banner. Jednotlivé karty se dynamicky střídají, ale lze jimi i proklikávat. Klepnutím na Zobrazit celý příspěvek se dostanete k odkazovanému materiálu.
  2. Bannery, které umožňují snadné zobrazení důležitých informací, popř. vstup do diskuzního fóry Metodického portálu RVP.CZ (Mám dotaz).
  3. Pole pro vyhledávání s možností pokročilého (rozšířeného) vyhledávání s volbou prohledávaných modulů.
  4. Sekce věnovaná webinářům včetně prokliku na základní rozcestník (Digifolio), kalendáře plánovaných akcí, odkaz na sekci Webináře v modulu AudioVideo nebo novou funkci s připomínáním webinářů na e-mail uživatele.
  5. Video týdne, náhled do galerie, resp. reklamní sdělení.

Tuto část vidí všichni uživatelé stejnou a nelze ji ani z pozice registrovaného uživatele nijak upravovat.

  1. Modul Burza a nejnovější „inzeráty“.
  2. Metodický portál RVP.CZ má profily na třech soc. sítích (viz obr. 3). Na titulku jsme zvolili příspěvky Metodického portálu RVP.CZ na sociální síti Twitter, kde naleznete nejen výběr našich nejnovějších materiálů a textů, ale také informace ze stránek MŠMT a další zajímavé „tweety“, které se věnují školství a vzdělávání.
  3. Odkazy na profily Metodického portálu RVP.CZ na sociálních sítích Fabecook, Twitter, Google+.

Tuto část vidí všichni uživatelé stejnou a nelze ji ani z pozice registrovaného uživatele nijak upravovat.

  1. Nejnovější články (registrovaný uživatel si může nastavit počet zobrazovaných článků  a stupeň vzdělávání, ze kterého mají články pocházet).
  2. Nejnovější DUM (registrovaný uživatel si může nastavit počet zobrazovaných DUM a stupeň vzdělávání, ze kterého mají DUM pocházet).
  3. O čem se diskutuje – nejnovější příspěvky z modulu Diskuze  (registrovaný uživatel si může nastavit počet zobrazovaných příspěvků a stupeň vzdělávání, ze kterého mají příspěvky pocházet).
  4. Život na portále – příspěvky z dalších modulů kromě výše uvedených  (registrovaný uživatel si může nastavit počet zobrazovaných příspěvků).

Tuto část vidí neregistrovaní a registrovaní uživatelé stejnou do chvíle, kdy si registrovaný uživatel nastaví počet a typ zobrazovaných příspěvků. Lze ji tedy z pozice registrovaného uživatele částečně upravovat.

Osobní výběr nejen z Metodického portálu RVP.CZ je dostupný pouze registrovaným uživatelům, kteří si jej mohou nastavit podle svých zájmů a potřeb. Umožňuje:

  1. vložit si libovolný počet odkazů na stránky/weby, které často navštěvují (Záložky, obr. 1);
  2. vložit si jakýkoli kanál RSS, který zobrazuje nejnovější příspěvky na zvoleném webu/blogu (např. Spomocník, MŠMT, Česká školy, obr. 2);
  3. vložit si přehled svých kolekcí, které má uživatel vytvořené na Metodickém portálu RVP.CZ (Moje kolekce, obr. 3);
  4. … a ještě něco navíc (obr. 4)

Tuto část vidí pouze registrovaní uživatelé a ti ji také mohou zcela upravovat.


 V navazujících příspěvcích se budeme věnovat podrobněji ovládání jednotlivých prvků a jejich nastavení tak, aby každý uživatel mohl využít všech nových funkcí titulky Metodického portálu RVP.CZ. 

 

 

 

 

Máte k nové titulce nějaké připomínky, náměty na vylepšení? Napište nám do diskuze >>

Uzavíráme seriál Průvodce portálem a představujeme…

Rok 2014 je téměř za námi, a tak se sluší shrnout, co jsme v blogu v průběhu tohoto roku publikovali. Konkrétně se zaměříme na seriál Průvodce portálem…

Průvodce portálem

Cílem seriálu bylo v průběhu roku 2014 nabídnout novým i stávajícím uživatelům pravidelný celoroční seriál, který bude seznamovat s funkcemi Metodického portálu RVP.CZ, jejich praktickým využitím, a který bude obsahovat návod, jak s takovou funkcí pracovat.

