5.5.1 Vzdělávací obor - Dějepis - Křesťanství a středověká Evropa
Křesťanství a středověká Evropa
žák
D-9-4-01 popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku příchodu nových etnik, christianizace a vzniku států
D-9-4-02 porovná základní rysy západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kulturní oblasti
D-9-4-03 objasní situaci Velkomoravské říše a vnitřní vývoj českého státu a postavení těchto státních útvarů v evropských souvislostech
D-9-4-04 vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám
D-9-4-05 ilustruje postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti, uvede příklady románské a gotické kultury
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
D-9-4-03p uvede první státní útvary na našem území
D-9-4-03p má základní poznatky z období počátků českého státu
D-9-4-04p zná úlohu a postavení církve ve středověké společnosti
D-9-4-04p charakterizuje příčiny, průběh a důsledky husitského hnutí
D-9-4-05p rozeznává období rozkvětu českého státu v době přemyslovské a lucemburské
D-9-4-05p uvede nejvýraznější osobnosti přemyslovského a lucemburského státu
Navigace
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP
D-9-4-04p zná úlohu a postavení církve ve středověké společnosti
Žáci s LMP by měli dokázat pochopit a říci, že drtivá většina Evropanů té doby byli hluboce věřící křesťané, tedy že chodili do kostelů, modlili se a věřili v Ježíše Krista, v peklo a ráj. A proto velmi ctili kněze a celou církevní instituci.
D-9-4-05p rozeznává období rozkvětu českého státu v době přemyslovské a lucemburské
Zejména vyjmenováním známých památek a úspěchů z dob nejslavnějších českých králů lze od žáků s LMP očekávat vyjádření o středověkém rozkvětu českého státu. Na přehledné mapě ideálně s barevným odlišením by také měli být schopni ukázat dobový územní rozmach českého státu. Práce s mapou však obecně bývá u těchto žáků problematická.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy |
Indikátory |
žák |
žák |
- popíše podstatnou změnu evropské situace, která nastala v důsledku příchodu nových etnik, christianizace a vzniku států |
1. časově určí příchod nových etnik na evropské území a jejich vliv na další evropský vývoj |
- porovná základní rysy západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské kulturní oblasti |
1. určí oblasti a osobnosti západoevropské, byzantsko-slovanské a islámské středověké kultury |
- objasní situaci Velkomoravské říše a vnitřní vývoj českého státu a postavení těchto státních útvarů v evropských souvislostech |
1. charakterizuje postavení Velkomoravské říše v evropských souvislostech |
- vymezí úlohu křesťanství a víry v životě středověkého člověka, konflikty mezi světskou a církevní mocí, vztah křesťanství ke kacířství a jiným věroukám |
1. určí úlohu křesťanství ve středověké společnosti |
- ilustruje postavení jednotlivých vrstev středověké společnosti, uvede příklady románské a gotické kultury |
1. popíše sociální strukturu agrární středověké společnosti v našich zemích v období do 13. století a roli jednotlivých vrstev v ní |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- mít základní poznatky z období počátku českého státu
- vědět o význačných osobnostech našich dějin
- mít představu o významných historických událostech v naší zemi