Cesta k výjimečnosti – Základní modul Akademie leadershipu
Webová stránka obsahuje základní sylabus, metodiku a přílohy vzdělávacího modulu Akademie leadershipu,základního vzdělávacího modulu vzdělávacího programu vytvořeného v projektu Cesta k výjimečnosti.
Vzdělávací program – text
Blok obsahuje základní informace, sylabus, metodiky a přílohy volitelného modulu vzdělávacího programu, který vznikl v individuálním projektu Cesta k výjimečnosti (FranklinCovey Education). V textu naleznete základní informace o celém vzdělávacím programu, metodické a kurikulární texty, dokumentaci o průběhu a hodnocení a další podrobnosti včetně fotodokumentace. Každý z bloků obsahuje úvodní text a odkazy na soubor materiálů, ať již pro účastníka vzdělávání, nebo pro lektora.
Anotace modulu
Účastníci základního bloku projdou hodnoticím procesem na bázi „360“, v němž získají anonymní zpětnou vazbu od týmu, který ve své organizací vedou, a podle vlastní volby také od nadřízeného, zástupce zřizovatele své organizace. Zároveň si vyhodnotí své vlastní silné stránky a oblasti, kde se mohou zlepšovat. Následovat bude dvoudenní seminář, kde se do hloubky seznámí s paradigmatem celkové osobnosti, to je základem efektivního vedení lidí, a s konceptem čtyř klíčových rolí: jít příkladem, hledat cestu, slaďovat systémy a uvolňovat potenciál. Naučí se používat efektivní nástroje vedení lidí k řešení chronických problémů ve svých školách, slaďovat školní systémy s vizí školy, uvolňovat potenciál svých zaměstnanců a stát se opravdu výjimečnými lídry. V následné fázi budou účastníci s oporou o lektora rozpracovávat své závazky a promýšlet souvislosti jednání v rolích a bytí v paradigmatu celistvosti. V závěru se účastníci pochlubí tím, co v programu vyvinuli a vyzkoušeli ve své škole. Prezentace mají doporučenou strukturu, postavenou na využití nástrojů leadershipu v praxi během období distanční podpory.
Vzdělávací program – přehledný obsah
Metody a způsoby realizace
Úvodní dotazník obsahuje položky zjišťující, jak se lídr hodnotí v realizaci 4 rolí leadershipu tohoto programu; lídr rovněž požádá několik členů svého týmu o zhodnocení téhož.
Prezenční setkání I – je vedeno v interaktivním duchu:
- Účastníci reflektují vlastní naplňování rolí lídra.
- Účastníci elaborují role s oporou o film nebo krátký výklad lektora.
- Účastníci si zapisují do záznamového listu své úvahy a nápady, co realizovat ve své organizaci.
- Účastníci diskutují v páru či menší skupině o strategiích a jednotlivých intervencích, kterými lze role leadershipu realizovat ve školách, a prezentují výsledky diskuse ostatním účastníkům.
Distanční část – zajistí účastníkům podporu a pravidelnou reflexi a diskusi o postupech, které jednotliví lídři konkrétně vyzkoušeli; distanční část je organizována pro dané dvojice účastníků, které sdílejí své nápady a odpovědi na motivační otázky lektora, které přicházejí zpravidla jednou za dva týdny; distanční část tak slouží nejen k fixaci naučeného, ale i k praktické reflexi a vzájemnému sdílení zkušeností v daných párech.
Prezenční část II – slouží ke strukturovanému sdělení zkušeností lídrů se zaváděním uceleného paradigmatu v naplňování 4 rolí efektivního leadershipu v organizaci, kterou vedou, a k hodnocení užitečnosti celého programu a jeho vylepšení prvního prezenčního setkání, distanční podpory a sdílení zkušeností s ostatními vedoucími pracovníky škol zapojenými v programu v jeho závěru.
Evaluace – zhodnotí se kvalitativní posun účastníků a porovná se dopad kurzu ve školách zařazených do programu a naplnění očekávání účastníků.
