Cvičení seriality a intermodality a oblast matematických představ
Cvičení seriality a intermodality
Serialita je schopnost správně řadit úkony za sebou, dodržovat pravidla, vytvářet si algoritmy. Intermodalita značí schopnost využívat analogie, kombinovat různé informace.
Náměty pro stimulaci těchto oblastí:
- stavět kostky v předloženém pořadí (modrá - žlutá - červená), počet vzoru závisí na úrovni dítěte
- hry typu „školka s míčem, se švihadlem,
- doplnit, co patří na vynechané místo (bota, čepice, triko, bota, triko….)
- nízký tón znamená kočka, vysoký tón znamená pes, můžeme měnit signály za rytmickou řadu ťukání, za sérii slov atd.).
Oblast matematických představ
Na utváření a rozvoji matematických představ se spolupodílí prakticky veškeré předchozí již uváděné funkce. Ty jsou, včetně hmatu, základem rozvoje předčíselných představ, z nichž se postupně rekrutují představy číselné.
Vlastní rozvoj stimulujeme v postupném sledu:
- porovnáváním (tj. například schopností odlišit malý-velký, krátký-dlouhý, více-méně-stejně apod.)
- tříděním podle: druhu (zvířata, nábytek, jídlo…), barvy, velikosti, tvaru; postupně dítě zvládá třídit podle dvou a více kritérií
- řazení podle velikosti (př. velký – střední – malý – nejmenší) a podle množství (málo - méně – nejméně; hodně – více – nejvíce…).
Koncem tohoto procesu utváření dítě chápe, že číslo nezávisí na uspořádání prvků, ani na jejich velikosti, tvaru nebo barvě.
Obtíže v dané oblasti se projevují v:
- rozlišování předmětů (kruh, čtverec, trojúhelník)
- porovnávání předmětů (větší, delší)
- klasifikaci předmětů dle vlastností
- představě číselné řady
- slovním označení matematických pojmů.
Náměty na odstraňování obtíží:
Obecně lze říci, že rozvoji matematických představ napomáhají hry typu Domino, Člověče nezlob se a další, při nichž musí dítě pracovat s prvky a odpočítávat.
Další náměty:
- umísťování předmětů v prostoru a ploše (viz orientace)
- porovnávání předmětů z hlediska velikosti, délky, hmotnosti
- třídění souboru nejdříve na dvě kategorie (ovoce-zelenina, kolečka-trojúhelníky atd.), později klasifikace podle vlastností
- porovnávání početnosti množin, pojmy: stejně, více, méně, kolik – číslovky 1-5, řadové číslovky: první – poslední.
Pozor! Při rozvíjení základních matematických představ je nezbytné a žádoucí zprvu pracovat s konkrétními předměty a teprve potom s obrázky. Dále je potřebné si uvědomit, že předškolní dítě by mělo zvládat obecně chápat množství do 5-6, přestože mnoho dětí zvládne i počet vyšší
Navigace
Specifika práce s dětmi se SPU
‹ Vhled do problematiky specifických poruch učení ‹
‹ Prevence a predikce specifických poruch učení v předškolním věku ‹
‹ Charakteristika psychiky dítěte předškolního věku ‹
‹ Možnosti práce s dětmi předškolního věku v oblasti prevence specifických poruch učení ‹
‹ Oblast sluchového vnímání a fonematického uvědomování ‹
Náměty, další inspirace a diskuze
Budeme rádi, pokud se podělíte o Vaše zkušenosti se specifiky práce s dětmi s SVP v Diskuzi. V diskuzním fóru se také můžete inspirovat nebo případně zeptat ostatních na jejich zkušenosti.
Dotazy související se specifiky práce s dětmi s SVP můžete zasílat prostřednictvím formuláře umístěného na stránkách Konzultačního centra.