Odraz SPU ve výuce
Specifická porucha učení se komplexně promítá do mnoha vyučovacích předmětů, nejen do zvládání českého jazyka a cizích jazyků, jak se dříve předpokládalo. Kromě vlastních akademických deficitů většina žáků/studentů s SPU trpí nízkým sebevědomím a sebepojetím. Pokud se jim něco podaří, považují to za dílo tzv. náhody.
Ve kterých vyučovacích předmětech a jejich konkrétních oblastech může specifická porucha učení negativně ovlivnit výkon žáka:
český jazyk
- pravopis
- sloh, hlavně v písemné podobě – včetně vlastní přípravy a postupu zpracování
- čtení pro schopnost vlastního učení, tj. problémy s porozuměním čteného textu;
- problém s psaním a výslovností artikulačně náročných slov
- četba a následně pak vedení čtenářských deníků
- reprodukce nahlas čteného textu v důsledku nedobré čtenářské kvality, např. dvojí čtení přetrvávající převážně i v tzv. skryté formě ve vyšších třídách ZŠ
- mluvnice, tvarosloví, aplikace gramatických pravidel do písemné podoby, obtíže může činit i větný rozbor
cizí jazyk
- problémy ve čtení stejné jako v českém jazyce
- obtíže v zapamatování si nových tvarů písmen
- obtíže v zapamatování si slov a frazeologie
- jiná akustická a grafická podoba slov při stejném obsahovém významu
- neobvyklá výslovnost
- neobvyklý pravopis
matematika
- pochopení vztahu mezi čísly a konkrétním množstvím
- pochopení smyslu slovní úlohy, jejího zadání, problémy s formulací odpovědi
- prostorové a plošné vztahy v geometrii
- analogie, časové souvislosti
- číselné řady sestupné, vzestupné
- pamětné počítání včetně násobilky, dělení
- matematické vzorce, jejich vštípení, výbavnost, použití
naukové předměty
- důraz na získávání informací čtením
- samostatná práce s uloženým textem
- psaní výpisků z rozsáhlého textu je hlavně pro dyslektika náročné
- nesprávný zápis informací do sešitu a zpětně jejich špatné na-učení se ze sešitu
přírodovědné předměty – názvosloví
- osvojení si definic, vzorců
- aplikace naučených definic a vzorců
- symbolika písmen a číslic
hudební výchova
- obtíže v dodržování a pochopení rytmu
- problémy se zapamatováním melodie a její reprodukcí
- zvládnutí not v notové osnově
- osvojení si znalostí z dějin hudby v důsledku nesprávných zápisků z tabule apod.
tělesná výchova
- případné obtíže vyplývají z celkové menší obratnosti dětí především v mladším věku. Na 2. stupni ZŠ bývají více kompenzované, objevují se spíše u těžkých forem SPU. Jedinci mají problém s cvičeními závisejícími na dobré pohybové koordinaci, bývají nešikovní při míčových hrách apod.
pracovní vyučování
- případné obtíže vyplývají opět z celkové menší motorické obratnosti. Významněji se promítají do práce dítěte na prvním stupni základní školy. U žáků na 2. stupni ZŠ jsou vzácnější, objevuje se spíše u těžkých forem SPU. Žáci mají problém s přesností, úhledností výrobků, nezvládají práci v dílně, neumí např. rovně uříznout dřevo, ustříhnout plech. Obtížně pracují s montážními stavebnicemi. Nezvládnou úhledně šít, vyšívat, při vaření např. úhledně nakrájet zeleninu aj.
výtvarná výchova
- obtíže souvisejí s celkové menší motorickou obratnosti především v motorice jemné. Kvalita kresby je na mnohem nižší úrovni, než je fyzický věk dítěte přes jeho i nesporně dobrý intelekt.
- linie čar bývají neplynulé, roztřesené, častý bývá zvýšený přítlak na kreslící náčiní;
- žák část gumuje, překresluje, snaží se k dokonalejším tvarům použít kružítko, pravítko, křivítko apod.
- nepřesně vybarvují, přetahují obrysové linie;
- jednotlivé velikostní parametry znázorněných prvků kresby jsou nesouměrné
Upozornění:
Musíme si uvědomit, že v této kapitole jsou uvedeny nejčastější možné projevy znesnadňující žákům s SPU osvojování nových vědomostí a dovedností. Variabilita možných projevů je však velká, ne všechny jsou zde uvedeny a také ne všechny z nich se musí nutně objevit u každého diagnostikovaného dítěte/žáka/studenta.