5.1 Vzdělávací obor - Český jazyk a literatura - doporučení

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                                               
Doporučení, inspirace a náměty
                                                                                                                                                                                               

Charakteristika vzdělávání žáků s LMP v Českém jazyce a literatuře

   1. období (1. - 3. ročník) má u žáka s lehkým mentálním postižením (LMP) funkci adaptační a propedeutickou. Adaptační fáze je nutnou součástí přechodu LMP žáka z předškolního období do školy. U žáka s LMP jde o strukturální vývojové změny. Propedeutická funkce spočívá v akcentu na důkladné zvládnutí trivia jako prostředku dalšího vzdělávání. Vedle elementárních znalostí trivia je nesmírně důležité zvládnutí sociálních dovedností pro celé další období života.
   Ve výuce českého jazyka se zvýšený sklon k ochrannému útlumu projevuje rychlým nástupem únavy, který je závislý na množství nově probírané látky. Žák přestává spolupracovat, do činností se nezapojuje, i přestože se učitel o zapojení snaží. V takovém okamžiku je vhodné nechat žáka jen sledovat činnost, nechat ho odpočinout. Pokud se učitel naučí vypozorovat, jak se nástup únavy u žáka s LMP projevuje, může zareagovat dříve, než se u něj objeví tato ochranná strategie. Jinak by hrozilo, že by se žák podvědomě naučil manipulovat učitelem a prosazovat své zájmy. Lepší je, když učitel při prvních známkách únavy okomentuje: „Teď se jen dívej, jak to budeme dělat“ a nechá žáka, aby vše pouze sledoval, případně asistentu pedagoga zadá pro žáka odpočinkovou pracovní činnost. Důležité je žáka chválit a povzbuzovat, pokud spolupracuje, i když se práce z pohledu učitele nedaří.
   Odpovídající slovní zásoba k souvislému vyjadřování je u každého žáka jiná. U žáka s LMP by se neměla srovnávat s běžnou populací dané třídy. Je třeba si uvědomovat, že se jedná o žáka, jehož psychický vývoj je zpomalený, a podle toho i jeho vývoj sledovat a hodnotit pokroky.

Komentáře k organizaci výuky žáků s LMP v Českém jazyce a literatuře

   Žák s LMP vnímá sociální chování svého okolí a postupně se mu dokáže přizpůsobit. Po celou dobu vzdělávání potřebuje žák s LMP názorné pomůcky, časté opakování a pozitivní prostředí – nezlobit se, když věci nejdou ihned. Rozvíjení správné výslovnosti je důležitým předpokladem výuky českého jazyka. Žáci bez mentálního postižení se naučí základy trivia za jeden rok, žák s LMP potřebuje delší časové období, které může trvat až tři roky. To vytváří problémy při společné výuce těchto dvou skupin žáků, neboť s žákem s LMP je nutné procvičovat například postupně zvládání jednotlivých písmen v době, kdy jeho spolužáci již čtou.

