Gramotnosti
- Členství v této skupině je možné pouze na základě pozvání.
O gramotnosti nebo spíše gramotnostech se v současné době stále častěji diskutuje jak v médiích, tak mezi učiteli.
Souvisí to také s neuspokojivými výsledky českých žáků v mezinárodních výzkumech PISA, TIMSS a PIRLS, které „zvládnutí gramotností“ testují u žáků různého věku už od 90. let minulého století. Dříve byl za gramotného považován ten, kdo uměl na základní úrovni číst, psát a počítat.
V současné společnosti znalostí (informační společnosti) získal tento pojem jiný význam a pod gramotností určité oblasti se skrývá nejenom znalost pojmů dané oblasti, jejich porozumění a pochopení v souvislostech, ale i dovednost využít je všestranně v praktickém životě.
Zde Vám nabízíme prostřednictvím digifolií souhrnné informace o některých gramotnostech, kterými se v rámci aktivit a činností Výzkumného ústavu pedagogického v Praze hlouběji zabývali, nyní v rámci činností sloučených organizací Národního ústavu pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků.
Pozornost zaměřujeme na čtenářskou, matematickou a přírodovědnou gramotnost, které jsou předmětem testování výše uvedených mezinárodních šetření. Dále byla pozornost zaměřena na finanční gramotnost vzhledem k naléhavé potřebě umět hospodařit s finančními prostředky a orientovat se ve světě financí, a na ICT gramotnost ve vazbě na potřebu bezpečně se pohybovat v dnešním světe moderních informačních a komunikačních technologií a účelně je využívat ve svém osobním životě.
Digifolio Čtenářské gramotnosti
Digifolio Matematické gramotnosti
Digifolio Finanční gramotnosti
Digifolio Přírodovědné gramotnosti
Pro učitele doporučujeme příručku Gramotnosti ve vzdělávání, kterou vydalo VÚP a je zdarma ke stažení.
- Veřejně viditelná
- Katarína Nemčíková
- 17 leden 2011
- 1 2 8 0 0 0 0
V této skupině zatím nejsou žádné příspěvky |