Zrakové vnímání
Rozpoznávání jemných rozdílů - diferenciační schopnosti:
Rozeznáváme vnější znaky určitých předmětů (barva, velikost, tvar). Nejprve pracujeme s konkrétními trojrozměrnými předměty, s nimiž může dítě při hře manipulovat (součástky stavebnic, různé druhy korálů, lahviček…). Teprve poté přejdeme ke konkrétním obrázkům (tj. obrázkům s konkrétními dobře určitelnými a poznatelnými předměty. Děti mohou vybarvovat stejnou barvou shodné obrázky, doplňovat lišící se obrázky…), na závěr pracujeme s abstraktními rozličnými symboly. Zaměříme se např. na:
- vyhledávání dvou stejných předmětů ve skupině ostatních (např. kostky mezi kuličkami)
- odlišování věcí rozdílných (najít, co do skupiny nepatří podle barev, velikostí atd.)
- v řadě stejných prvků označit jeden odlišný
- v řadě různých prvků označit ten, který je vůči ostatním vzhůru nohama
- v řadě prvků označit prvek zrcadlově obrácený
- v řadě různých prvků označit dva stejné
- v souboru dvojice najít takové, kde dva prvky nejsou shodné ve skupině prvků vyhledat podle vzoru příslušný prvek.
Inspiraci můžeme nalézt v běžných dětských časopisech, kde jsou obrázky, na nichž má dítě zjistit odlišnosti. Rozpoznávání inverzních (zrcadlově obrácených) tvarů podněcujeme kreslením obrázků a tvarů v lišících se pozicích, dítě by mělo stanovit, v čem rozdílnost shledává. Z produkce nakladatelství Tobiáš lze využít např. pracovní listy Shody a rozdíly či sešit Do školy s Tobiášem.
Analýza a syntéza tvarů:
- skládání a rozkládání částí stavebnic (rozkládací kostky)
- puzzle
- skládání rozstříhaných obrázků (fotografií) rozstříhaných na stejnoměrné dílky
- skládání obrázků (fotografií) rozstříhaných na nestejnoměrné dílky
- mozaiky
- dokreslování obrázků
- překreslování určitého vzoru zakresleného v síti
- vybrat z množství jevů podstatné věci
- vyhledání "ukrytých" věcí na obrázku.
Je vhodné vybírat poutavé obrázky, které dítě opravdu zaujmou. Jedině tehdy dokáže udržet pozornost delší dobu, takže zraková analýza a syntéza jsou procvičovány intenzivněji. Pro rozvoj zrakové analýzy a syntézy je zejména vhodné, jestliže jsou jednotlivé části obrázků postupně méně barevně odlišné. Ideální je, pokud se dostaneme až ke konkrétní práci s černobílým obrazcem.
Procvičování zrakové paměti:
- pexeso
- zapamatovat si exponovaný obrázek, nakreslit jej, popsat
- postupně zkracovat časový limit exponování
- překreslit sérii krátce exponovaných obrázků, věcí
- pokračovat v započatém systému řazení prvků, střídání geometrických tvarů /např. korálky/
- Kimova hra.
Cvičení očních pohybů, vizuomotorika:
Během prohlížení knížek obracíme listy odpředu dozadu, posloupnost obrázků sledujeme zleva doprava. Učíme tímto způsobem dítě vnímat obrázky ve směru, v němž se realizuje nácvik čtení a psaní. Z dalších možných námětů uvádím:
- dokreslování, vybarvování prvků a obrázků v řadě, řazených v určitém pořadí
- navlékání těstovin, lesních plodů (korále, náramky…)
- práce se stavebnicí – řazení dílků v určitém pořadí
- odpočítávání předmětů zleva doprava
- kreslení cesty a její sledování od jednoho předmětu k druhému
- orientace v kreslených bludištích
- čtení obrázků (velkých písmen tiskacích, pokud děti znají) s ukazovátkem
- čtení obrázků (velkých písmen tiskacích, pokud děti znají) se záložkou nebo pomocí prstu / ukazování po řádku, nikoliv pod řádkem/.
Vnímání figury a pozadí:
Z kompletního obrazu, který se nachází ve zrakovém poli jedince, nevnímá člověk všechny prvky totožně. Aktivně vyčleňuje některé předměty (objekty), které se objeví v popředí a člověk je vnímá jasněji a barevněji. Tyto objekty se nazývají tzv. figurou, na kterou se soustředí vnímání člověka. Všechno ostatní ve zrakovém poli je pozadím, které je méně zaostřené a objektivně méně podstatné. Co se ocitne ve vnímání figurou a co pozadím, závisí na vidění jedince, ale stejně tak i na předmětu (objektu), který vnímá. Předškolák by měl být postupně schopen diferencovat figuru a pozadí i ve složitých obrázcích. Proto nacvičujeme:
- z jednoduché sítě vybrat a obtáhnout určitý obrázek (skrytý obrázek, kočka hledá myš apod.)
- ze složité sítě vybrat a obtáhnout určitý obrázek (skrytý obrázek, kočka hledá myš apod.)
- skryté obrázky - ve velmi složitém obrázku dítě musí vypátrat určený schovaný předmět, geometrický tvar, u starších dětí je možno požadovat nalezení určitého písmena, slabiky, slova…
Na závěr - po jejich správném identifikování je ještě vhodné nalezený objekt obtáhnout nebo překreslit na čistý papír. Kromě obrázků můžeme pracovat i s konkrétními předměty, které předkládáme přes sebe, a dítě je má posléze rozlišit.
Navigace
Specifika práce s dětmi se SPU
‹ Vhled do problematiky specifických poruch učení ‹
‹ Prevence a predikce specifických poruch učení v předškolním věku ‹
‹ Charakteristika psychiky dítěte předškolního věku ‹
‹ Možnosti práce s dětmi předškolního věku v oblasti prevence specifických poruch učení ‹
‹ Oblast sluchového vnímání a fonematického uvědomování ‹
‹ Oblast časoprostorové orientace ‹
‹ Cvičení seriality a intermodality a oblast matematických představ ‹
Náměty, další inspirace a diskuze
Budeme rádi, pokud se podělíte o Vaše zkušenosti se specifiky práce s dětmi s SVP v Diskuzi. V diskuzním fóru se také můžete inspirovat nebo případně zeptat ostatních na jejich zkušenosti.
Dotazy související se specifiky práce s dětmi s SVP můžete zasílat prostřednictvím formuláře umístěného na stránkách Konzultačního centra.