5.9 Vzdělávací oblast Člověk a svět práce - úvod
. .
Text RVP ZV s odkazy
. .
Členění vzdělávacího obsahu
Očekávané výstupy se zobrazí po kliknutí na tematický celek vzdělávacích oborů.
5.9.1 Člověk a svět práce
1. stupeň
PRÁCE S DROBNÝM MATERIÁLEM 1. období 1. stupně
PRÁCE S DROBNÝM MATERIÁLEM 2. období 1. stupně
KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI 1. období 1. stupně
KONSTRUKČNÍ ČINNOSTI 2. období 1. stupně
PĚSTITELSKÉ PRÁCE 1. období 1. stupně
PĚSTITELSKÉ PRÁCE 2. období 1. stupně
PŘÍPRAVA POKRMŮ 1. období 1. stupně
PŘÍPRAVA POKRMŮ 2. období 1. stupně
2. stupeň
PRÁCE S TECHNICKÝMI MATERIÁLY
DESIGN A KONSTRUOVÁNÍ
PĚSTITELSKÉ PRÁCE, CHOVATELSTVÍ
PROVOZ A ÚDRŽBA DOMÁCNOSTI
PŘÍPRAVA POKRMŮ
PRÁCE S LABORATORNÍ TECHNIKOU
VYUŽITÍ DIGITÁLNÍCH TECHNOLOGIÍ
SVĚT PRÁCE (závazný pro 8. a 9. ročník s možností realizace od 7. ročníku)
Charakteristika vzdělávací oblasti
Oblast Člověk a svět práce postihuje široké spektrum pracovních činností a technologií, vede žáky k získání základních uživatelských dovedností v různých oborech lidské činnosti a přispívá k vytváření životní a profesní orientace žáků.
Koncepce vzdělávací oblasti Člověk a svět práce vychází z konkrétních životních situací, v nichž žáci přicházejí do přímého kontaktu s lidskou činností a technikou v jejich rozmanitých podobách a širších souvislostech.
Vzdělávací oblast Člověk a svět práce se cíleně zaměřuje na praktické pracovní dovednosti a návyky a doplňuje celé základní vzdělávání o důležitou složku nezbytnou pro uplatnění člověka v dalším životě a ve společnosti. Tím se odlišuje od ostatních vzdělávacích oblastí a je jejich určitou protiváhou. Je založena na tvůrčí myšlenkové spoluúčasti žáků.
Vzdělávací obsah vzdělávacího oboru Člověk a svět práce je rozdělen na 1. stupni na čtyři tematické okruhy Práce s drobným materiálem, Konstrukční činnosti, Pěstitelské práce, Příprava pokrmů, které jsou pro školu povinné. Na 2. stupni je rozdělen na osm tematických okruhů Práce s technickými materiály, Design a konstruování, Pěstitelské práce a chovatelství, Provoz a údržba domácnosti, Příprava pokrmů, Práce s laboratorní technikou, Využití digitálních technologií, Svět práce. Tematické okruhy na 2. stupni tvoří nabídku, z níž tematický okruh Svět práce je povinný, a z ostatních školy vybírají podle svých podmínek a pedagogických záměrů minimálně jeden další okruh. Vybrané tematické okruhy je nutné realizovat v plném rozsahu.
Tematický okruh Svět práce je povinný pro všechny žáky v plném rozsahu a vzhledem k jeho zaměření na výběr budoucího povolání je vhodné jej řadit do nejvyšších ročníků 2. stupně.
Vzdělávací obsah je realizován na 1. i 2. stupni vzdělávání a je určen všem žákům (tedy chlapcům i dívkám bez rozdílu). Žáci se učí pracovat s různými materiály a osvojují si základní pracovní dovednosti a návyky. Učí se plánovat, organizovat a hodnotit pracovní činnost samostatně i v týmu. Ve všech tematických okruzích jsou žáci soustavně vedeni k dodržování zásad bezpečnosti a hygieny při práci. V závislosti na věku žáků se postupně buduje systém, který žákům poskytuje důležité informace ze sféry výkonu práce a pomáhá jim při odpovědném rozhodování o dalším profesním zaměření. Proto je vhodné zařazovat do vzdělávání žáků co největší počet tematických okruhů.
Cílové zaměření vzdělávací oblasti
Vzdělávání v této vzdělávací oblasti směřuje k utváření a rozvíjení klíčových kompetencí žáků tím, že vede žáky k:
- pozitivnímu vztahu k práci a k odpovědnosti za kvalitu svých i společných výsledků práce
- osvojení základních pracovních dovedností a návyků z různých pracovních oblastí, k organizaci a plánování práce a k používání vhodných nástrojů, nářadí a pomůcek při práci i v běžném životě
- vytrvalosti a soustavnosti při plnění zadaných úkolů, k uplatňování tvořivosti a vlastních nápadů při pracovní činnosti a k vynakládání úsilí na dosažení kvalitního výsledku
- poznání, že technika jako významná součást lidské kultury je vždy úzce spojena s pracovní činností člověka
- autentickému a objektivnímu poznávání okolního světa, k potřebné sebedůvěře, k novému postoji a hodnotám ve vztahu k práci člověka, technice a životnímu prostředí
- chápání práce a pracovní činnosti jako příležitosti k seberealizaci, sebeaktualizaci a k rozvíjení podnikatelského myšlení
- orientaci v různých oborech lidské činnosti, formách fyzické a duševní práce a osvojení potřebných poznatků a dovedností významných pro možnost uplatnění, pro volbu vlastního profesního zaměření a pro další životní a profesní orientaci
Navigace
Doporučení, inspirace a náměty
Konkretizace minimální doporučené úrovně
V přiloženém souboru je uveden pro inspiraci příklad konkretizace minimální doporučené úrovně pro úpravu učekávaných výstupů v rámci podpůrných opatření pro využití při tvorbě individálního vzdělávacího plánu.
Konkretizece MDÚ pro IVP ČaSP I.stupeň.pdf
Konkretizece MDÚ pro IVP ČaSP II.stupeň.pdf
Náměty, další inspirace a diskuze
Budeme rádi, pokud se podělíte o své zkušenosti se vzděláváním žáků s SVP nebo žáků nadaných v oblasti Člověk a svět práce v Diskuzi. V diskuzním fóru se také můžete inspirovat nebo případně zeptat ostatních na jejich zkušenosti.
Dotazy související se vzděláváním žáků s SVP nebo žáků nadaných v oblasti Člověk a svět práce můžete zasílat prostřednictvím formuláře umístěného na stránkách Konzultačního centra.