Oblast řeči

od Průvodce RVP PV

 
Doporučení, inspirace a náměty
 

Mezi šestým a sedmým rokem by už ale dítě mělo mít správnou výslovnost. Samozřejmě je tu velmi důležitý zájem ze strany rodičů. Jednou z příčin nesprávné výslovnosti může být porucha fonematického sluchu, kdy dítě hlásky nesprávně analyzuje a nedovede rozlišit správnou a nesprávnou výslovnost. U některých dětí mohou ovlivnit výslovnost anatomické odchylky řečových orgánů – jako je například nesprávný skus, přirostlá podjazyková uzdička.

U dětí mohou být pozorovány:

  • obtíže ve výslovnosti
  • artikulační neobratnost
  • specifické asimilace v řeči.

Teoreticky by v oblasti výslovnosti mělo dítě zvládnout:

  • do 3 let by správně vyslovovat hlásky n, m, p, h, t, k ve všech postaveních ve slově (tj. na začátku, uprostřed a na konci slova)
  • mezi 3. a 4. rokem by mělo zvládnout správnou výslovnost hlásek f, v, g, b, j, d ve všech postaveních ve slově
  • mezi 4. až 5. (7.) rokem života by mělo správně vyslovovat všechny ostatní hlásky ve všech postaveních ve slově. Za nejtěžší hlásky v češtině jsou považovány l, r, ř, spolu s tzv. sykavkami s, z, c, š, ž, č.[1]

Náměty k odstraňování obtíží:

Dechová cvičení:

  • podpora správného dechového vzorce, odstraňování případných fonorespiračních obtíží[2]
  • využívání fyziologického způsobu dýchání, odbourávání ústního dýchání
  • cvičení melodie hlasu při čtení věty oznamovací, tázací, rozkazovací
  • cvičení jedním dechem je, jo, jeje, to je moje, to je tvoje; je, je, je, je, co se děje tam na vršku u Matěje?; zkusit opakovat i několikrát na jedno nadechnutí
  • řekni co nejvíce slov jedním dechem.

Kontrola a úprava vad výslovnosti

O způsobu reedukace poruchy výslovnosti rozhoduje vysokoškolsky vzdělaný odborník – logoped. Jen odborník může díky diagnostickým nástrojům odlišit poruchu výslovnosti – dyslalii, poruchu motorického řízení – vývojovou dysartrii, poruchu programování pohybu – verbální (či orální) dyspraxii, které se projevují do zvukové stránky řeči podobně, ale vyžadují zcela odlišný přístup.

Cvičení artikulační obratnosti

Tato cvičení se zařazují až po stimulaci mluvidel bez zvukového doprovodu (viz níže). Zpočátku vždy volíme volnější tempo:

  • vyslovuj t, d, n (nebo p, t, k ) - zrychluj
  • vyslovuj baba, baba - zrychluj
  • mn, mn, mi, ni, mi, ni
  • čertík: bl, bl, bl
  • zpěv: dli dli dli
  • míč: kutululu
  • auto: tydýt, tydýt
  • procvičování výslovnosti: lze se připojit ve fázi, kdy dítě zvládá vytvořit hlásku správným způsobem na správném místě a potřebuje ji upevnit a stabilizovat, z hlediska motoriky se zaměřujeme na víceslabičná slova (lokomotiva, omalovánky, nejnepříjemnější)
  • procvičování výslovnosti slov i slovních spojení, vět  - pokud dítě užívá danou hlásku ve slovech, snažíme se upevnit hlásku ve vyšších celcích – věta, říkanka, text. Dítě podporujeme ve vytváření vět, uspořádání vět do celku (vyprávění).

 Specifická asimilace sykavek

  • správná výslovnost sykavek
  • práce se slovy, kde leží vedle sebe hlásky akusticky blízké (předpokládá u dítěte zvládnutou správnou artikulaci daných hlásek), se souběžnou patřičnou stimulací fonematického sluchu) /švestky, sušenka, žížala, cvrčci, šašci, suší /
  • věty: Na stromě visí suché švestky.

Využití říkadel, rozpočitadel, pomalý přednes básniček, vytleskávání rytmu řeči, vytleskávání rytmu podle vzoru:

  • posilujeme mluvní apetit, řečovou paměť, cit pro rytmus, otužujeme děti při řečovém výkonu, podporujeme verbální praxi.


[1] Horňákové, Kapalkové (2009)

[2] fonorespirace se zabývá dýcháním, funkcí hlasivek a vzájemnou fonorespirační koordinací

Navigace

Textové poleNáměty, další inspirace a diskuze

   Budeme rádi, pokud se podělíte o Vaše zkušenosti se specifiky práce s dětmi s SVP v Diskuzi. V diskuzním fóru se také můžete inspirovat nebo případně zeptat ostatních na jejich zkušenosti.
   Dotazy související se specifiky práce s dětmi s SVP můžete zasílat prostřednictvím formuláře umístěného na stránkách Konzultačního centra.

Pohled byl zobrazen 3809x od 15 březen 2017 do 29 březen 2024