Měsíc Název příspěvku, odkaz
LEDEN Jak se orientovat v modulu Články
ÚNOR Jak vyhledávat v modulu DUM
BŘEZEN Představujeme: Kolekce na Metodickém portálu RVP.CZ
DUBEN Jak hledat v modulu Diskuze
KVĚTEN Rozšířené vyhledávání aneb Prohledávejte všechny moduly
ČERVEN Jak využít funkci náhledu v modulu DUM
ČERVENEC – SRPEN Jak vytvořit „tichý koutek“ pro spolupráci týmu v modulu Digifolio
ZÁŘÍ Jak využít funkci doporučit materiál v modulu DUM
ŘÍJEN Jak na modul Burza
LISTOPAD Jak využít modul Wiki pro přípravu mezitřídního projektu

Jaký seriál pro vás chystáme v roce 2015?

Pokusíme se zmapovat to nej…  z každého aktivního modulu a nabídnout souhrnný přehled v blogovém příspěvku. V mapování nám můžete pomoct i vy – stačí, když v komentářích jednotlivých příspěvků doplníte svůj tip na nej… (nejzajímavější, nejkomentovanější, nejvíce zobrazovaný, nejkontroverznější apod.) příspěvek, který byl publikovaný v daném měsíci. Těšíme se na vaše tipy.

První příspěvek očekávejte v první polovině února.

Prozatím nám dovolte popřát vám krásné svátky, načerpání energie v kruhu rodinném a šťastný vstup do roku 2015.

B. Madejová [CC BY-NC-SA] v modulu Wiki

Jak využít modul Wiki k přípravě mezitřídního projektu?

Komunitní moduly Wiki a Digifolio umožňují různé stupně nastavení „viditenosti“ tvořených/vytvořených stránek. Toho lze velmi dobře využít, pokud chcete s kolegy připravit společnou akci – celodenní výlet, vycházku do okolí školy, propojenou výuku několika tříd, hodinu s prvky CLIL nebo mezitřídní projekt…

1. Vytvořte stránku podřízenou vašemu profilu v modulu Wiki (Moje stránka)

Jako přihlášený uživatel si zobrazíte titulní stránku modulu Wiki (http://wiki.rvp.cz). Vpravo nahoře (v administračním panelu) klepnete na Moje stránka.

Zobrazíte si svůj profil v modulu Wiki, který si můžete podle libosti upravovat (v nabídce najdete Upravit stránku / Editovat stránku). Pro tvorbu stránky ke spolupráci ale zvolte Vložit stránku.

Stránku pojmenujte, popř. již doplňte nějaký text, a klepněte na ikonu a text Uložit.

2. Nasdílejte stránku registrovaným uživatelům, se kterými chcete spolupracovat

Zobrazte rozbalovací nabídku pod popiskem Upravit stránku a zvolte Omezit přístup. Zde nastavte stránku jako soukromou a do pole Uživatel nebo skupina začněte psát jméno či příjmení spolupracovníka. Vyberte jeho jméno ze seznamu a klepněte Přidat oprávnění. Vše potvrďte klepnutím na Uložit změny.

Zkopírujte URL adresu stránky a pošlete ji kolegům, kterým jste stránku nasdíleli.

Poznámka: Může se stát, že se Vám jméno kolegy nezobrazuje. Požádejte kolegu, aby po přihlášení zobrazil modul Wiki, popř. s přímo zobrazil/upravil svou profilovou stránku Moje stránka v tomto modulu. Jeho jméno by se pak mělo v seznamu objevit bez problémů.

3. Vkládejte text, přílohy – prostě připravujte projekt

Zobrazte rozbalovací nabídku pod popiskem Upravit stránku a zvolte Editovat stránku. Ovládací panel nabízí nástroje ve formě ikon s popisky. Ikony jsou univerzální a jistě je budete znát z jiných programů.

