5.8.2 Vzdělávací obor - Tělesná výchova - 2. období 1. stupně
Tělesná výchova 2. období 1. stupně
žák
TV-5-1-01 podílí se na realizaci pravidelného pohybového režimu; uplatňuje kondičně zaměřené činnosti; projevuje přiměřenou samostatnost a vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti
TV-5-1-02 zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení, především v souvislosti s jednostrannou zátěží nebo vlastním svalovým oslabením
TV-5-1-03 zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti; vytváří varianty osvojených pohybových her
TV-5-1-04 uplatňuje pravidla hygieny a bezpečného chování v běžném sportovním prostředí; adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka
TV-5-1-05 jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti spolužáka a reaguje na pokyny k vlastnímu provedení pohybové činnosti
TV-5-1-06 jedná v duchu fair play: dodržuje pravidla her a soutěží, pozná a označí zjevné přestupky proti pravidlům a adekvátně na ně reaguje; respektuje při pohybových činnostech opačné pohlaví
TV-5-1-07 užívá při pohybové činnosti základní osvojované tělocvičné názvosloví; cvičí podle jednoduchého nákresu, popisu cvičení
TV-5-1-08 zorganizuje nenáročné pohybové činnosti a soutěže na úrovni třídy
TV-5-1-09 změří základní pohybové výkony a porovná je s předchozími výsledky
TV-5-1-10 orientuje se v informačních zdrojích o pohybových aktivitách a sportovních akcích ve škole i v místě bydliště; samostatně získá potřebné informace
TV-5-1-11 adaptuje se na vodní prostředí, dodržuje hygienu plavání, zvládá v souladu s individuálními předpoklady plavecké dovednosti
TV-5-1-12 zvládá v souladu s individuálními předpoklady vybranou plaveckou techniku, prvky sebezáchrany a bezpečnosti
Minimální doporučená úroveň pro úpravy očekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření:
žák
TV-5-1-01p chápe význam tělesné zdatnosti pro zdraví a snaží se začleňovat pohyb do denního režimu
TV-5-1-02p zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení v souvislosti s vlastním svalovým oslabením
TV-5-1-03p zdokonaluje základní pohybové dovednosti podle svých pohybových možností a schopností
TV-5-1-04p uplatňuje hygienické a bezpečnostní zásady pro provádění zdravotně vhodné a bezpečné pohybové činnosti
TV-5-1-05p reaguje na pokyny k provádění vlastní pohybové činnosti
TV-5-1-06p dodržuje pravidla her a jedná v duchu fair play
- zlepšuje svou tělesnou kondici, pohybový projev a správné držení těla
- zvládá podle pokynu základní přípravu organismu před pohybovou činností i uklidnění organismu po ukončení činnosti a umí využívat cviky na odstranění únavy
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP
Příklad výukové aktivity pro žáky s LMP k MDÚ TV-5-1-06p.pdf
Náměty pro pohybové činnosti žáků v režimu školy
FZ - POHYB Příklady cvičení.pdf
Navigace
« O průvodci a úpravách (úvod) «
‹ Úpravy ŠVP‹
‹ Obsah RVP ZV ‹
« Člověk a zdraví «
Poznámky k úpravám očekávaných výstupů a vzdělávacího obsahu
Doporučení pro vzdělávání žáků s LMP v oboru Tělesná výchova
TV-5-1-01p – chápe význam tělesné zdatnosti pro zdraví a snaží se začlenit pohyb do denního režimu
Naplnění výstupu vyplývá z činnosti v celém vyučovacím předmětu i v režimu školy.
TV-5-1-02p – zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení v souvislosti s vlastním svalovým oslabením
Výstup vyplývá z případných svalových i jiných tělesných oslabení žáka. Měl by být uplatňován nejen v TV, ale především by měly být korekce přenášeny do všech vyučovacích předmětů – správné sezení, protahovací a relaxační cvičení při únavě. Především u žáků s LMP by měli učitelé usilovat o to, aby si osvojili jednoduché korektivní cviky a zařazovali je na pokyn učitele, postupně i samostatně.
TV-5-1-03p – zdokonaluje základní pohybové dovednosti podle svých pohybových možností a schopností
Výstup směřuje k individualizaci při osvojování pohybových dovedností a rozvoje pohybových schopností u žáků s LMP. Je třeba ukazovat žákům, co je pro ně vhodné a vést je i k samostatné pohybové aktivitě (na základě jejich potřeb a výsledků). Vhodná je spolupráce s rodiči žáků, kteří mohou úsilí školy doplňovat dalšími aktivitami v režimu dne.
