5.8.2 Vzdělávací obor - Tělesná výchova - 2. období 1. stupně

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                  
Úrovně očekávaných výstupů
                                                                                                                                                                  
 

Tělesná výchova 2. období 1. stupně

žák

TV-5-1-01 podílí se na realizaci pravidelného pohybového režimu; uplatňuje kondičně zaměřené činnosti; projevuje přiměřenou samostatnost a vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti
TV-5-1-02 zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení, především v souvislosti s jednostrannou zátěží nebo vlastním svalovým oslabením
TV-5-1-03 zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti; vytváří varianty osvojených pohybových her
TV-5-1-04 uplatňuje pravidla hygieny a bezpečného chování v běžném sportovním prostředí; adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka
TV-5-1-05 jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti spolužáka a reaguje na pokyny k vlastnímu provedení pohybové činnosti
TV-5-1-06 jedná v duchu fair play: dodržuje pravidla her a soutěží, pozná a označí zjevné přestupky proti pravidlům a adekvátně na ně reaguje; respektuje při pohybových činnostech opačné pohlaví
TV-5-1-07 užívá při pohybové činnosti základní osvojované tělocvičné názvosloví; cvičí podle jednoduchého nákresu, popisu cvičení
TV-5-1-08 zorganizuje nenáročné pohybové činnosti a soutěže na úrovni třídy
TV-5-1-09 změří základní pohybové výkony a porovná je s předchozími výsledky
TV-5-1-10 orientuje se v informačních zdrojích o pohybových aktivitách a sportovních akcích ve škole i v místě bydliště; samostatně získá potřebné informace
TV-5-1-11 adaptuje se na vodní prostředí, dodržuje hygienu plavání, zvládá v souladu s individuálními předpoklady plavecké dovednosti
TV-5-1-12 zvládá v souladu s individuálními předpoklady vybranou plaveckou techniku, prvky sebezáchrany a bezpečnosti

 

Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:

žák

TV-5-1-01p chápe význam tělesné zdatnosti pro zdraví a snaží se začleňovat pohyb do denního režimu
TV-5-1-02p zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení v souvislosti s vlastním svalovým oslabením
TV-5-1-03p zdokonaluje základní pohybové dovednosti podle svých pohybových možností a schopností
TV-5-1-04p uplatňuje hygienické a bezpečnostní zásady pro provádění zdravotně vhodné a bezpečné pohybové činnosti
TV-5-1-05p reaguje na pokyny k provádění vlastní pohybové činnosti
TV-5-1-06p dodržuje pravidla her a jedná v duchu fair play
        -           zlepšuje svou tělesnou kondici, pohybový projev a správné držení těla
        -           zvládá podle pokynu základní přípravu organismu před pohybovou činností i uklidnění organismu po ukončení činnosti a umí využívat cviky na odstranění únavy

Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP

Náměty pro pohybové činnosti žáků v režimu školy

FZ - POHYB Příklady cvičení.pdf

3MB | Středa, 18 srpen 2021 | Detaily

Navigace

Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu

Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP v oboru Tělesná výchova

TV-5-1-01p – chápe význam tělesné zdatnosti pro zdraví a snaží se začlenit pohyb do denního režimu

   Naplnění výstupu vyplývá z činnosti v celém vyučovacím předmětu i v režimu školy.

TV-5-1-02p – zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení v souvislosti s vlastním svalovým oslabením

   Výstup vyplývá z případných svalových i jiných tělesných oslabení žáka. Měl by být uplatňován nejen v TV, ale především by měly být korekce přenášeny do všech vyučovacích předmětů – správné sezení, protahovací a relaxační cvičení při únavě. Především u žáků s LMP by měli učitelé usilovat o to, aby si osvojili jednoduché korektivní cviky a zařazovali je na pokyn učitele, postupně i samostatně.

TV-5-1-03p – zdokonaluje základní pohybové dovednosti podle svých pohybových možností a schopností

   Výstup směřuje k individualizaci při osvojování pohybových dovedností a rozvoje pohybových schopností u žáků s LMP. Je třeba ukazovat žákům, co je pro ně vhodné a vést je i k samostatné pohybové aktivitě (na základě jejich potřeb a výsledků). Vhodná je spolupráce s rodiči žáků, kteří mohou úsilí školy doplňovat dalšími aktivitami v režimu dne.

TV-5-1-04p – uplatňuje hygienické a bezpečnostní zásady pro provádění zdravotně vhodné a bezpečné pohybové činnosti

   Navazuje na výstup TV-3-1-04p. Na konci 1. stupně by měli žáci uplatňovat hygienické návyky zcela samostatně.

TV-5-1-05p – reaguje na pokyny k provádění vlastní pohybové činnosti

   Jde o prohlubování výstupu TV-3-1-05p.

TV-5-1-06p – dodržuje pravidla her a jedná v duchu fair play

   Pro žáky s LMP musí jít o jednoduchá pravidla her a soutěží, která se ve výuce často opakují, musí mít příležitost si je osvojit a uplatňovat je. Pro tyto žáky je poměrně obtížné, když se pravidla často mění a když se vytvářejí nové varianty her.

