Specifika práce s dětmi se zrakovým postižením

od Průvodce RVP PV

Doporučení, inspirace a náměty

Spolupráce se zákonnými zástupci

Spolupráce se zákonnými zástupci (rodiči) je na dobré úrovni v té škole, kde s rodiči jednají jako s partnery při vzdělávání jejich dítěte. Před zahájením spolupráce s rodiči je třeba si uvědomit několik věcí:

  • Rodiče jsou ti, kteří nesou odpovědnost za výchovu svého dítěte.
  • Rodiče znají své dítě nejlépe (potřeby, reakce, zvyky).
  • Rodiče se často bojí při přijímacím řízení do MŠ ohlásit zrakové postižení svého dítěte. Bojí se, že při aktuálním nedostatku míst v mateřských školách budou odmítnuti.
  • V případě dítěte s těžším postižením mají rodiče v době přijímání do mateřské školy za sebou už mnoho hodin prosezených v ordinacích lékařů, terapeutů, sociálních pracovníků a nemívají chuť se znovu s „cizím člověkem“ o problému bavit.
  • Vztah rodičů s pedagogem školy, speciálním pedagogem SPC se vytváří delší dobu (záleží na intenzitě kontaktů). Je třeba postupovat tak, aby vznikl vztah založený na důvěře.

Přijme-li mateřská škola ke vzdělávání dítě se zrakovým postižením, nebo objeví-li se zrakové postižení v průběhu docházky do mateřské školy, je důležité navázat spolupráci s příslušným SPC a intenzivnější spolupráci s rodiči dítěte – je třeba svolat případovou konferenci (integrační tým), která usiluje o týmové řešení problémů týkající se výchovy dítěte se zrakovým postižením. Výsledkem jednání by tedy mělo být rozdělení úkolů jednotlivým subjektům týmu (škola, SPC, rodič). Výše už bylo zmíněno, že výchovu je třeba plánovat. Jedná se doplnění školních vzdělávacích programů plány pedagogické podpory a individuálními vzdělávacími plány, týkajícími se potřeb konkrétního dítěte. V týmu (tedy s rodiči a SPC) je vhodné v pravidelných intervalech hodnotit plnění plánů a hodnotit i kvalitu jejich sestavení. Zda požadavky kladené na dítě jsou přiměřené a dostatečně náročné.
SPC poskytuje mateřské škole a zákonným zástupcům komplexní služby ve speciálně pedagogické, psychologické a sociální oblasti péče o dítě se zrakovým postižením. Cílem předškolního období je příprava dítěte na povinnou školní docházku. Rodičům je možné ještě v rámci péče o dítě se zrakovým postižením doporučit kontaktovat některou z neziskových organizací (SONS, Okamžik, Český svaz zrakově postižených sportovců), zapojit se v případě zájmu do činnosti a získat tak množství informací týkajících se také výchovy a vzdělávání. Některé informace jsou vidícími nevidomým nesdělitelné.

Pohled byl zobrazen 1331x od 12 říjen 2016 do 24 duben 2024