Vzdělávací obsah
Úvodní prezenční setkání
Paradigma celistvé osobnosti – vedení lidí není řízení vnější kvality jejich práce, ale zapojení jejich osoby do společného díla:
- duše (rozvíjí ji lídr jako vzor)
- mysli (podporuje lídr jako nositel přesvědčivé vize)
- těla (posiluje lídr, který členy týmu zapojuje do realizace vize, členové vzájemně sdílejí důležitost místa každé osoby z týmu v realizaci vize a také upevnění povědomí, jak se pozná, že je vize naplňována)
- srdce (podpoří ten lídr, který má skutečný zájem o člena týmu takového, jaký je, v daném kontextu a situaci, dokáže mu naslouchat a efektivně ho podporovat)
1. role: Jít příkladem
Lídr v této roli jedná s vědomím, že lidé plní úkoly díky jeho osobnímu vlivu a důvěryhodnosti – neformální a morální autoritě.
Lídr se učí osvojovat si nejen celistvost osobnosti a její důvěryhodnost jako významný osobní kapitál, ale také dílčí dovednosti: 13 způsobů chování důvěryhodného lídra.
2. role: Hledat cestu
Lídr v této roli jedná s vědomím, že když lidé vidí jasný a přesvědčivý smysl, jsou ochotni věnovat dané věci maximální úsilí.
Lídr dokáže (i v týmu spolupracovníků) formulovat vizi školy s ohledem na její poslání: tedy hlavní důvod existence školy / školského zařízení pro ty, jimž slouží, pro něž je zřízena (děti a žáky):
- Co je pro děti, žáky školy / volnočasového zařízení tím nejdůležitějším posláním školy, co nejvíce potřebují či budou potřebovat?
- S čím vším tato potřeba souvisí? Je v tomto kontextu zjevné, kde začít? Který z problémů je první na řadě k řešení?
- Jak si v roli lídra jako stanovitel vize vedu? Co se mi daří a co ne, jak to poznám? Jak začnu?
3. role: Slaďovat systémy
Lídr v této roli jedná s vědomím, že trvalý úspěch je v dobře nastavených systémech.
Lídr dovede se spolupracovníky analyzovat, zda jsou všemožné školní systémy pro plánování a evaluaci ve škole / školském zařízení natolik sladěny, aby generovaly výsledky, které školu posunují blíže k vizi? Systémy plánování a hodnocení ve škole by měly být natolik adaptivní a natolik přijaté týmem, že fungují nezávisle na osobě lídra, „přežijí lídra“ .
Vedle osobního vykazování naplňování rolí jednotlivců při naplňování vize by měl v organizaci existovat systém vzájemné zodpovědnosti a také systém společného vyhodnocení dobrého výsledku a oslava úspěchu.
Lídr dokáže také umenšovat přirozený, zdravý respekt z velkých problémů tím, že je rozdělí mezi lidi a navrhne různé bezpečné způsoby řešení („kaskáduje“ problém).
4. role: Uvolňovat potenciál
Připravený lídr ví, že je jeho úkolem uvolňovat talent a nadšení týmu ve prospěch největších priorit.
Potenciál lidí v týmu, který lídr vede, je využit podle toho, jak jsou zapojeni do plánování, realizace a reflexe naplňování vize a jakou čerpají průběžnou podporu: tým je potřeba vést od pasivního plnění úkolů přesně podle zadání k tvořivosti, k přiznanému osobnímu angažmá, podle toho je také třeba volit způsob rozhovoru.
Mentoring a koučing v roli lídra se odehrává podle několika scénářů, jimiž lídr deklaruje osobní zájem o prospěch každého člena týmu:
- Oslovuje „vnitřní hlas“, potřeby a tužby člena týmu.
- Oslovuje touhu uspět tím, že připomíná společný velký cíl a podíl jednotlivce na jeho dosažení.
- Otevírá cestu k „uvolnění potenciálu“ převzetím odpovědnosti za úspěch/nezdar a posiluje schopnost se z úspěchů/nezdarů poučit.
