5.1 Vzdělávací obor - Cizí jazyk - doporučení

od Průvodce upraveným RVP ZV

                                                                                                                                                                                               
Doporučení, inspirace a náměty
                                                                                                                                                                                               

Komentáře k práci učitele se vzdělávacím obsahem v Cizím jazyce

   Zařazení vzdělávacího oboru Cizí jazyk umožní žákům s LMP chápání a objevování skutečností, které přesahují oblast zkušeností zprostředkovaných mateřským jazykem. Zařazení této vzdělávací oblasti jim pomůže snížit jazykové bariéry a umožní poznávat odlišnosti ve způsobu života lidí jiných zemí i jejich odlišné kulturní tradice nejen v rámci integrované Evropy.
   Znalost základů cizího jazyka jim pomáhá překonat jazykovou bariéru při cestách do zahraničí, připravuje je k praktickému užívání jazyka, zlepšuje jejich postavení při přechodu do středního vzdělávání i při uplatnění na trhu práce, a tím zamezuje jejich společenské izolaci.
   Cílem výuky cizího jazyka je, aby v něm žáci dokázali komunikovat na základní úrovni především v oblasti jeho zvukové podoby, přednostně v anglickém jazyce. Jedná se o osvojování jazyka/řečových dovedností a základů pravidel komunikace pro běžné každodenní situace, se kterými se žáci mohou setkat. Rozsah slovní zásoby se přizpůsobuje nejen komunikativním cílům výuky, ale především možnostem konkrétního žáka.
   V rámci vzdělávacího oboru Cizí jazyk jsou žáci s LMP vzděláváni postupně ve všech čtyřech jazykových dovednostech (poslech s porozuměním, mluvení, čtení s porozuměním a psaní). Na 1. stupni je důraz kladen na seznámení se s jazykem, s kulturou národů komunikujících uvedeným jazykem, částečně pak na poslech s porozuměním, mluvení a čtení s porozuměním. Psaní může být zařazováno dle schopností a dovedností jednotlivých žáků s LMP. Na 2. stupni jsou již zařazeny všechny 4 dovednosti; jednotlivé očekávané výstupy a rozsah učiva je předkládán v minimálním rozsahu; vyučujícím je tak dán prostor na případné rozšíření v souladu s Doporučením školského poradenského zařízení.

Komentáře k metodám práce s žákem s LMP v Cizím jazyce

   Při nácviku jednotlivých jazykových dovedností (poslech s porozuměním, mluvení, čtení s porozuměním a psaní) je nezbytné metody přizpůsobit tak, aby bylo zařazeno segmentování textu na krátké celky, zaručeno časté opakování a fixování učiva vzhledem k snadné unavitelnosti žáka, problémům v rovině rozsahu krátkodobé a dlouhodobé paměti, tempa, poruch pozornosti či respektování učebních stylů atd. Instrukce pro žáka s LMP musí být jasné, stručné a jednoznačné; nutné je ověřit porozumění zejména při zahájení jednotlivých úkolů či podpořit žáka názorným příkladem.
   Vzhledem k obecně nízkému sebehodnocení a sebevědomí žáků s LMP je nezbytné oceňovat dílčí úspěch žáka; povzbuzovat ho při výkonu; pozitivně hodnotit a motivovat. Nezbytný je osobní příklad učitele a vytvoření celkově kladné atmosféry ve třídě, aby se žák s LMP cítil bezpečně.

Komentáře k využití učebních pomůcek při práci se žákem s LMP v Cizím jazyce

   V rámci vzdělávacího oboru Cizí jazyk je vhodné ve výuce využít pomůcky napomáhající vizualizaci (písmena, obrázky, loutky atd.); dle možností zařadit práci s moderními ICT technologiemi. Vzhledem k nižším motorickým dovednostem je vhodné zařazovat aktivity, které podporují rozvoj hrubé i jemné motoriky. Nutné je využívat pomůcky, které žákovi s LMP pomohou zvládnout časovou orientaci a se všemi využívanými pomůckami zařazovat takové metody práce, které přispívají k udržení jeho pozornosti.
   Využití veškerých pomůcek by mělo být v souladu s Doporučením školského poradenského zařízení.

Navigace

«  O průvodci a úpravách (úvod) «

  Úpravy ŠVP

  Plány (IVP, PLPP)

 

  Obsah RVP ZV 

‹   Jazyk a jazyková komunikace

Odkaz na očekávané výstupy

Očekávané výstupy se zobrazí po kliknutí na tematický celek vzdělávacích oborů.

5.1.2 Cizí jazyk

  1. stupeň
ŘEČOVÉ DOVEDNOSTI 1. období
POSLECH S POROZUMĚNÍM 2. období
MLUVENÍ 2. období
ČTENÍ S POROZUMĚNÍM 2. období
PSANÍ 2. období
2. stupeň
POSLECH S POROZUMĚNÍM
MLUVENÍ
ČTENÍ S POROZUMĚNÍM
PSANÍ

Odpovědi na často kladené dotazy

Pohled byl zobrazen 2978x od 21 leden 2016 do 20 duben 2024