4. Sledujte, co je na stránce nového

 Nástroj Historie vám umožní sledovat všechny změny v dokumentu včetně zobrazení těchto změn.

Navíc máte možnost nechat si zasílat upozornění o změnách dokumentu, abyste nemuseli neustále klikat na stránku v očekávání, co vaši spolupracovníci připsali nového.

5. Kdykoli si stránku zobrazte a pracujte s ní.

Všechny vytvořené podstránky najdete ve svém profilu Moje stránka ve formě „stromu“ (šedý panel vpravo).

Budeme rádi, když pak stránku zveřejníte jako inspiraci pro ostatní uživatele Metodického portálu RVP.CZ (viz bod 2, jen volba bude na Veřejné, či Napůl veřejné).

Příklady takto vytvořených stránek:

Jak na modul Burza (a co od něj můžete očekávat)

Nový modul Burza je místem, které umožňuje registrovaným uživatelům portálu zdarma vkládat a spravovat libovolný počet svých inzerátů pro cílovou skupinu školy, učitelé, žáci, rodiče a partneři rodiny ve vzdělávání. Inzerát se musí týkat vzdělávání v některé z kategorií burzy. Inzeráty jsou přístupné všem návštěvníkům portálu bez registrace.

Co modul Burza umožňuje?

  • Snadné vkládání inzerátů tříděných podle kategorií (tato funkce je dostupná pouze registrovaným uživatelům).
  • Vyhledávání (filtrování) podle typu (nabídka, poptávka, výměna), kategorie (viz níže), kategorie RVP (= stupně vzdělávání), kraje.
  • Rychlou možnost odpovědět na inzerát, a to i pro neregistrované uživatele. Odpověď přijde na e-mail zadavateli inzerátu a další komunikace se tak přesouvá do e-mailových schránek.

Jaké kategorie jsou v modulu Burza připraveny aneb Pro jaké inzeráty se modul hodí?

  • Odborný výcvik
  • Odborná praxe a maturitní zkouška
    • Odborná praxe
    • Témata profilové maturitní zkoušky
  • Další vzdělávání a stáže
    • DVPP
    • Koučování, mentoring
    • Stáž
  • Volnočasové aktivity
  • Stipendia, brigády a exkurze
    • Stipendium
    • Brigáda
    • Exkurze
  • Navázání spolupráce
  • Pozvánky
    • Den otevřených dveří
    • Veletrh
    • Soutěž
    • Další akce
  • Hmotný materiál, zařízení
    • Učebnice a knihy
    • Pomůcky do výuky
    • Vybavení místností
  • Prostory
    • Ubytování
    • Akce
  • Pracovní příležitost
  • Ostatní

Jak inzerát vložit?

Vkládání je velmi intuitivní. Stačí zadat název a obsah inzerátu, zařadit do správného typu a kategorie a odeslat ke schválení. Ideální pochopitelně je, pokud vyplníte i nepovinné položky – umožníte tak přesné oslovení cílové skupiny.

Jak na inzerát odpovědět?

Zobrazte celý inzerát kliknutím na Detail.

Po přečtení všech informací (včetně případných příloh) klepněte na Reagovat na inzerát. 

V automaticky vytvořeném okně napíšete svou odpověď a doplníte kontaktní email (registrovaným uživatelům se vyplní automaticky) a odešlete. Pak už je na zadavateli inzerátu kdy a jak se Vám ozve.

Své dotazy směřujte do modulu Diskuze.