Podrobné poznámky k obsahu
Co je to leadership a co je rolí lídra
Evokace
Příběh Erika W. – cesta slepého horolezce na Mt. Everest, diskuse o něm
Dozví se, kdo je lídr a v čem vedení jako osobní role a poslání spočívá.
S čím se vám vlastně spojuje leadership? Role průvodců prezentujících formou filmů, zamyšlení.
Role leadershipu – upevňování
Jsou mu představeny základní pilíře vedení lidí a základní problémy oblasti.
Paradigma celistvé osobnosti, přístup lídra
Je představen a diskutován celkový pohled na pozici člověka odpovědného za vedení korporace (školy / školského zařízení).
Globální poznatky o zapojení lidí a angažovanosti zaměstnanců, analýza – jak je to s angažovaností u nás ve škole?
Role
Na začátku každé role rozcestník: „běžný lídr“ vs. výjimečný lídr.
Upevnění znalostí o leadershipu při vedení lidí
Účastník je seznámen s některými základními pojmy a koncepty, s nimiž bude v programu dále pracovat.
Koncept kontinua zralosti: osobní efektivita a rozvíjení vztahů pomocí 7 návyků S. Coveyho.
Účastník je seznámen s konceptem kontinua zralosti a s návyky, které ho tvoří, také s tím, jak ukotvené návyky mění nejen chování, ale i osobu lídra a její dopady a výsledky.
Shrnutí: Úroveň týmu spojená s tím, jak rychle se dějí věci … v rodině, v práci
Účastníci uvažují o hodnotě chování lídra v perspektivě důvěry/nedůvěry.
Důvěra (role "jít příkladem")
Tematický příběh – důvěra a čas/peníze
Účastníci diskutují o hodnotě důvěry s ohledem na své zkušenosti a poznatky týkající se důvěryhodných lídrů. Téma je uzavřeno promýšlením, zda se lze naučit důvěryhodnému chování - a tím zvýšit svou účinnost v roli lídra jako vzoru: co znamená se učit a naučit se něco.
Stanovují si také osobní cíle a priority svého rozvoje s ohledem na zpětnou vazbu od kolegů v týmu z dotazníku „360“.
K čemu zpětná vazba? Reflexe – 360stupňová zpětná vazba
Vize a strategie (role "stanovovat vizi")
Hledání cesty nastoluje přirozený řád, který není třeba vynucovat
Účastníci samostatně a ve dvojicích promýšlí vizi své organizace, stanovují „novinářskou vizi“ sdělitelnou co nejjasněji, rozpracovávají ji do cílů a vybírají jeden klíčový bod, na němž změnu mohou postavit.
Cvičení: Kde chcete být za 5 let?
Cvičení: twitter (koncept strategického příběhu)
Slaďování systémů (role "slaďovat systémy")
Kdo je pro vás na vrcholu Everestu (WIG)? Studenti, aby tam sami vylezli a vrátili se…
Video (4 disciplíny realizace) – jak nalézt a jak pracovat s WIG
Systémy hodnocení a vize (video)
Uvolňování potenciálu (role "uvolňovat potenciál")
Nástroje v podpůrné roli lídra
Opět návrat k 360stupňové zpětné vazbě
Následuje blok distanční podpory podporovaný lektory/konzultanty a pak prezenční část II s představením výsledků spolupráce v konkrétní organizaci; význam charakteru a potenciálu lidí; vnitřní zapojení
Distanční, on-line podpora zavádění nové kultury vedení lidí
On-line podpora se odehrává ve speciálním prostředí, odkazuje na videa a manuál tohoto modulu, dále na "závazky" učiněné lídry na prezenčním setkání písemně a na další textovou, obrazovou a videopodporu.
Distanční část modulu je ukončena přípravou strukturované prezentace lídra, jeho cesty a cesty školy na počátku zavádění nové kultury vedení lidí, pedagogického týmu školy.
