Inkluzivní vzdělávání žáků s LMP
Inkluzivní vzdělávání žáků s LMP
Při vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením jsou rozvíjeny intelektové schopnosti, vědomosti, dovednosti i návyky. Jedinec je součástí sociální skupiny a osvojuje si danou sociální roli a pozici.
Učitel je ten, kdo zavádí inkluzivní výuku do denní praxe. Při vzdělávání žáků s LMP je třeba uplatňovat speciálně pedagogické postupy, využívat alternativní metody (kooperativní učení, otevřené vyučování) i modifikované metody používané ve vzdělávání žáků v běžné škole. Při plánování a realizaci vzdělávacího procesu vycházíme z konkrétního zjištění a popisu speciálních vzdělávacích potřeb žáka s LMP. Je důležité, aby tito žáci zažívali bezpečné, přátelsky nakloněné inkluzivní prostředí.
V rámci vyučování ve třídě s žáky s LMP lze nabízet speciální opatření, která mají pomoci popsat školní problémy:
- vývojovou podporu v motorice a vnímání,
- zprostředkování kognitivních a řečových předpokladů učení,
- podporu schopnosti řešit problémy,
- podporu metakognice,
- pomoc k emocionálnímu zmocnění se frustrace a jiných negativních zkušeností,
- intervenci modifikace chování k zamezení sociálních nápadností.
Má-li být edukace úspěšná, musí odpovídat jistým kritériím:
- vycházet z individuality žáka s LMP,
- žáka s LMP chápat a posuzovat v interakci s jeho sociálním prostředím,
- edukaci orientovat na smysluplnost a využitelnost obsahu v situacích praktického reálného života,
- v edukaci dbát na intenzivní zpětnou vazbu,
- vycházet z důsledné diagnostiky jako klíčového faktoru určujícího výběr edukačních intervencí,
- edukaci chápat jako proces, ve kterém se má odrazit týmový přístup.
Žákům s LMP musí pedagog častěji poskytovat příklady obecných učebních postupů a dovedností, které tito žáci nezískávají spontánně sami. Jde např. o:
- návody k opakování učiva pro jeho zapamatování (využití sluchovou paměť při hlasitém přeříkávání látky ve dvojici či ve skupině v zájmu jejího vštípení),
- návody k elaboraci (neboli přeformulování) učební látky „do vlastních slov“,
- návody k přeorganizování např. formou vytváření pomocné osnovy, názorného grafického přehledu, myšlenkové mapy, která vystihuje strukturu učební látky,
- strategie ke kontrole pochopení,
- strategie ke sledování a podpoře vlastního soustředění a výkonu žáka s mentálním postižením.
Bartoňová, M., Vítková. M., et al. (2013). Vzdělávání se zaměřením na inkluzivní didaktiku a vyučování žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole hlavního vzdělávacího proudu. Brno: MU.
Navigace
Další témata obecných doporučení pro vzdělávání žáků s LMP
Definice mentálního postižení
Žák s LMP v oblasti kognice
Žák s LMP a osobnostní specifika
Inkluzivní vzdělávání žáků s LMP
Proces učení v heterogenních třídě s žáky s LMP
Diferenciace ve vzdělávání
Vyučovací strategie při diferencovaném vyučování
Jak hodnotit žáky s lehkým mentálním postižením?
Slovní hodnocení a sebehodnocení