Komentáře k metodám práce se žákem s LMP v Českém jazyce a literatuře

   Výukových metod je mnoho a obvykle se vzájemně prolínají, ovlivňují a kombinují. Průcha dělí výukové metody na klasické, aktivizující a komplexní. Klasické metody dále dělí na metody slovní, názorně-demonstrační a dovednostně-praktické.
   U žáků s LMP se z klasických metod nejvíce osvědčují metody dovednostně-praktické a názorně-demonstrační. Žáci s LMP potřebují vnímat nové poznatky prostřednictvím smyslů, myšlenkové operace jsou však pomalé, k zobecnění docházejí výrazně později než jejich vrstevníci. Osvědčuje se princip názornosti. Instrukce učitele pro žáka s LMP by měla být jasná (nejlépe pouze jedna), systematická, často se opakující (stejnými slovy) a doprovázená názorným předvedením, prací s obrazovým materiálem.
   Manipulace s předměty, napodobování a nácvik dovednosti jsou metody, které je vhodné využívat nejen na 1. stupni. Při činnostním učení získávají žáci s LMP zkušenosti, které si snadněji zapamatují a při několikerém opakování následně i vybaví. Zde je nutné si uvědomit, že zpočátku bude chtít žák s LMP pouze činnost pozorovat a teprve poté se do činnosti zapojí.
   Při používání slovních metod je třeba zohledňovat, že slovní zásoba těchto žáků není na stejné úrovni jako jejich spolužáků ve třídě, proto mnohým slovům nerozumí. Učitel si stále musí připomínat, že rozvoj slovní zásoby probíhá pomalu. Při práci s textem žáci s LMP v rámci čtenářské gramotnosti dosáhnou většinou pouze na doslovné porozumění textu.
   Při vyprávění a vysvětlování je nutné si uvědomit, že se dokážou soustředit krátkou dobu. Je vhodné vyprávění přerušovat konkrétními otázkami a znovu vysvětlovat to, čemu žák neporozuměl. Při rozhovoru dbát na jasné (jednoznačné) formulování otázek, které jsou žákovi kladeny.
   Z aktivizujících výukových metod, které vycházejí z žákovské aktivity, samočinnosti a samostatnosti, lze využít didaktickou hru a některé inscenační metody. Vždy je však nutné brát zřetel na schopnosti konkrétního žáka. Využití výukových programů jako jedna z komplexních výukových metod zprostředkuje žákovi s LMP názornost v učení, osvědčuje se i výuka dramatem, ve které si žák s LMP může vyzkoušet role, které bude potřebovat v rámci sociální interakce s prostředím.
   V počátcích výuky českého jazyka potřebuje žák speciální opatření – podporu v rozvoji motoriky a vnímání, řečového vývoje, kognitivních i řečových předpokladů učení čtení a psaní. Po celou dobu vzdělávání pak zaměření na rozvoj aktivní i pasivní slovní zásoby žáka. Učitel se u žáka může setkávat se zvýšenou pohotovostí k dětským reakcím, úzkosti, projevuje se až infantilní osobnost, je zřejmá zvýšená závislost na rodičích i ostatních lidech. Potřebuje ve všech hodinách zvýšené povzbuzování a neustálou podporu a ujišťování ze strany učitele a asistenta pedagoga, že zadanou práci dělá dobře. Učitel si potřebuje uvědomovat zvýšenou unavitelnost těchto žáků v naukových předmětech.
   Pokud má být žák s LMP součástí běžné třídy, je nutné žákovi před třídou zadat jeho práci (například opakování, procvičování, které bude dělat s asistentem), následně ji i zkontrolovat a ohodnotit. Je vhodné zadávat instrukci žákovi a předem asistentovi pedagoga vysvětlit, co si učitel představuje, že udělají, aby nedošlo k neporozumění.
   Osvědčuje se využívat opakovaně konkrétní metodu, nechat žáka klidně pozorovat činnost ostatních žáků. On se pozorováním učí. Každý žák s LMP však potřebuje individuální množství opakování, než danou dovednost upevní. Je žádoucí zaměřit se ve výuce českého jazyka na dovednosti využitelné v každodenním životě, tedy na rozvoj komunikačních a sociálních dovedností, čtení s porozuměním, schopnost vyhledávání informací a přenos těchto dovedností do každodenního života (například schopnost napsat strukturovaný životopis).
   Z organizačních forem výuky se v českém jazyce uplatní nejvíce výuka individualizovaná prováděná za pomoci asistenta pedagoga, je však vhodné žáka s LMP zapojovat i do skupinové výuky, zpočátku je však nutné, aby učitel pomohl ve skupině najít vhodný úkol pro žáka s LMP, kterým se do činnosti skupiny funkčně zapojí. Kooperativní výuka pak přispívá k rozvoji sociálních vztahů.
Poznámka: U každého žáka s LMP hledáme pro něj nejvhodnější metodu výuky čtení a psaní.

Komentáře k využití učebních pomůcek v Českém jazyce a literatuře

   Pro žáky s LMP je vhodné v hodinách českého jazyka využívat učebnice, metodické listy a další materiály jako například pracovní listy, které budou reflektovat jejich speciální vzdělávací potřeby. Důležité je, aby byly využívány s ohledem na úroveň rozumových schopností žáka a ne podle ročníku, do kterého jsou primárně určené.

Navigace

«  O průvodci a úpravách (úvod) «

  Úpravy ŠVP

  Plány (IVP, PLPP)

 

  Obsah RVP ZV 

‹   Jazyk a jazyková komunikace

Odpovědi na často kladené dotazy

Zpětná vazba

Lesana Krsič - 09 březen 2024, 4:25

Děkuji za materiál. Jen opravím, "

   Pro žáky s LMP je vhodné v hodinách českého jazyka využívat učebnice, metodické listy a další materiály jako například pracovní listy, které budou reflektovat jejich speciální vzdělávací potřeby. Důležité je, aby životní číslo 2 byla využívány s ohledem na úroveň rozumových schopností žáka a ne podle ročníku, do kterého jsou primárně určené."

Pohled byl zobrazen 4386x od 21 leden 2016 do 29 březen 2024