Projekt PKL

Členství v Metodický portál RVP

O projektu PKL

Projekt PKL (Příroda, krajina a lidé pospolu), vznikající od roku 2009 v Centru ekologického výzkumu a výchovy ve Svatém Janu pod Skalou, je vzdělávacím projektem spolufinancovaným Evropskou unií, který má za cíl vytvořit výukový program systematickým a uceleným způsobem pokrývající průřezová témata RVP, zejména pak environmentální a multikulturní výchovu. V rámci kurikulární reformy školství v České republice bylo mimo jiné zavedeno šest průřezových témat (výchovy osobnostní a sociální, multikulturní, environmentální, mediální, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech a výchova demokratického občana). Obsah těchto průřezových témat je pak stanoven seznamem tematických okruhů a dále konkrétních témat, jež by měla být probrána, přičemž forma, kterou budou probrána, časová dotace, případně to, zda a na jaká témata bude položen větší důraz, je ponecháno zcela na volbě školy, respektive samotného vyučujícího.S tím též souvisí jistá nesystematičnost, které je možné si při pročtení seznamů témat povšimnout. Ta je s největší pravděpodobností způsobena touhou ponechat učitelům co největší volnost (a zároveň také snahou nezavazovat se k nějakému konkrétnímu názoru na předkládané problémy), negativním dopadem však je, že tematické okruhy působí trochu jako brainstorming různých závažných otázek sepsaných bez nějaké ucelené vize, jak je sjednotit a uvést do souvislostí – tento úkol opět připadá učiteli. Kurikulární reforma tak vytváří skvělou příležitost, jak se vymanit z klasicky pojímaných “osnov” a pojímat výuku způsobem na míru odpovídajícím konkrétní škole či třídě. V případě průřezových témat pak tato skutečnost výborně rezonuje se zdůrazněným zaměřením nikoli na nabývání nějakého penza faktických znalostí, jako spíše na osobní rozvoj žáků (v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání se průřezových tématech hovoří jako o “důležitém formativním prvku základního vzdělávání, vytvářejí příležitosti pro individuální uplatnění žáků i pro jejich vzájemnou spolupráci a pomáhají rozvíjet osobnost žáka především v oblasti postojů a hodnot” (RVP pro základní vzdělávání, str. 100), v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia se pak zdůrazňuje, že “promítají se nejen svým výchovným zaměřením, ale i obsahem do vzdělávacích oblastí (oborů) a pomáhají doplňovat či propojovat, co si žáci během studia osvojili,” a dále že “příznivě ovlivňují i proces utváření a rozvíjení klíčových kompetencí” (RVP pro gymnázia, str. 65). Výukový program PKL se snaží této příležitosti využít a zároveň vyučujícím usnadnit práci, kterou může sestavování realizace průřezových témat představovat, tím, že nabízí hotový (byť samozřejmě dále podle potřeb upravovatelný) program pokrývající témata z okruhů především environmentální a multikulturní výchovy, a to systematicky a s určitou vizí, jmenovitě vizí trvalé udržitelnosti.