Jak využít funkci doporučit materiál v modulu DUM

Určitě jste již někdy v Modulu DUM narazili na zajímavý materiál, který byste rádi co nejsnadněji a nejrychleji sdíleli s ostatními na sociálních sítích. V takovém případě Vám jistě přijde vhod stručný manuál na využití funkce doporučit materiál (krok po kroku):

  • Vyhledáte konkrétní materiál v Modulu DUM (podrobný návod zde).
  • Po pravé straně mezi ikonami Hodnocení materiálu a Licence naleznete ikonku Doporučit materiál.
  • Pod ikonkou Doporučit materiál naleznete ikonky Facebook, Tweet, Google+, pokliknutím na ně můžete Vaše oblíbené DUMy sdílet na sociálních sítích.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pro registrované uživatele je k dispozici rovněž prémiová funkce – přeposlání odkazu přátelům i sobě samým přímo do e-mailové schránky pomocí ikonky E-mail, tudíž není nutné odkaz složitě kopírovat a odesílat přes osobní e-mail (krok po kroku):

  • Po rozkliknutí ikonky E-mail se objeví podokno Adresát (e-mail), kde vyplníte adresu(y), na níž chcete daný DUM přeposlat.
  • V kolonce Zpráva můžete doplnit či pozměnit automaticky generovaný text s odkazem na konkrétní materiál.
  • Na požadovanou adresu(y) odešlete DUM kliknutím na ikonku Doporučit materiál.

Funkce doporučit materiál je mj. dostupná i v dalších modulech na RVP.CZ (Články, Odkazy, AudioVideo, Galerie a E-learning).

Věříme, že tato funkce pro Vás bude přínosem a že ji budete často využívat (nejen v modulu DUM).

Jak vytvořit „tichý koutek“ pro spolupráci týmu v modulu Digifolio

Modul Digifolio lze využít pro dva (zdánlivě rozdílné) účely – jako osobní elektronické portfolio a jako bezpečné prostředí pro komunikaci a sdílení ve skupině/skupinou. V tomto příspěvku se budeme věnovat možnosti týmového využití modulu Digifolio.

Proč využít ke komunikaci týmu funkci Skupiny v modulu Digifolio?

Předpokládejme, že máme tým (kolegyně učící stejný ročník, kolegové stejné aprobace, kolegyně používající stejné výukové metody či přístup, ředitelé škol jednoho kraje…) a potřebujeme:

  • ukládat dokumenty na jedno místo, abychom je všichni bezpečně našli;
  • sdílet zkušenosti s využitím jednoho dokumentu/zdroje, popř. formou diskuze navrhnout nějaká vylepšení;
  • rychle se dohodnout na určitém postupu či termínu schůzky;
  • prezentovat naše výsledky na webu bez toho, abychom věčně něco kopírovali, přesouvali a opakovaně vkládali;
  • nezatížit kolegy v týmu dalším vytvářením nových účtů;

Tak pro to všechno je možné na Metodickém portálu RVP.CZ vytvořit skupinu v modulu Digifolio a zde všechny výše zmíněné aktivity (a samozřejmě i další) provádět. Jak na to?

Jak vytvořit skupinu v modulu Digifolio?

Po přihlášení najdeme v liště modulu Digifolio záložku Skupiny. Stačí na ni přesunout kurzor a rozbalí se další nabídka. Zde zvolíme Moje skupiny. Následně se nám v prostředí pro administraci skupin zobrazí tlačítko Vytvořit skupinu.

Vytvořit novou skupinu

Obr. 1: Tvoříme skupinu

Jak nastavit skupinu?

Samozřejmě, že se vše odvíjí od účelu skupiny – my nyní hledáme pouze „tichý koutek“, kde se budeme v bezpečí domlouvat s konkrétními kolegy. V tom případě doporučujeme:

  • nastavit přidávání nových členů pouze na pozvání
  • nezveřejňovat skupinu v přehledu skupin modulu Digifolio
  • neomezovat práva ostatních členů skupiny
Uzavřená skupina

Obr. 2: Upravujeme nastavení skupiny

Jak pozvat uživatele do skupiny?

Pokud máme členy týmu mezi svými přáteli v modulu Digifolio, postačí tři jednoduché kroky:

  1. v záložce na liště modulu Digifolio zvolit Skupiny / Moji přátelé;
  2. kliknout na jméno toho přítele, kterého chceme pozvat do skupiny;
  3. v zobrazeném profilu vybrat název skupiny, do které chceme přítele pozvat.