 

Indikátory očekávaných výstupů

Očekávané výstupy – 2. období 1. stupeň

Indikátory

žák

žák

 - podílí se na realizaci pravidelného pohybového režimu; uplatňuje kondičně zaměřené činnosti; projevuje přiměřenou samostatnost a vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti

1. se denně účastní (v režimu školy) pohybových aktivit se střední nebo vyšší intenzitou zatížení a usiluje o to, aby se těmto aktivitám věnoval alespoň jednu hodinu denně
2. uvede základní ukazatele tělesné zdatnosti a příklady jejich rozvoje
3. ve svých pohybových aktivitách uplatňuje činnosti pozitivně ovlivňující zdravotně orientovanou zdatnost (aerobní zdatnost, svalovou sílu, svalovou vytrvalost, pohyblivost, složení těla: složky zdravotně orientované zdatnosti jsou: aerobní zdatnost vztahující se ke spotřebě kyslíku (také kardiovaskulární zdatnost), svalová zdatnost vztahující se k svalové síle, svalové vytrvalosti a pohyblivosti a složení těla vztahující se zejména k tělesné hmotnosti)
4. (s pomocí dospělých) pravidelně sleduje ukazatele své tělesné zdatnosti a jejich vývoj
5. udržuje dobrou úroveň své tělesné zdatnosti

 - zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení, především v souvislosti s jednostrannou zátěží nebo vlastním svalovým oslabením

1. vyjmenuje hlavní znaky vadného držení těla
2. pojmenuje (ukáže na obrázku, na spolužákovi, na sobě) hlavní svalové skupiny, které je třeba posilovat a které protahovat
3. ve svém pohybovém režimu uplatňuje protahovací, posilovací a relaxační cvičení

 - zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti; vytváří varianty osvojených pohybových her

1. zvládá základní dovednosti osvojované v tematickém okruhu Činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností
2. uplatňuje základní dovednosti spojené s pobytem v přírodě

3. vytváří varianty jednoduchých pohybových her

 - uplatňuje pravidla hygieny a bezpečného chování v běžném sportovním prostředí; adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka

1. používá oblečení a obuv vhodnou pro dané pohybové aktivity
2. po ukončení pohybových aktivit dbá na osobní hygienu
3. dodržuje pravidla bezpečnosti podle příslušného prostředí (hřiště, bazén, kluziště apod.) a činnosti
4. předvede v modelové situaci přivolání první pomoci a správnou komunikaci s operátorem
5. poskytne první pomoc při drobných poraněních

 - jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti spolužáka a reaguje na pokyny k vlastnímu provedení pohybové činnosti

1. ukáže spolužákovi např. základní postoj při míčových hrách, správné držení míče, hokejky, pálky a opraví případné chyby u spolužáka
2. svými slovy zhodnotí spolužákovo provedení vybrané pohybové dovednosti
3. upraví svou pohybovou činnost na základě učitelova pokynu

 - jedná v duchu fair play: dodržuje pravidla her a soutěží, pozná a označí zjevné přestupky proti pravidlům a adekvátně na ně reaguje; respektuje při pohybových činnostech opačné pohlaví

1. vysvětlí podstatu chování fair play
2. svým chováním dává najevo, že přijímá porážku v soutěži
3. vysvětlí základní pravidla vybraných pohybových nebo sportovních her
4. podílí se na řízení utkání či soutěže
5. upraví pravidla vybrané hry tak, aby byla vhodná pro příslušné prostředí
6. při pohybových aktivitách bere ohled na rozdíly mezi chlapci a děvčaty

 - užívá při pohybové činnosti základní osvojované tělocvičné názvosloví; cvičí podle jednoduchého nákresu, popisu cvičení

1. předvede několik jednoduchých cviků a označí je tělocvičným názvoslovím
2. předvede pohybovou činnost podle předloženého nákresu
3. předvede jednoduchou pohybovou dovednost podle předloženého popisu cvičení

 - zorganizuje nenáročné pohybové činnosti a soutěže na úrovni třídy

1. sestaví propozice jednoduché třídní soutěže
2. zorganizuje nebo spoluorganizuje v rámci třídy jednoduchou sportovní soutěž nebo nacvičí se spolužáky jednoduchou pohybovou skladbu
3. navrhne jednoduchou pohybovou hru v rámci vycházky, školního výletu, exkurze či pobytu v přírodě

 - změří základní pohybové výkony a porovná je s předchozími výsledky

1. změří, zapíše a vyhodnotí spolužákův výkon v konkrétní osvojované pohybové dovednosti (v jiných pohybových aktivitách)
2. přiměřeně ohodnotí na desetistupňové škále pohybovou sestavu spolužáka
3. změří svůj pohybový výkon v testech zdatnosti
4. zhodnotí vývoj své zdatnosti, posoudí, zda své výkony zlepšil nebo zhoršil

 - orientuje se v informačních zdrojích o pohybových aktivitách a sportovních akcích ve škole i v místě bydliště; samostatně získá potřebné informace

1. vyhledá záznamy o sportovních akcích ve škole, v informačních zdrojích obce či v místních médiích
2. vyhledá na internetu školní stránky a orientuje se v sekci věnované sportu a pohybovým aktivitám
3. vyhledá informace o konané sportovní akci a referuje o jejím průběhu
4. připraví základní údaje o výsledcích sportovní akce pro školní časopis

 

Očekávané výstupy v RVP ZŠS

žák by měl

  • zlepšovat svou tělesnou zdatnost, pohybový projev a správné držení těla
  • podle pokynu uplatňovat v pohybovém režimu korektivní cvičení v souvislosti s vlastním zdravotním oslabením
  • rozvíjet základní pohybové dovednosti podle svých pohybových možností a schopností
  • rozumět základním termínům tělocvičné terminologie a reagovat na pokyny k provádění vlastní pohybové činnosti
  • zvládat podle pokynu základní přípravu organismu před pohybovou činností i uklidnění organismu po ukončení činnosti
  • využívat osvojené pohybové dovednosti při hrách a soutěžích
  • uplatňovat hygienické a bezpečnostní zásady pro provádění zdravotně vhodné a bezpečné pohybové činnosti
RVP ZV
Pohled byl zobrazen 6292x od 4 prosinec 2015 do 28 březen 2024