5.1 Vzdělávací obor - Další cizí jazyk - doporučení

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                                               
Doporučení, inspirace a náměty
                                                                                                                                                                                               

Komentáře k práci učitele se vzdělávacím obsahem v Dalším cizím jazyce pro žáky s LMP

   Zařazení vzdělávacího oboru Další cizí jazyk umožní žákům s LMP chápání a objevování skutečností, které přesahují oblast zkušeností zprostředkovaných mateřským jazykem. Zařazení této vzdělávací oblasti jim pomůže snížit jazykové bariéry a umožní poznávat odlišnosti ve způsobu života lidí jiných zemí i jejich odlišné kulturní tradice nejen v rámci integrované Evropy.
   Znalost základů cizího jazyka jim pomáhá překonat jazykovou bariéru při cestách do zahraničí, připravuje je k praktickému užívání jazyka, zlepšuje jejich postavení při přechodu do středního vzdělávání i při uplatnění na trhu práce, a tím zamezuje jejich společenské izolaci.
   Cílem výuky cizího jazyka je, aby v něm žáci dokázali komunikovat na základní úrovni především v oblasti jeho zvukové podoby. Jedná se o osvojování jazyka/řečových dovedností a základů pravidel komunikace pro běžné každodenní situace, se kterými se žáci mohou setkat. Rozsah slovní zásoby se přizpůsobuje nejen komunikativním cílům výuky, ale především možnostem konkrétního žáka.
   V rámci vzdělávacího oboru Další cizí jazyk jsou žáci s LMP vzděláváni postupně ve všech čtyřech jazykových dovednostech (poslech s porozuměním, mluvení, čtení s porozuměním a psaní). Důraz je kladen na seznámení se s jazykem, s kulturou národů komunikujících uvedeným jazykem, částečně pak na poslech s porozuměním, mluvení a čtení s porozuměním. Psaní může být zařazováno dle schopností a dovedností jednotlivých žáků s LMP. V rámci dalšího cizího jazyka jsou již zařazeny všechny 4 dovednosti; jednotlivé očekávané výstupy a rozsah učiva je předkládán v minimálním rozsahu; vyučujícím je tak dán prostor na případné rozšíření v souladu s Doporučením školského poradenského zařízení.

Komentáře k výběru učiva

Učivo navrhované pro Další cizí jazyk:

  • jednoduchá sdělení – pozdravy, poděkování, představování, přivítání, omluva, žádost o pomoc, souhlas a nesouhlas, blahopřání
  • slovní zásoba k tematickým okruhům – barvy, čísla, rodina, škola, nakupování, zvířata, části těla, místo, kde žiji; počasí, oblečení, stravovací návyky, kalendář, volný čas
  • mluvnice – základní gramatické struktury a typy vět, jsou-li součástí osvojeného repertoáru; důraz je kladen na pochopení komunikačního záměru.

Komentáře k metodám práce s žákem s LMP v Dalším cizím jazyce

   Při nácviku jednotlivých jazykových dovedností (poslech s porozuměním, mluvení, čtení s porozuměním a psaní) je nezbytné metody přizpůsobit tak, aby bylo zařazeno segmentování textu na krátké celky, zaručeno časté opakování a fixování učiva vzhledem k snadné unavitelnosti žáka, problémům v rovině rozsahu krátkodobé a dlouhodobé paměti, tempa, poruch pozornosti či respektování učebních stylů atd. Instrukce pro žáka s LMP musí být jasné, stručné a jednoznačné; nutné je ověřit porozumění zejména při zahájení jednotlivých úkolů či podpořit žáka názorným příkladem.
   Vzhledem k obecně nízkému sebehodnocení a sebevědomí žáků s LMP je nezbytné oceňovat dílčí úspěch žáka; povzbuzovat ho při výkonu; pozitivně hodnotit a motivovat. Nezbytný je osobní příklad učitele a vytvoření celkově kladné atmosféry ve třídě, aby se žák s LMP cítil bezpečně.

Komentáře k využití učebních pomůcek při práci se žákem s LMP v Dalším cizím jazyce

   V rámci vzdělávacího oboru Další cizí jazyk je vhodné ve výuce využít pomůcky napomáhající vizualizaci (písmena, obrázky, loutky atd.); dle možností zařadit práci s moderními ICT technologiemi. Vzhledem k nižším motorickým dovednostem je vhodné zařazovat aktivity, které podporují rozvoj hrubé i jemné motoriky. Nutné je využívat pomůcky, které žákovi s LMP pomohou zvládnout časovou orientaci a se všemi využívanými pomůckami zařazovat takové metody práce, které přispívají k udržení jeho pozornosti.
   Využití veškerých pomůcek by mělo být v souladu s Doporučením školského poradenského zařízení.

Navigace

«  O průvodci a úpravách (úvod) «

  Úpravy ŠVP

  Plány (IVP, PLPP)

 

  Obsah RVP ZV 

‹   Jazyk a jazyková komunikace

Odkaz na očekávané výstupy

Očekávané výstupy se zobrazí po kliknutí na tematický celek vzdělávacích oborů.

5.1.3 Další cizí jazyk

POSLECH S POROZUMĚNÍM
MLUVENÍ
ČTENÍ S POROZUMĚNÍM
PSANÍ

 

 

 

 

 

 

 

 

Odpovědi na často kladené dotazy

Pohled byl zobrazen 2195x od 21 leden 2016 do 28 březen 2024