Možnosti práce s dětmi předškolního věku v oblasti prevence specifických poruch učení
Předcházet obtížím v širším pojetí znamená vhodně stimulovat dítě přiměřeně jeho věku, tj. u tříletého dítěte stimulujeme společné rytmické říkání říkadel a básniček, jednoduché dětské melodie, rozpoznávání předmětů a jejich grafické zobrazení. V oblasti motorických dovedností podporujeme koordinované střídání dolních končetin při chůzi, z rovné plochy přecházíme ke schodům. Pro činnost využíváme přirozené, společné aktivity (příprava stolu, sebeobsluha atd.). U dítěte pětiletého půjde nejen o další rozšíření aktivit, ale také o zpřesňování provedení realizovaných činností.
Z pohledu učitelů v užším pojetí preventivní opatření můžeme vnímat jako cílenou činnost s vybranou skupinou dětí (předškoláků, dětí s odkladem školní docházky). Proto musíme mít předem připravenou strukturu, posloupnost a návaznost jednotlivých opatření. Předkládané typy her se musí pravidelně opakovat, aby se posílily příslušné oslabené spoje v centrální nervové soustavě. Protože velmi často pracujeme s dětmi se zvýšeným psychomotorickým neklidem, je vhodně provádět činnosti s nimi pravidelně ve stejnou dobu.
Preventivní opatření můžeme v rámci organizace realizovat:
- individuálně
- skupinově (malá skupina 4-5dětí)
- v rámci organizace alespoň částečně s celou třídou dětí, ideálně za přítomnosti dvou učitelek.
Oblasti rozvoje, na které se při prevenci zaměřujeme včetně námětů k minimalizaci obtíží:
- Zrakové vnímání
- Oblast sluchového vnímání a fonematického uvědomování
- Oblast časoprostorové orientace
- Oblast řeči
- Oblast jemné motoriky
- Oblast pozornosti, paměti
- Cvičení seriality a intermodality a oblast matematických předsta
- Oslabení v propriorecepci
Navigace
Specifika práce s dětmi se SPU
‹ Vhled do problematiky specifických poruch učení ‹
‹ Prevence a predikce specifických poruch učení v předškolním věku ‹
‹ Charakteristika psychiky dítěte předškolního věku ‹
‹ Možnosti práce s dětmi předškolního věku v oblasti prevence specifických poruch učení ‹
‹ Oblast sluchového vnímání a fonematického uvědomování ‹
‹ Oblast časoprostorové orientace ‹
‹ Cvičení seriality a intermodality a oblast matematických představ ‹
Náměty, další inspirace a diskuze
Budeme rádi, pokud se podělíte o Vaše zkušenosti se specifiky práce s dětmi s SVP v Diskuzi. V diskuzním fóru se také můžete inspirovat nebo případně zeptat ostatních na jejich zkušenosti.
Dotazy související se specifiky práce s dětmi s SVP můžete zasílat prostřednictvím formuláře umístěného na stránkách Konzultačního centra.