INTERES - Informační technologie realizované spoluprací
Stručný obsah projektu
Projekt INTERES - Informační technologie realizované spoluprací probíhal od října 2014 do září 2015. Řešitelský tým z Kabinetu informačních studií a knihovnictví Masarykovy univerzity ve spolupráci s externími lektory, mentory, tutory a experty oslovil jako partnery projektu 34 základních a středních škol, převážně venkovských do počtu 200 žáků. Pro pedagogické pracovníky partnerských škol bylo připraveno celkem 9 klíčových aktivit, které reflektovaly jednak znění Výzvy č. 51 MŠMT, jednak konkretizovaly potřeby škol v oblasti implementace dotykových technologií do vzdělávání. Díky vhodně definovaným klíčovým aktivitám projekt "žil" svůj jedinečný příběh, ale předně naplnil cíle a předčil očekávání všech aktérů, kteří se na něm podíleli. Stěžejní záležitostí projektu byl po celou dobu jeho trvání projektový web (KA01) - interes.kisk.cz, který díky samostatným sekcím pro ředitele, pedagogy, koordinátory ICT i administrativu zajišťoval komunikaci jednak uvnitř realizačního týmu, jednak s partnerskými školami, ale také s širší pedagogickou a odbornou komunitou. V intencích výzvy definující partnerským školám potřebu pořídit v rámci projektu dotyková zařízení byli ředitelé škol vzděláni ve veřejných zakázkách, a to na úvodním společném semináři, v závěru projektu se pak sešli opět, s cílem sdílet získané znalosti a zkušenosti a diskutovat nad možnostmi spolupráce (KA02). Implementace dotykových ICT do života škol probíhala individuálně a umožňovala individuální posun v kompetencích pedagogů, k čemuž sloužil jednak mentoring (KA03), jednak tři fáze vzdělávacích aktivit pro učitele (KA05, KA06, KA07). Pro zajištění udržitelného rozvoje ICT ve školách byl pro pedagogy partnerů určen e-learningový kurz Metodik ICT (KA04). Cílem řešitelského týmu bylo nabídnout pedagogům široké spektrum vzdělávacích aktivit včetně těch online - takovými byly webináře, které probíhaly samostatně podle aktuálního tématu nebo v podobě webinářové konference (KA08). S ohledem na dopad projektu na další rozvoj vzdělávání s ICT ve školách byl po celou dobu realizace projektu kladen důraz na evaluaci (KA09). Projekt INTERES zcela naplnil cíle definované v projektové žádosti. Byl proškolen dostatečný počet pedagogů v různých vzdělávacích aktivitách s tématem dotykové technologie ve školní praxi - všechny kurzy DVPP byly akreditovány. Všech 34 partnerských škol pořídilo v rámci projektu nové dotykové technologie, proběhlo zasíťování wi-fi. Podle individuálních preferencí byly pořízeny vhodné a funkční edukační aplikace do dotykových zařízení a další přídavné prvky ekosystému ICT. Pedagogům byly nabídnuty nové edukační platformy související s tématem projektu - jednak e-learningové kurzy jako jedna ze vzdělávacích platforem, dále pro ně realizační tým připravil mnoho webinářů a videotutoriálů.
Web projektu
Výstupy - e-learninové kurzy
IT kurzy
- Kurz počítačové gramotnosti
- Metodik ICT
- Bezpečnost ICT
- Informační bezpečnost
- Základy práce s dotykovými zařízeními
- Cloudové služby
- Digitalizace v knihovnách
- Nástroje pro on-line výzkumy
Kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků
-
Jak učit s dotykovým zařízením v dalších předmětech
-
Jak učit s dotykovým zařízením v němčině
-
Jak učit s dotykovým zařízením volnočasové aktivity
-
Jak učit s dotykovým zařízením v angličtině
-
Jak učit s dotykovým zařízením český jazyk se zaměřením na jazyk a komunikaci
-
Jak učit s dotykovým zařízením v chemii
-
Jak učit s dotykovým zařízením v češtině na 1. stupni ZŠ
-
Jak učit s dotykovým zařízením v prvouce
- Jak učit s dotykovým zařízením v zeměpise
- Jak učit s dotykovým zařízením v ZSV a občanské výchově
- Jak učit s dotykovým zařízením v ICT
- Jak učit s dotykovým zařízením v dějepise
- Jak učit s dotykovým zařízením v matematice
- Jak učit s dotykovým zařízením ve fyzice
- Škola 21
Právní kurzy
- Legislativní a etické zázemí při využívání ICT
- Autorský zákon v kontextu školního prostředí
Ostatní
- Kurz práce s informacemi 2014
- Veřejné zakázky
Jak vstoupit do vybraného kurzu:
Výstupy - interaktivní učebnice
Tři interaktivní publikace s videotutoriály zaměřené na využití tabletů s různými operačními systémy ve výuce i jiné školní praxi.
Výstupy - webináře
Výstupy - záznamy z konferencí
https://www.youtube.com/playlist?list=PLV0imKrAcRszQbjJ7WR6bBTl8So3_0R_w
- David Yilma – Zkušenosti s digitálními technologiemi ze školy v Anglii
- Iva Jelínková, Lenka Říhová– Co mohou mobilní technologie přinést do speciálního vzdělávání
- Jan Berki – Kde má ICT své místo?
- Daniela Růžičková – Jak se připravit na výuku s ICT
- Barbora Grečnerová – Výsledky IT Fitness 2014
- Ondřej Neumajer – Učitelé mají tablet. A co dál?
- Martina Nebeská – ETWINNING
- Jiří Mašek – Inspirace ze ZŠ Deblín
- Vladimír Soukop – Elektronická učebnice eŠkola
- Alena Kušková – inspirace ze ZŠ Dražovice
- Pavla Kovářová – Profil Škola21 projektu INTERES
- Denisa Šnédarová – GeoStar a Google Earth ve výuce zeměpisu
- Hana Sychrová – Aplikace Claricketch
- Radmila Malá – Učitel a jeho tablet
- Iveta Jansová – Cloudy pro efektivní vzdělávání
- Petr Naske – Myslet informaticky? Výzva pro učitele všech aprobací
- Janek Wágner – O novém železe, oblacích a otevřenosti
- Josef Mach – Elektronické portfolio učitele
- David Yilma – Nový tablet ve třídě
- Pavlína Mazáčová – Univerzita a otevřené vzdělávací zdroje
- Anna Šlechtová –Didaktické využití nástrojů
- Dan Lessner – Dobré zdroje pro učitele
- Jan Zikuška –Kurz práce s informacemi
- Jan Berki – Děti a internet
- Michal Černý – Nástroje na práci s poznámkami v tabletu
- Radka Nedbalová – Kurátorství v práci učitele
- Káča Hořavová – Jak zapojit několik tabletů do výuky
- Jiří Bilík – propojení tabletu s okolím
- Ondřej Neumajer – Rady pro ředitele
Kolekce publikovaných výstupů na Metodickém portálu RVP.CZ
Autor kolekce: Michal Černý
Blogové příspěvky, články a digifolia vytvořená v rámci projektu Interes. http://interes.kisk.cz/
Výstupy - prezentace
Ekosystem IT ve škole
Všechny pohledy skupiny Výzva 51
Autor kolekce: Pavlína Hublová