Specifika práce s dětmi se zrakovým postižením

od Průvodce RVP PV

Doporučení, inspirace a náměty

Doporučení pro učitele v předškolním vzdělávání

Základním doporučením všem pedagogům je sledovat své svěřence a snažit se objevit příčinu případného „zvláštního“ chování. Pedagog má vždy, i při pouhém podezření na případnou zrakovou vadu dítěte, možnost konzultovat se speciálními pedagogy ze SPC. Teprve při vyšetření dítěte v SPC je nutný souhlas zákonných zástupců – viz kapitola o spolupráci se zákonnými zástupci.
Není třeba se bát ani vzdělávání dítěte s těžkým zrakovým postižením. Pedagog musí mít hodně trpělivosti, protože všechny činnosti nevidomého dítěte se odehrávají v pomalejším tempu než obvykle. Pedagog by se měl zúčastnit některého z nabízených školení o práci s dětmi se zrakovým postižením. Součástí metodické podpory ze strany SPC bývá také návštěva speciální mateřské školy nebo třídy pro děti se zrakovým postižením. O to větší je pak radost pedagoga i samotného dítěte při zvládnutí některého z obtížných úkolů. Veškerou činnost je třeba doprovázet slovním popisem – viz kap. o komunikaci.
V každém kraji ČR se nachází alespoň jedno SPC se specializací na jedince se zrakovým postižením. Aktuální seznam všech SPC i s kontakty lze získat na webových stránkách Asociace pracovníků speciálně pedagogických center – www.apspc.cz
Platí zásada, že podpůrná opatření musí být vždy v souladu s nejlepším zájmem dítěte. Musí být poskytována včas, ihned po zjištění potřebné podpory. Mateřská škola (učitelka) by neměla zůstat v péči o svého svěřence sama. Je nutné vytvořit tým, který pomůže vzdělávací potřeby dítěte identifikovat, popsat a nastavit nejvhodnější podpůrná opatření. Předpokládáme, že členy týmu jsou pedagogové školy, vedení školy, odborní pracovníci SPC a zákonní zástupci (rodiče). Prostřednictvím zákonných zástupců resp. SPC získají pedagogové potřebné informace i od oftalmologů, ortoptiků i dalších lékařů-specialistů.
Pro děti se zrakovým postižením je také důležité seznámit se s komunitou dětí se stejným druhem postižení. Je to možné prostřednictvím různých neziskových organizací (kultura, sport) a týká se to spíše dětí ve školním věku – viz Průvodce upraveným RVP ZV.

Navigace

Textové pole

   Budeme rádi, pokud se podělíte o Vaše zkušenosti se specifiky práce s dětmi s SVP v Diskuzi. V diskuzním fóru se také můžete inspirovat nebo případně zeptat ostatních na jejich zkušenosti.
   Dotazy související se specifiky práce s dětmi s SVP můžete zasílat prostřednictvím formuláře umístěného na stránkách Konzultačního centra.

Pohled byl zobrazen 1882x od 12 říjen 2016 do 24 duben 2024