Cvičení seriality a intermodality a oblast matematických představ

od Průvodce RVP PV

 
Doporučení, inspirace a náměty
 

Cvičení seriality a intermodality

Serialita je schopnost správně řadit úkony za sebou, dodržovat pravidla, vytvářet si algoritmy. Intermodalita značí schopnost využívat analogie, kombinovat různé informace.

Náměty pro stimulaci těchto oblastí:

  • stavět kostky v předloženém pořadí (modrá - žlutá - červená), počet vzoru závisí na úrovni dítěte 
  • hry typu „školka s míčem, se švihadlem,
  • doplnit, co patří na vynechané místo (bota, čepice, triko, bota, triko….)
  • nízký tón znamená kočka, vysoký tón znamená pes, můžeme měnit signály za rytmickou řadu ťukání, za sérii slov atd.).

 

Oblast matematických představ 

Na utváření a rozvoji matematických představ se spolupodílí prakticky veškeré předchozí již uváděné funkce. Ty jsou, včetně hmatu, základem rozvoje předčíselných představ, z nichž se postupně rekrutují představy číselné.

Vlastní rozvoj stimulujeme v postupném sledu:

  • porovnáváním (tj. například schopností odlišit malý-velký, krátký-dlouhý, více-méně-stejně apod.)
  • tříděním podle: druhu (zvířata, nábytek, jídlo…), barvy, velikosti, tvaru; postupně dítě zvládá třídit podle dvou a více kritérií
  • řazení podle velikosti (př. velký – střední – malý – nejmenší) a podle množství (málo - méně – nejméně; hodně – více – nejvíce…).

Koncem tohoto procesu utváření dítě chápe, že číslo nezávisí na uspořádání prvků, ani na jejich velikosti, tvaru nebo barvě.

Obtíže v dané oblasti se projevují v:

  • rozlišování předmětů (kruh, čtverec, trojúhelník)
  • porovnávání předmětů (větší, delší)
  • klasifikaci předmětů dle vlastností
  • představě číselné řady
  • slovním označení matematických pojmů.

Náměty na odstraňování obtíží:

Obecně lze říci, že rozvoji matematických představ napomáhají hry typu Domino, Člověče nezlob se a další, při nichž musí dítě pracovat s prvky a odpočítávat.

Další náměty:

  • umísťování předmětů v prostoru a ploše (viz orientace)
  • porovnávání předmětů z hlediska velikosti, délky, hmotnosti 
  • třídění souboru nejdříve na dvě kategorie (ovoce-zelenina, kolečka-trojúhelníky atd.), později klasifikace podle vlastností
  • porovnávání početnosti množin, pojmy: stejně, více, méně, kolik – číslovky 1-5, řadové číslovky: první – poslední. 

Pozor! Při rozvíjení základních matematických představ je nezbytné a žádoucí zprvu pracovat s konkrétními předměty a teprve potom s obrázky. Dále je potřebné si uvědomit, že předškolní dítě by mělo zvládat obecně chápat množství do 5-6, přestože mnoho dětí zvládne i počet vyšší

Navigace

Náměty, další inspirace a diskuze

   Budeme rádi, pokud se podělíte o Vaše zkušenosti se specifiky práce s dětmi s SVP v Diskuzi. V diskuzním fóru se také můžete inspirovat nebo případně zeptat ostatních na jejich zkušenosti.
   Dotazy související se specifiky práce s dětmi s SVP můžete zasílat prostřednictvím formuláře umístěného na stránkách Konzultačního centra.

Zpětná vazba

magazine perator - 02 duben 2024, 11:19

To je jeden z problémů, který mě teď zajímá. Děkuji mnohokrát za sdílení vašich názorů. Velmi mi to pomáhá. happy wheels

 
Willms Eva - 15 duben 2024, 6:31

Obecně lze říci, že rozvoji matematických představ napomáhají hry typu Domino, Člověče nezlob se a další, při nichž musí dítě pracovat s prvky a odpočítávat. Run 3

Pohled byl zobrazen 8448x od 15 březen 2017 do 19 duben 2024