Zrakové vnímání

od Průvodce RVP PV

 
Doporučení, inspirace a náměty
 

Rozpoznávání jemných rozdílů - diferenciační schopnosti:

Rozeznáváme vnější znaky určitých předmětů (barva, velikost, tvar). Nejprve pracujeme s konkrétními trojrozměrnými předměty, s nimiž může dítě při hře manipulovat (součástky stavebnic, různé druhy korálů, lahviček…). Teprve poté přejdeme ke konkrétním obrázkům (tj. obrázkům s konkrétními dobře určitelnými a poznatelnými předměty. Děti mohou vybarvovat stejnou barvou shodné obrázky, doplňovat lišící se obrázky…), na závěr pracujeme s abstraktními rozličnými symboly. Zaměříme se např. na:

  • vyhledávání dvou stejných předmětů ve skupině ostatních (např. kostky mezi kuličkami)
  • odlišování věcí rozdílných (najít, co do skupiny nepatří podle barev, velikostí atd.)
  • v řadě stejných prvků označit jeden odlišný
  • v řadě různých prvků označit ten, který je vůči ostatním vzhůru nohama
  • v řadě prvků označit prvek zrcadlově obrácený
  • v řadě různých prvků označit dva stejné
  • v souboru dvojice najít takové, kde dva prvky nejsou shodné ve skupině prvků vyhledat podle vzoru příslušný prvek.

Inspiraci můžeme nalézt v běžných dětských časopisech, kde jsou obrázky, na nichž má dítě zjistit odlišnosti. Rozpoznávání inverzních (zrcadlově obrácených) tvarů podněcujeme kreslením obrázků a tvarů v lišících se pozicích, dítě by mělo stanovit, v čem rozdílnost shledává. Z produkce nakladatelství Tobiáš lze využít např. pracovní listy Shody a rozdíly či sešit Do školy s Tobiášem.

Analýza a syntéza tvarů:

  • skládání a rozkládání částí stavebnic (rozkládací kostky)
  • puzzle
  • skládání rozstříhaných obrázků (fotografií) rozstříhaných na stejnoměrné dílky
  • skládání obrázků (fotografií) rozstříhaných na nestejnoměrné dílky
  • mozaiky
  • dokreslování obrázků
  • překreslování určitého vzoru zakresleného v síti
  • vybrat z množství jevů podstatné věci
  • vyhledání "ukrytých" věcí na obrázku.

Je vhodné vybírat poutavé obrázky, které dítě opravdu zaujmou. Jedině tehdy dokáže udržet pozornost delší dobu, takže zraková analýza a syntéza jsou procvičovány intenzivněji. Pro rozvoj zrakové analýzy a syntézy je zejména vhodné, jestliže jsou jednotlivé části obrázků postupně méně barevně odlišné. Ideální je, pokud se dostaneme až ke konkrétní práci s černobílým obrazcem.

Procvičování zrakové paměti:

  • pexeso
  • zapamatovat si exponovaný obrázek, nakreslit jej, popsat
  • postupně zkracovat časový limit exponování
  • překreslit sérii krátce exponovaných obrázků, věcí
  • pokračovat v započatém systému řazení prvků, střídání geometrických tvarů /např. korálky/
  • Kimova hra.

Cvičení očních pohybů, vizuomotorika:

Během prohlížení knížek obracíme listy odpředu dozadu, posloupnost obrázků sledujeme zleva doprava. Učíme tímto způsobem dítě vnímat obrázky ve směru, v němž se realizuje nácvik čtení a psaní. Z dalších možných námětů uvádím:

  • dokreslování, vybarvování prvků a obrázků v řadě, řazených v určitém pořadí
  • navlékání těstovin, lesních plodů (korále, náramky…)
  • práce se stavebnicí – řazení dílků v určitém pořadí
  • odpočítávání předmětů zleva doprava
  • kreslení cesty a její sledování od jednoho předmětu k druhému
  • orientace v kreslených bludištích
  • čtení obrázků (velkých písmen tiskacích, pokud děti znají) s ukazovátkem
  • čtení obrázků (velkých písmen tiskacích, pokud děti znají) se záložkou nebo pomocí prstu / ukazování po řádku, nikoliv pod řádkem/.

Vnímání figury a pozadí:

Z kompletního obrazu, který se nachází ve zrakovém poli jedince, nevnímá člověk všechny prvky totožně. Aktivně vyčleňuje některé předměty (objekty), které se objeví v popředí a člověk je vnímá jasněji a barevněji. Tyto objekty se nazývají tzv. figurou, na kterou se soustředí vnímání člověka. Všechno ostatní ve zrakovém poli je pozadím, které je méně zaostřené a objektivně méně podstatné. Co se ocitne ve vnímání figurou a co pozadím, závisí na vidění jedince, ale stejně tak i na předmětu (objektu), který vnímá. Předškolák by měl být postupně schopen diferencovat figuru a pozadí i ve složitých obrázcích. Proto nacvičujeme:

  • z jednoduché sítě vybrat a obtáhnout určitý obrázek (skrytý obrázek, kočka hledá myš apod.)
  • ze složité sítě vybrat a obtáhnout určitý obrázek (skrytý obrázek, kočka hledá myš apod.)
  • skryté obrázky - ve velmi složitém obrázku dítě musí vypátrat určený schovaný předmět, geometrický tvar, u starších dětí je možno požadovat nalezení určitého písmena, slabiky, slova…

Na závěr - po jejich správném identifikování je ještě vhodné nalezený objekt obtáhnout nebo překreslit na čistý papír. Kromě obrázků můžeme pracovat i s konkrétními předměty, které předkládáme přes sebe, a dítě je má posléze rozlišit.

Pohled byl zobrazen 3986x od 15 březen 2017 do 28 březen 2024