TV-5-1-04p – uplatňuje hygienické a bezpečnostní zásady pro provádění zdravotně vhodné a bezpečné pohybové činnosti
Navazuje na výstup TV-3-1-04p. Na konci 1. stupně by měli žáci uplatňovat hygienické návyky zcela samostatně.
TV-5-1-05p – reaguje na pokyny k provádění vlastní pohybové činnosti
Jde o prohlubování výstupu TV-3-1-05p.
TV-5-1-06p – dodržuje pravidla her a jedná v duchu fair play
Pro žáky s LMP musí jít o jednoduchá pravidla her a soutěží, která se ve výuce často opakují, musí mít příležitost si je osvojit a uplatňovat je. Pro tyto žáky je poměrně obtížné, když se pravidla často mění a když se vytvářejí nové varianty her.
Indikátory očekávaných výstupů
Očekávané výstupy – 2. období 1. stupeň |
Indikátory |
žák |
žák |
- podílí se na realizaci pravidelného pohybového režimu; uplatňuje kondičně zaměřené činnosti; projevuje přiměřenou samostatnost a vůli po zlepšení úrovně své zdatnosti |
1. se denně účastní (v režimu školy) pohybových aktivit se střední nebo vyšší intenzitou zatížení a usiluje o to, aby se těmto aktivitám věnoval alespoň jednu hodinu denně |
- zařazuje do pohybového režimu korektivní cvičení, především v souvislosti s jednostrannou zátěží nebo vlastním svalovým oslabením |
1. vyjmenuje hlavní znaky vadného držení těla |
- zvládá v souladu s individuálními předpoklady osvojované pohybové dovednosti; vytváří varianty osvojených pohybových her |
1. zvládá základní dovednosti osvojované v tematickém okruhu Činnosti ovlivňující úroveň pohybových dovedností |
- uplatňuje pravidla hygieny a bezpečného chování v běžném sportovním prostředí; adekvátně reaguje v situaci úrazu spolužáka |
1. používá oblečení a obuv vhodnou pro dané pohybové aktivity |
- jednoduše zhodnotí kvalitu pohybové činnosti spolužáka a reaguje na pokyny k vlastnímu provedení pohybové činnosti |
1. ukáže spolužákovi např. základní postoj při míčových hrách, správné držení míče, hokejky, pálky a opraví případné chyby u spolužáka |
- jedná v duchu fair play: dodržuje pravidla her a soutěží, pozná a označí zjevné přestupky proti pravidlům a adekvátně na ně reaguje; respektuje při pohybových činnostech opačné pohlaví |
1. vysvětlí podstatu chování fair play |
- užívá při pohybové činnosti základní osvojované tělocvičné názvosloví; cvičí podle jednoduchého nákresu, popisu cvičení |
1. předvede několik jednoduchých cviků a označí je tělocvičným názvoslovím |
- zorganizuje nenáročné pohybové činnosti a soutěže na úrovni třídy |
1. sestaví propozice jednoduché třídní soutěže |
- změří základní pohybové výkony a porovná je s předchozími výsledky |
1. změří, zapíše a vyhodnotí spolužákův výkon v konkrétní osvojované pohybové dovednosti (v jiných pohybových aktivitách) |
- orientuje se v informačních zdrojích o pohybových aktivitách a sportovních akcích ve škole i v místě bydliště; samostatně získá potřebné informace |
1. vyhledá záznamy o sportovních akcích ve škole, v informačních zdrojích obce či v místních médiích |
Očekávané výstupy v RVP ZŠS
žák by měl
- zlepšovat svou tělesnou zdatnost, pohybový projev a správné držení těla
- podle pokynu uplatňovat v pohybovém režimu korektivní cvičení v souvislosti s vlastním zdravotním oslabením
- rozvíjet základní pohybové dovednosti podle svých pohybových možností a schopností
- rozumět základním termínům tělocvičné terminologie a reagovat na pokyny k provádění vlastní pohybové činnosti
- zvládat podle pokynu základní přípravu organismu před pohybovou činností i uklidnění organismu po ukončení činnosti
- využívat osvojené pohybové dovednosti při hrách a soutěžích
- uplatňovat hygienické a bezpečnostní zásady pro provádění zdravotně vhodné a bezpečné pohybové činnosti