Oblast pozornosti, paměti
V podstatě při všech cvičeních, kdy stimulujme vnímání, podporujeme koncentraci pozornosti. I při cvičeních smyslových funkcí dítě aktivizuje svou pozornost. Míra pozornosti určuje délku spolupráce dítěte s dospělým a kvalitu výkonu. Záměrem pedagogického působení je rozvinout u dítěte takovou míru koncentrace pozornosti, která mu umožní učení s porozuměním. V oblasti paměti můžeme mluvit o paměťových procesech spojených se smyslovým vnímáním, či z hlediska času na okamžitou/dlouhodobou. Jednoduché paměťové úkoly - básnička, říci řadu slov okamžitě, položit obrázky v předloženém pořadí - zvládají obvykle bez výraznějších obtíží. Při ztížení úlohy tzv. interferujícími vjemy (říci slova, nechat spočítat kostky a pak teprve reprodukce slov) dochází ke snížení výkonu.
Obtíže v koncentraci pozornosti:
- stálost pozornosti (schopnost setrvat u určitého podnětu určitou dobu)
- rozsah pozornosti (množství podnětů, které může přijímat souběžně)
- intenzita pozornosti.
Náměty pro cvičení koncentrace:
- při jednotlivých cvičení a hrách se plně vědomě věnovat činnosti, lehce prodlužovat dobu pracovního výkonu
- při cílených cvičení pozornosti: vyškrtávat z řady obrázku podle vzoru (počet vyškrtávaných předmětů se řídí úrovní dítěte). Úkol nesmí být ani jednoduchý, ani náročný, určitým obrázkům přiřazovat čísla, barvy a kontrolovat v předloženém pracovním listě.
Obtíže v paměťových procesech:
Sluchová verbální paměť, okamžitá zraková paměť, vybavování z paměťové stopy.
Náměty pro stimulaci paměti:
- viz cvičení uváděná dříve podle jednotlivých percepcí, říkání básniček, rozpočítadel, vybavování si činností na začátku dne, kde jsme byli, co jsme viděli.
Navigace
Specifika práce s dětmi se SPU
‹ Vhled do problematiky specifických poruch učení ‹
‹ Prevence a predikce specifických poruch učení v předškolním věku ‹
‹ Charakteristika psychiky dítěte předškolního věku ‹
‹ Možnosti práce s dětmi předškolního věku v oblasti prevence specifických poruch učení ‹
‹ Oblast sluchového vnímání a fonematického uvědomování ‹
‹ Oblast časoprostorové orientace ‹
‹ Cvičení seriality a intermodality a oblast matematických představ ‹
Náměty, další inspirace a diskuze
Budeme rádi, pokud se podělíte o Vaše zkušenosti se specifiky práce s dětmi s SVP v Diskuzi. V diskuzním fóru se také můžete inspirovat nebo případně zeptat ostatních na jejich zkušenosti.
Dotazy související se specifiky práce s dětmi s SVP můžete zasílat prostřednictvím formuláře umístěného na stránkách Konzultačního centra.