Obr. 4: Zveme přítele do skupiny

Pokud nejsou všichni budoucí členové skupiny ještě našimi přáteli, je třeba je vyhledat. Tuto funkci najdeme na liště modulu Digifolio v záložce Skupiny / Najít přátele. Následuje stejný postup, jako je popsáno výše.

Co je dobré si ohlídat ANEB dva dobré tipy

Připravme několik diskuzních fór, včetně nějakého obecnějšího. Fóra můžeme dále členit na témata. Hlídejme si strukturu diskuze a připravujme dostatek fór a témat.

Obr. 5: Diskuzní fóra a témata

Soubory lze třídit do složek. Pokud chceme mít ve skupině pořádek a nabídnout členům přehledné uspořádání, všechny dokumenty, obrázky a soubory třiďme do složek, které budou mít i kvalitní popisky.

Obr. 6: Práce se složkami

Obr. 6: Práce se složkami

A jaké zajímavé tipy pro práci ve skupině modulu Digifolio máte vy?

Naposledy aktualizováno 18 říjen 2017, 11:01
http://goo.gl/cAEbx, licence CC-BY-NC-SA
http://goo.gl/cAEbx, licence CC-BY-NC-SA

Potřebujete ještě něco vědět? Je něco nejasného?

Neváhejte se zeptat přímo zde pomocí komentáře! 

Nejčastěji vyhledáváme na Metodickém portálu RVP.CZ dvěma základními způsoby:
  1. v rámci zvoleného modulu a podle struktury rámcového vzdělávacího programu daného stupně vzdělávání;
  2. fulltextem.
V tomto příspěvku se tedy podíváme trochu blíž právě na fulltextové vyhledávání.  

Kde vlastně ten fulltext najdete?

Okno pro fulltextové vyhledávání je primárně k dispozici v každém modulu vedle pole s přihlášením uživatele.

Podle obrázků je jasné, že některé moduly umožňují prohledávat napříč portálem a některé umožňují prohledávat jen samotný jeden modul. Co když ale chci vyhledat postupně ve všech modulech jedno stejné klíčové slovo? Doporučujeme využít rozšířené vyhledávání.

Jak vyvoláme rozšířené vyhledávání a jak jej můžeme používat?

Rozšířené vyhledávání nejrychleji zobrazíme z titulní stránky kliknutím na Pokročilé hledání. Další variantou je, že v kterémkoli modulu zvolíme pod vyhledávacím okénkem volbu "na portále", a pak si rozklikneme Volba prohledávaných modulů a webů pod správou NÚV.

 

Pak už jen stačí prostřednictvím háčků označit konkrétní prostředí, kde chcete vyhledávat. Výhodou je, že už zde vidíte, kolik výsledků je k dispozici, takže můžete některé moduly zcela vyřadit.

Tip pro vás (od vedoucí Metodického portálu RVP.CZ)

Když prohledávám celý portál, postupuji takto:

  1. Zobrazím si rozšířené vyhledávání.
  2. Kliknutím na žádné pod tmavou lištou si všechna políčka "vyčistím".
  3. Postupně zaklikávám jednotlivé moduly a zobrazuji si výsledky, tj. nikdy nemám zakliknuto víc než jedno políčko pro vyhledávání. Mám tak jistotu, že nepřeskočím žádný modul a prohledám vše důkladně.

Mohlo by se vám hodit

  • Modul Odkazy je v prvním sloupci na konci. Strukturou totiž zapadá do modulu Články, proto je právě v tomto sloupci.
  • Kolekce naleznete ve druhém sloupci. Je to z toho důvodu, že jako první byly kolekce spuštěny právě v modulu DUM.
  • Pohledy v modulu Digifolio hledejte pod názvem portfólia.
  • Nově jsme přidali i vyhledávání v modulu AudioVideo - hledejte zde především webináře a virtuální hospitace z projektu Kurikulum G.

Originální příspěvek zobrazíte v blogu Referát metodického portálu >>ZDE<<.

Pohled byl zobrazen 1013x od 30 květen 2014 do 17 říjen 2017