Evaluační setkání
V jeho průběhu dochází ke strukturované reflexi programu včetně písemné reflexe. Následuje v rychlém sledu projití programem, připomenutí paradigmat úspěšných lídrů doplněné prezentacemi škol podle výběru a scénáře určeného lektorem. Obvykle jsou také natočena videa s lídry, kteří hovoří ve zkratce o proměně své školy a dalších plánech jejího rozvoje díky osvojeným rolím a paradigmatům.
Odkazy na další moduly
Obsah modulu po částech
V tomto bloku naleznete postupně všechny části vzdělávacího programu a zároveň ke každé z nich odkaz na kompletní digitální portfolio.
Kapitola 2 – Podrobně rozpracovaný obsah modulu
Přílohou je sylabus modulu: vzdělávací obsah, cíle, metody a formy realizace, podmínky, pomůcky a prostředky k realizaci a podrobné vymezení obsahu jednotlivých témat modulu.
Připojené soubory
![]() |
Akademie leadershipu pro vedoucí pracovníky škol_cast2-Podrobně rozpracovaný obsah programu.docx (48.9K) - Stáhnout
|
Kapitola 3 – Metodická část modulu
Přílohou je metodická příručka programu s podrobným vzdělávacím obsahem a doporučeními pro lektora k realizaci modulu na základě pilotáže.
Připojené soubory
![]() |
Akademie leadershipu pro vedoucí pracovníky škol_cast3-Metodická část.docx (105.6K) - Stáhnout
|
Kapitola 4 – Soubor materiálů pro realizaci modulu
Přikládáme přílohy k sylabu – materiály pro realizaci programu:
- manuál účastníka
- dotazník účastníka (před začátkem vzdělávání)
- vstupní informace pro účastníky
Pozor – zájemce o studium v tomto otevřeném e-learningovém modulu musí být přihlášen jako uživatel na Metodickém portálu RVP.CZ.
Připojené soubory
![]() |
Cesta_Akademie leadershipu - základní modul - manual_ucastnika.pdf (5.8M) - Stáhnout
|
P1_3 otazky_360_pro_vstupni_hodnoceni.pdf (126.9K) - Stáhnout
|
P1_4_vstupni_informace_pro_ucastniky_pozvanka.docx (15.3K) - Stáhnout
|
Kapitola 5 – Soubor metodických materiálů k realizaci modulu
Přikládáme soubor metodických materiálů pro lektora:
- souhrnný metodický materiál pro lektora
- seznam literatury
- evaluační dotazník na závěr 1. prezenčního setkání
- evaluační dotazník distanční části modulu
- evaluační dotazník na závěr 2. prezenčního setkání
- souhrnný evaluační dotazník ke zhodnocení celého vzdělávacího modulu
Připojené soubory
![]() |
Cesta - Akademie leadershipu - seznam literatury a uvolněných videí.docx (642.3K) - Stáhnout
|
P2_1 - Metodickymaterial_lektor.docx (365.7K) - Stáhnout
|
P2_3 - Evaluační dotazník 1.části.xlsx (18.4K) - Stáhnout
|
P2_4 - Evaluační dotazník 2.části_ e-learning.xlsx (18.1K) - Stáhnout
|
P2_5 - Evaluační dotazník 3.části.xlsx (18.1K) - Stáhnout
|
P2_6 - Souhrnný evaluační dotazník.xlsx (17.3K) - Stáhnout
|
Kapitola 6 - Závěrečná zpráva o ověření modulu v praxi
Přikládáme zprávu o ověření programu v praxi. Dokument je přiložen ke stažení.
Připojené soubory
![]() |
Závěrečná zpráva o ověření z praxe_AKADEMIE_Bárta.pdf (336.4K) - Stáhnout
|
Kapitola 7 – Odborné a didaktické posudky modulu
Připojujeme odborné didaktické posudky modulu:
- posudek externího odborníka z praxe (Veronika Najvarová)
- posudek externího odborníka z praxe (Tomáš Koten)